احتمال افزایش پلکانی قیمت آهن

احتمال افزایش پلکانی قیمت آهن
احتمال افزایش پلکانی قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در اخرین روز بهمن ماه تقریبا آرام سپری شد و بدون تغییر قیمت چشمگیری به پایان رسید، قیمت میلگرد آجدار علی‌رغم چند روز اخیر ثبات نسبی را تجربه کرد و قیمت برخی محصولات دیگر مانند...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در اخرین روز بهمن ماه تقریبا آرام سپری شد و بدون تغییر قیمت چشمگیری به پایان رسید، قیمت میلگرد آجدار علی‌رغم چند روز اخیر ثبات نسبی را تجربه کرد و قیمت برخی محصولات دیگر مانند تیراهن تنها در برخی سایزها افزایش یافت و به طور کلی نخستین روز هفته بازار آهن و فولاد در آرامش بود.

بازار ارز نیز نوسانات اندکی را در کانال 26 هزار تومانی تجربه کرد و در اواسط روز تا مرز کانال 25 هزار تومانی کاهش یافت ولی در پایان روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد 26 هزار و 220 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از هر تحرکی که در بازار آهن ایجاد می‌شود مجددا شاهد بازگشت اوضاع بازار به سکون هستیم و گویا اخبار سیاسی، قیمت دلار و برخی عوامل خارجی به تنهایی قادر به تحریک بازار خرید آهن نیستند.

با این اوصاف روز گذشته نیز شاهد کم‌تحرکی بازار و نوسانات جزئی بودیم، به طوری که قیمت میلگرد در غالب مبادی فروش برخلاف روند چند روز اخیر، ثابت و بدون تغییر بود اگرچه افزایش 50 الی 200 تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشهود بود.

تیراهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی غالبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار افزایش قیمت 50 الی 80 هزار تومانی در یک شرکت، کاهش 10 هزار تومانی در شاخه‌های پرفروش ذوب اهن اصفهان را تجربه کرد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند اکثر محصولات ثبات داشت اما افزایش 50 الی 100 تومانی این محصولات در برخی مبادی فروش مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی و داربستی نیز غالبا بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها چند شرکت افزایش 300 الی 600 تومانی داشتند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما ورق سیاه در کنار ثبات در برخی مبادی، حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

طبق مشاهدات روز شنبه بازار آهن و فولاد جو آرامی داشت و گویا بازهم زور مذاکرات و اخبار مثبت منتشر شده درین‌باره به تحرک و افزایش خرید اهن الات چربید و دوباره بازار را به حالت سکون درآورد.

انتظار می‌رفت با توجه به موج افزایشی قیمت اهن الات که از بهمن آغاز شده بود، ادامه‌دار باشد و در ماه پایانی سال شاهد رونق بازار و خرید آهن آلات باشیم، اما درحال حاضر که کلیه بازارها معطل مذاکرات وین مانده‌اند و هر خبر مثبت و امیدوارکننده‌ای که در این زمینه منتشر می‌شود مانند ترمزی مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود.

با این حال پتانسیل و اساس کلی بازار آهن در این موقع از سال طبق سنوات گذشته، افزایش قیمت و افزایش متقاضی مصرف است، اگرچه تاحدوی این تحرکات مشاهده می‌شود و بازار کمی از آن رکود چندماه گذشته فاصله گرفته است اما در حال حاضر میزان تقاضا و معاملات در بازار آزاد انتظار آهن‌فروشان را برآورده نکرده است.

با این تفاصیل احتمال می‌رود در ماه پایانی سال همچنان افزایش تدریجی قیمت‌ مقاطع فولادی چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد ادامه داشته باشد.

امروز حدود 20 هزار تن اهن اسفنجی در بورس کالا عرضه خواهد شد که کف قیمتی 8 هزار و 845 تومان برای آن در نظر گرفته شده است که حدود 1/8 درصد کمتر از قیمت روز گذشته است.

عدم توازن قیمت مقاطع فولادی

آنچه در بررسی نرخ مقاطع طویل و مقاطع تخت در مقایسه با قیمت‌های جهانی آن مورد توجه قرار می‌گیرد؛ عدم توازن قیمت این محصولات است و این در حالی است که قیمت‌ این مقاطع در بازارهای جهانی اختلاف چندانی باهم ندارند اما بازار ایران حدود 200 دلار اختلاف قیمت دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق خرید آهن در اسفندماه

به گفته بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان، نرخ مقاطع تخت تقریبا همسان با نرخ جهانی است در حالی که نرخ میلگرد فاصله قیمتی فراوانی از بازارهای جهانی دارد و به عبارتی ارزان‌ترین میلگرد دنیا به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: اینطور به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان ایرانی از انرژی ارزان قیمتی برخوردار هستند اما بر مبنای یک بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه تأمین مالی و همچنین آب و برق در ایران بالا است که نرخ تولید محصول را نیز افزایش می‌دهد.

احرامیان افزود: شاید نرخ برق در مقایسه با برخی کشورهای دیگر ارزان به نظر برسد اما این ملاک درستی نیست و باید برای تعیین قیمت مقاطع، همه نهاده‌ها را در نظر بگیریم و سپس با سایر کشورها مقایسه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در یک بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که در کشور ما نهاده‌های تولید نزدیک به متوسط قیمت جهانی یا کمتر از آن است و در بازارهای جهانی مقاطع طویل از جمله میلگرد ایران بسیار ارزان است که این امر به فشار و زیان تولیدکنندگان منجر می‌شود.

احرامیان در پایان گفت: محصولات نهایی زنجیره فولاد ایران قیمت‌های نامتوازنی دارد که موجب نارضایی فعالان این حوزه شده است و تا هنگامی این مشکل حل نشود، نارضایتی‌ها کماکان ادامه خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)