بازگشت قیمت آهن به ابتدای سال

بازگشت قیمت آهن به ابتدای سال

استمرار روند افزایشی نرخ دلار، تداوم قطعی گاز صنایع فولادی، کاهش حجم محصولات اولیه در بورس کالا از جمله عواملی است که بر آتش قیمت‌ها دمیده و رسیدن قیمت محصولات به ابتدای سال را محتمل‌تر می‌کند...

آهن پرایس: آخرین هفته آذرماه با نوسانات چشمگیر قیمت آهن آلات همراه بود و تا آخرین روز از پاییز هم ادامه داشت و این درحالی بود که افزایش قیمت محصولات فولادی با میزان معاملات روند معکوسی داشت و روزبه‌روز میزان خریدوفروش کاهش می‌یافت.

بازار ارز هم پس از نوسانات جزئی در کانال 39 هزار تومانی سرانجام در نخستین روز زمستان به کانال 40 هزار تومانی رسید و حتی از این کانال نیز فراتر رفت به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 40 هزار و 120 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

اگرچه روند افزیشی نرخ آهن آلات کماکان در پایان هفته گذشته نیز تداوم داشت اما شمار کثیری از مبادی فروش قیمت روز میلگرد را ثابت اعلام کردند و کاهش جزئی هم مشاهده شد. پنجشنبه گذشته نرخ میلگرد بین 17 هزار و 900 تومان الی 18 هزار و 800 تومان اعلام شد و نرخ میانگین آن نیز 18 هزار و 495 تومان برآورد شد.

در ابتدای ماه گذشته کمترین نرخ میلگرد ذوبی سایز 14حدود 15 هزار و 900 تومان بود که این رقم در پایان ماه با افزایش حدود 3 هزار تومان، به 18 هزار و 700 تومان رسید. این درحالی است که همین محصول در اردیبهشت ماه حدود 18 هزار و 850 تومان اعلام قیمت می‌شد.

سایر محصولات فولادی نیز روز پنجشنبه را با جو نسبتا آرامی سپری کردند که گواه این ادعا نوسانات نرخ نبشی و ناودانی بود که در غالب حوزه‌ها روند ثابتی داشت، همچنین قیمت روز قوطی آهن و قیمت لوله گازی، مبلی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز به‌رغم افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت نیز داشتند. قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر در ابتدای ماه آذر 22 هزار و 500 تومان اعلام می‌شد و تا پایان ماه این رقم به 26 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت روز تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان نوسانات پراکنده‌ای داشت که بین 10 الی 100 هزار تومان بود. هر شاخه قیمت آهن 14 در هفته اول آذرماه 2 میلیون و 810 هزار تومان قیمت داشت اما تا پایان ماه نرخ این محصول به 3 میلیون و 940 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت انواع ورق‌ها نیز تقریبا ثابت بود اما قیمت ورق آهن افزایش 300 تومانی داشت و انواع ورق سرد نیز تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت 0/5 میلیمتر که در ابتدای ماه 33 هزار و 350 تومان بود در پایان ماه 37 هزار و 900 تومان اعلام شد.

آنچه از اوضاع بازار و روند معاملات برمی‌آید با توجه به ضعف شدید تقاضای مصرفی در بازار داخلی و همچنین نرخ دلار ممکن است قیمت‌ها باز هم تحریک شده و افزایشی شود؛ از طرفی دیگر تداوم قطعی گاز صنایع، کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را در پی داشته است که حاصل آن افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است.

آنطور که به‌نظر می‌رسد با تداوم روندی که در پیش است احتمالا شاهد بازگشت قیمت محصولات فولادی به نرخ محصولات در ابتدای سال‌جاری باشیم و مجددا قیمت میلگرد به 19 هزار و 500 تومان برسد. آنچه بیش از سایر فاکتورها بر روند فعلی بازار اثرگذار است نرخ روزافزون دلار و کمبود مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی است، البته قابل ذکر است که مشکل کمبود آهن اسفنجی که در این بازه زمانی مقطعی و گذرا است.

افزایش قیمت محصولات فولادی ممکن است بیشترین آسیب را در واحدهای پایین‌دستی بروز دهد؛ به این صورت که بخش نهایی زنجیره فولاد از ترس جاماندن از تورم به خرید سرمایه‌ای روی آورند در این صورت اگر با افت نسبی قیمت‌ها مواجه شویم به زیان این افراد منجر خواهد شد. همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز توصیه کردیم خرید آهن هنگامی که نرخ آن در کانال 15 الی 16 هزار تومان بود ریسک کمتری برای خریدار داشت اما خرید در کانال 18 هزار تومانی ریسک بزرگی محسوب می‌شود که ممکن است آسیب مالی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روند بازار آهن در گرو آهن اسفنجی

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید عرضه‌های امروز بورس کالا نیز با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند به طوری که در مجموع حدود 2 میلیون و 24 هزار و 569 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل تیرآهن، ناودانی، میلگرد ساده و کلاف، آهن اسفنجی، گندله سنگ آهن و ... است.

طبق آمار حدود 29 هزار و 350 تن از این میزان به شمش بلوم اختصاص دارد که با نرخ پایه 17 هزار و 476 تومان عرضه می‌شود، گفتنی است حجم این محصول حدود 16 درصد کاهشی است و در مقایسه با آخرین عرضه هم 13 درصد نرخ آن افزایش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 6 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • علی
    علی1401/10/05 - 09:44 پاسخ

    گوه تو اداره کردن مملکتتون بی شرفها مردم رو روانی کردید

  • مهدی د
    مهدی د1401/10/05 - 06:55 پاسخ

    سلام بازار آهن آلات مثل همه بازارهای دیگر در رکود است و فقط قیمتها افزایش زیادی دارند که باعث رکود و نبود مصرف کننده هر روز بیشتر میشود ......... واقعا هر روز در حال ازبین رفتن بیشتر کلی بازار وکسب وکار هستیم که دارد به انتهای آستانه تحمل بازار میرسد، حتی بنده که در خرید و فروش انواع ضایعات فلزی و پرس، بسته بندی و....... هستم بعضی اتفاقات گذشته از رکودی ک فراگیر شده باعث بی ثباتی و تعطیلی شرکتها و کارخانجات بزرگ و کوچکی شده که هیچ وقت نمیشد چنین بی امیدی بی رمقی و...... در آنها ب این سرعت و شدت از سالیان گذشته کرد که امروزه در حال عادی شدن نابودی آنها وخصوصا پرسنل آنها در شهر اراک شد که دلیل ا

  • محمود قراگوزلو
    محمود قراگوزلو 1401/10/04 - 23:31 پاسخ

    باسلام برادران عزیز من ی جوشگار ۴۰ ساله تو همین هفته بد بخت شد م اهن هر یک ساعت بالا می ره چکار کنیم خواهشن از برادران عزیز این گنتور کنید رفتم پوا سودی گرفتم

  • مجید
    مجید1401/10/04 - 18:57 پاسخ

    بیچاره شدم با این بی ثباتی تو یه ماه آدمو بخاک سیاه مینشونین.

  • حمیدرضا قنبری
    حمیدرضا قنبری 1401/10/04 - 16:54 پاسخ

    قیمت تیرآهن میلگرد قوطی

  • غظب
    غظب1401/10/04 - 15:26 پاسخ

    بی شرف ترین کشور دنیا ماییم روز به روز قیمت می‌رود بالا هیچ کسی هم جواب گو نیست

  • عباس اسفندیارپور
    عباس اسفندیارپور1401/10/04 - 12:11 پاسخ

    آیا درحال حاضر خرید آهن بصرفه هس یان