آغاز افزایش پلکانی قیمت آهن

آغاز افزایش پلکانی قیمت آهن

اوضاع بازار آهن و فولاد ایران در یک ماه اخیر تابعی از بازارهای جهانی فولاد بود که که غالبا کاهشی و ثابت اعلام می‌شد، ریزش ممتد نرخ اهن الات گویا به زیان تولیدکنندگان منتهی شده بود که بازارساز برای جلوگیری از این اوضاع به جلب رضایت مسئولین برآمد که درنهایت به صدور ابلاغیه بورس کالا برای حمایت از تولیدکنندگان منجر شد. اگرچه بازار فعلا واکنش چشمگیری به این خبر نشان نداده و فعلا در حالت ترس و انتظار است اما روز گذشته به صورت جزئی کلید این تحرکات در بازار میلگرد مشاهده شد.

آهن پرایس: روز گذشته به‌دنبال انتشار ابلاغیه جدید بورس کالا، همچنان شاهد ادامه کاهش قیمت‌ها در برخی از مبادی فروش بودیم، اگرچه بسیاری از شرکت‌ها دست از کاهش نرخ محصولات خود کشیده و تمایل بیشتری به ثبات قیمت داشتند و برخی از کارخانه‌ها نیز اعلام قیمت نکردند؛ با وجود این روز گذشته تحرکات افزایشی اندکی در شماری از کارخانه‌های میلگرد مشاهده شد.

بازار ارز نیز که از ابتدای هفته روند نسبتا ثابتی داشت، روز گذشته نیز تغییر قیمت چندانی نداشت و در بازار آزاد قیمت دلار به نرخ 31 هزار و 730 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

در دوسه روز گذشته دو ابلاغیه از سوی بورس کالا منتشر شد که اجرایی شدن آن به تغییر روند کلی بازار منتهی خواهد شد، ولی روز گذشته اثرات آن به صورت جدی در بازار مشاهده نشد اما بازار میلگرد به‌طور جزئی عکس‌العمل نشان داد و در چند کارخانه قیمت‌ها افزایش 100 الی 300 تومانی یافت، اگرچه برخی قیمت‌ روز میلگرد آجدار را حدود 100 الی 200 تومان کاهش‌ دادند اما وزنه سنگین بازار به سمت ثبات و حفظ قیمت‌های روز پیش‌تر بود.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی روز گذشته در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و توقف در کاهش قیمت‌ها در نرخ روز قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... نیز مشهود بود اما در عین حال کاهش 100 الی 300 تومانی نیز در نیمی از مبادی فروش مشاهده شد. قیمت روزانه تیرآهن نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخش شاخه‌فروشی علاوه‌بر کاهش 10 الی 30 هزار تومانی شاهد افزایش قیمت 30 هزار تومانی نیز بودیم.

اما نرخ انواع ورق‌ها روز گذشته همچنان کاهشی بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه و انواع آن حدود 100 الی 300 تومان ریزش داشت و نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم با کاهش 100 الی 300 تومانی همراه بود، اگرچه شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

آنطور که از آمار بازار آهن در روز گذشته برمی‌آید واکنش چشمگیری به اخبار منتشرشده مشاهده نشد اگرچه واکنش اصلی بازار را پس از معاملات مقاطع امروز و نرخ شمش در هفته آتی مشخص مشاهده خواهیم کرد.

برداشتن محدودیت خرید شمش بورسی و اعمال ضریب دامنه مثبت 3 درصد در نرخ شمش به اندازه حذف سقف مجاز قیمت صادراتی مصوبه ستاد تنظیم بازار تأثیر چندانی در بازار نخواهد داشت، اما هر آنچه از این ابلاغیه برمی‌آید به حمایت از تولیدکننده و عرضه‌کننده منتهی می‌شود.

تأثیر ابلاغیه بورس کالا در بازار آهن

براساس اعلام امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، نرخ پایه بورس کالا به قیمت‌های فوب ایران و دلار وابسته نخواهد بود و معیار و اساس تعیین قیمت‌های پایه در عرضه‌های آتی، نرخ کشف شده در بورس کالا خواهد بود.

ریزش جهانی نرخ فولاد به دلیل تحولات اقتصادی چین و زیرفروشی فولاد روسیه، به کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی ایران نیز منجر شده که این امر کاهش نرخ پایه محصول به پایین‌تر از نرخ تمام‌ شده آن منتهی شده است که نگرانی و تعطیلی این واحدهای تولیدی را در پی داشته است.

بر همین اساس و برای جلوگیری از آسیب به فولادسازان به طور همزمان دو برنامه در دستورکار قرار گرفته و اجرایی خواهد شد. نخست اینکه با توجه به احتمال افزایش نرخ محصولات داخلی نسبت به قیمت‌های صادراتی فوب ایران، ممکن است خطر دامپینگ و تخفیفات محصولات فولادی روسیه در بازار داخلی ایران نیز مشاهده شود که اعمال تعرفه‌های گمرکی برای شمش و سایر مقاطع فولادی تاحدودی مانع از ایجاد چنین شرایطی خواهد شد.

دومین مورد هم فعال کردن رینگ صادراتی شمش با هدف افزایش رقابت محصولات فولادی ایران در بازارهای هدف صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد خرید بدون محدودیت شمش و از طرفی حذف سقف مجاز نرخ صادراتی برای تعیین قیمت پایه عرضه شمش، حکایت از مهندسی عرضه‌های بورس کالا دارد که احتمالا هفته آینده اثرات آن بدون در نظر گرفتن بازارهای جهانی، در بازار داخلی مشاهده خواهد شد.

همچنین با توجه به این شرایط میلگرد بورسی امروز در کانال 14 هزار تومانی عرضه می‌شود که مصرف‌کننده را به تداوم کاهش قیمت‌ها امیدوار می‌کند، تقاضای سرمایه‌ای هم احتمالا استقبال بالایی از عرضه‌های امروز داشته باشد و از طرفی دیگر شاهد کاهش حجم عرضه‌ها در بورس کالا باشیم.

به این ترتیب اگر دامنه مثبت 3 درصد روی نرخ شمش اعمال شود بازار دچار نوسان خواهد شد اما شدت و حدت واکنش بازار به این خبر چندان مشخص نیست.

به نظر می‌رسد حذف سقف مجاز نرخ پایه عرضه در بورس کالا چندان به سود مصرف‌کننده داخلی نیست و بیشتر به منظور حمایت از تولیدکننده و تغییر مسیر بازار به سمت افزایش قیمت‌ها است. بنابراین پس از این شاهد قیمت‌سازی‌ها در معاملات شمش بورسی خواهیم بود و به هر میزان که فاصله قیمت‎های صادراتی با قیمت‌های داخلی افزایش بیابد، اضطراب توزیع‌کنندگان و فعالان کلیه واحدهای زنجیره فولاد افزایش خواهد یافت؛ زیرا عدم توازن قیمت‌های داخلی و خارجی و احتمال ریزش این فواره در زمان مقتضی ریسک فعالیت این گروه از فعالان بازار را افزایش خواهد داد.

پس از این بازار صادراتی آهن آلات حمایت چندانی نخواهد شد و دوباره همه چیز به امضاهای طلایی و تصمیمات یک‌شبه وابسته خواهد شد و اگر باز هم بازارسازها صلاح بدانند روند بازار با ابلاغیه و دستورالعمل دیگری تغییر خواهد کرد.

این نوع جریان‌ها و دستورالعمل‌هایی این‌چنینی در گذشته نیز بارها اتفاق افتاده و تنها کاری که فعالان زنجیره فولاد می‌توانند در چنین مواقعی انجام دهند، عکس‌العمل درست و به موقع جهت به حداقل رساندن زیان احتمالی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولادی‌ها به دنبال افزایش نرخ آهن

آنطور که به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها به صورت تدریجی و پلکانی خواهد بود و در حال حاضر که میلگرد در کانال 15 هزار تومانی قرار دارد، امن‌ترین کانال برای خرید به شمار می‌آید.

گفتنی است امروز حدود 110 هزار و 796 تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از میلگرد، ناودانی، نبشی و تیرآهن است.

از این میزان حدود 83 هزار و 828 تن به میلگرد اختصاص دارد که نرخ پایه آن 13 هزار و 450 تومان در نظر گفته شده است، همچنین حدود 4 هزار و 631 تن تیرآهن عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 13 هزار و 647 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر کاهش 3 درصدی آن در مقایسه با آخرین عرضه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)