بازارساز در صدد حمایت از مصرف‌کننده

 بازارساز در صدد حمایت از مصرف‌کننده

اگرچه افزایش قیمت محصولات و لمس سقف مقاومتی مهم آهن همچنان قابل مشاهده است اما آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید بازارساز در صدد حمایت از مصرف‌کننده برآمده که این به معنی کنترل رشد روزانه قیمت‌ها خواهد بود. اولین قدم نیز ممنوعیت خرید شمش بلوم توسط شرکت‌های تجاری است...

آهن پرایس: روند افزایشی قیمت روز آهن آلات که در اواخر پاییز به اوج رسیده بود در اولین هفته دی ماه نیز در بازار آهن و فولاد مشاهده شد، به طوری این افزایش قیمت در عمده زیرمجموعه‌های بازار آهن مشهود بود.

بازار ارز نیز که کماکان درحال ثبت رکورد قیمتی در کانال‌های بالاتر است روز گذشته از کانال 40 هزار تومانی نیز فراتر رفت و آنطور که پیداست احتمالا روند رو به بالای قیمت دلار همچنان ادامه‌دار باشد. گفتنی است روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود 40 هزار و 600 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

در راستای استمرار و تداوم روند صعودی نرخ آهن آلات، قیمت روز میلگرد همچنان رو به بالا بود و در یک نخستین روز هفته حدود 100 الی 700 تومان افزایش یافت. نرخ میلگرد در بازه 18 هزار و 500 الی 19 هزار و 200 تومان برآورد شد و قیمت متوسط آن نیز حدود 18 هزار و 800 تومان اعلام شد.

قیمت ورق آهن در اکثر کارخانه‌ها بین 100 الی 500 تومان افزایش داشت و چند شرکت نیز بدون تغییر قیمت بودند. قیمت ورق گالوانیزه هم به همین ترتیب بود و افزایش 200 الی 800 تومانی را ثبت کرد؛ همچنین ورق رنگی نیز عمدتا با افزایش 400 تومانی همراه بود.

روند افزایشی نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی و نیز قیمت نبشی روز شنبه نیز قابل مشاهده بود که حدود 100 الی 500 تومان برآورد شد، قیمت روز قوطی و پروفیل با وجود افزایش 400 تومانی در برخی از شرکت‌ها نیز ثابت بود، نرخ پروفیل آهن ضخامت 2 میلیمتر رقمی حدود 26 هزار و 300 الی 27 هزار و 300 تومان شنیده می‌شود؛ همچنین قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی و ... روز شنبه روند آرامی داشت و بدون تغییر بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نوسانات متعددی داشت به طوری در نتیجه برخی فعالیت‌های بازارساز و کمبود موجودی شاهد افزایش 10 الی 50 هزار تومانی سایزهای 14، 24 و 30 تیر ذوبی بودیم؛ در این میان برخی سایزها هم کاهشی بودند و شماری نیز ثبات قیمت داشتند.

به‌رغم نوسانات افزایشی موجود در بازار آهن و فولاد، تقاضا همچنان بسیار ضعیف گزارش می‌شود، به عبارتی می‌توان گفت در حال حاضر روند قیمتگذاری آهن آلات ارتباط چندانی به میزان تقاضای محصول ندارد.

گزارش‌ها و اخبار موجود از بازار آهن و فولاد حاکی از تغییر مسیر و روش سیاستگذاری بازارساز است، به این صورت که به‌رغم فعالیت‌های چند ماه گذشته که در جهت حمایت از تولیدکننده بود، درحال حاضر گویا بازارساز به حمایت از مصرف‌کننده برآمده است.

به این صورت که در صدد بازگرداندن برخی محدودیت‌های لغو شده که در جهت حمایت از صنایع بالادستی تدوین شده بود، برآمده است که این به معنی کشیدن ترمز قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی است. به عنوان مثال شنیده می‌شود که خرید شمش فولادی توسط شرکت‌های تجاری ممنوع شده است.

با این حال برنامه مشخصی برای کنترل قیمت‌هایی که سقف مقاومتی را لمس کرده است، وجود ندارد و باید دید التهاب بازار که تحت تأثیر دو فاکتور نرخ دلار و کبود مواد اولیه ناشی از قطعی گاز است، به کجا ختم می‌شود.

تأثیر قطعی گاز بر تولید فولاد

گفتنی است آنچه درحال حاضر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل عوامل متعددی است که از جمله آنها می‌توان به قطعی گاز تولیدکنندگان اشاره کرد.

در همین زمینه محمدرضا پاکسیما مدیر کارخانه احیای مستقیم فولاد غدیر ایرانیان در زمینه قطعی گاز واحدهای تولیدی و کمبود آهن اسفنجی اظهار کرد: آهن اسفنجی محصولی مهم و حیاتی به‌عنوان مواد اولیه برای تولید آهن و فولاد است که در شرایط فعلی آن به دلیل قطعی گاز با چالش مواجه شده است.

پاکسیما در ادامه افزود: این چالش علاوه‌بر اینکه به افزایش قیمت محصولات فولادی منجر می‌شود موجب بهم خوردن تعادل بازار شده و تولید سایر واحدهای وابسته را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

وی بیان کرد: قطعی گاز نباید تنها به واحدهای فولادی محدود شود و بهتر این است که محدودیت مصرف در سایر واحدها هم اجرا شود تا از این طریق واحدی از تولید بازنماند و همه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، از طرفی نیز در مصرف گاز هم صرفه‌جویی می‌شود.

این مدیر صنعتی فعال در عرصه تولید فولاد کشور با اشاره به کمبود و قطعی سایر انرژی‌ها در کشور افزود: فولادسازان در تابستان با قطعی برق صنایع فولادی مواجه بودند و در زمستان نیز با قطعی گاز درگیر هستند که این امر به از دست رفتن رتبه و جایگاه فولاد ایران در جهان منجر خواهد شد. با اینکه به واسطه قطعی برق در تابستان تولید فولاد کاهش چشمگیری داشت اما همچنان جایگاه خود را در جهان حفظ کرد ولی به نظر می‌رسد با ادامه‌دار شدن قطعی گاز ممکن است جایگاه فولاد کشور در جهان متزلزل شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازگشت قیمت آهن به ابتدای سال

پاکسیما در نهایت افزود: از آنجایی که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی است که تولیدات خود را در اختیار سایر واحدهای تولیدی قرار می‌دهد، اگر همچنان با کمبود انرژی مواجه باشد ممکن است در تأمین مواد اولیه سایر کارخانه‌ها دچار مشکل شود که حاصل آن احتمال بیکاری نیروی انسانی در این واحدهای تولیدی خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)