احیای برجام کشدار شد!

احیای برجام کشدار شد!

آغاز شهریورماه با ثبات قیمت روزانه آهن آلات همراه بود، به طوری که بازار آهن و فولاد همچنان آرام و ساکت بود و معاملات محدودی که مشاهده شد، معمولا به صورت توافقی انجام می‌شد. پایان هفته گذشته بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری را تجربه نکرد...

آهن پرایس: آغاز شهریورماه با ثبات قیمت روزانه آهن آلات همراه بود، به طوری که بازار آهن و فولاد همچنان آرام و ساکت بود و معاملات محدودی که مشاهده شد، معمولا به صورت توافقی انجام می‌شد.

پایان هفته گذشته بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری را تجربه نکرد و قیمت دلار در کانال 29 هزار تومانی متوقف شد؛ اما در پایان روز کمی افزایش یافته و به قیمت 29 هزار و 700 تومان به فروش رسید.

تحلیل بازار آهن و فولاد

با توجه به رکودی که در چند وقت اخیر در بازار آهن و فولاد حاکم است نرخ اهن الات نیز تغییر چندانی نداشته است، به عنوان مثال قیمت روز میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و در چند شرکت نیز کاهش 100 تومانی داشت. در یک ماه گذشته نرخ میلگرد آجدار سایز 14 به طور کلی کاهشی بود و میزان آن حدود هزار و 23 تومان برآورد شد که معادل 6/1 درصد است. این محصول از 16 هزار و 753 تومان به 15 هزار و 730 تومان ریزش کرده است.

به همین ترتیب نرخ نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز غالبا ثابت اعلام شد؛ در یک ماه گذشته قیمت روز نبشی نیز کاهش 915 تومانی داشته است که رقمی معادل 5/3 درصد است. قیمت این محصول از 17 هزار و 944 تومان به 17 هزار و 29 تومان ریزش داشته است.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و ... نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها در دو شرکت کاهش 300 تومانی را تجربه کردند، گفتنی است در یک ماه اخیر پروفیل ضخامت 2 حدود هزار و 592 تومان ریزش داشته که رقمی معادل 7/9 درصد برآورد شده است. نرخ این محصول در یک گذشته از 21 هزار و 663 تومان به 20 هزار و 71 تومان افت کرده است.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی ثبات قیمت داشت به طوری که در بخش کیلویی هیچ تغییر قیمتی مشاهده نشد و در بخش شاخه فروشی شاهد کاهش 20 الی 50 هزار تومانی در برخی شاخه‌های پرفروش بودیم، گفتنی است قیمت روز آهن 14 نیز به طور کلی سیر کاهشی در یک ماه گذشته را تجربه کرده است اما نرخ این محصول در پایان ماه افزایشی بود و حدود 18 هزار و 100 تومان به فروش رسید. انواع ورق‌های سرد و گرم نیز به همین منوال بوده و در کنار ریزش قیمت جسته‌گریخته در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام ‌شد.

اخبار ضدونقیض و لحظه‌ای مذاکرات احیای برجام در رکود عمیقی که در بازار شکل گرفته تأثیر چشمگیری داشته است زیرا خریداران منتظر توافقات هستند تا قیمت‌ها کاهش بیشتری بیابد؛ اما با کشدار شدن این روند خرید و فروش قابل ملاحظه‌ای هم انجام نمی‌شود.

 خلاصه اخبار منتشر شده حول نتایج برجام به این شکل است که ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شوند اما ممکن است مدت‌ها طول بکشد، مقامات آشنا با مذاکرات بر سر راه توافق همچنان باقی است و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی همچنان نکات معترض هستند.

به‌رغم آنچه مسئولین ادعا می‌کردند که نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره زد، می‌بینیم که نه تنها بازار آهن که کلیه‌ بازارها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند اگرچه نتیجه هنوز مشخص نیست اما آنچه در بازارها اتفاق می‌افتد حاصل تفکر شرطی شده بازار است و حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد در رفع تحریم‌ها اثر چندانی نخواهد داشت کما اینکه در سال 94 اتفاق خاصی نیفتاد، در واقع باید گفت در چنین شرایطی بهترین راه کم اثر کردن تحریم‌هاست.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود یک میلیون و 521 هزار و 996 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل هفت محصول از جمله تیرآهن، ناودانی، میلگرد کلاف، شمش بلوم، سنگ آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله است.

گفتنی است حدود 73 هزار و 900 تن از این حجم به شمش بلوم اختصاص دارد که بیانگر افزایش 61/7 درصدی حجم آن است. نرخ پایه شمش در عرضه امروز 14 هزار و 361 تومان تعیین شده است.

اختلاف نظر در فرمول قیمتگذاری

در رابطه با تعیین فرمول قیمتگذاری در بورس کالا هنوز نظر واحدی ارائه نشده است و به عبارتی بین انجمن‌ها اختلاف نظر وجود دارد، به‌طوری که نوردکاران تعیین قیمت براساس قیمت‌های جهانی را پیشنهاد داده‌اند و تولیدکنندگان پیشنهادی خلاف این روش ارائه داده‌اند و عقیده دارند که قیمت‌های جهانی باید از بازار داخلی فولاد مجزا باشد.

در همین زمینه اباذر براری دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران اظهار کرد: قیمتگذاری محصولات فولادی در بازار داخلی به این صورت است که با افزایش نرخ جهانی سیاست تعیین قیمت در بازار داخل تغییر می‌کند و با کاهش نرخ جهانی هم سیاست مجزایی در پیش گرفته می‌شود.

وی در ادامه افزود: در هر دو حالت باید سیاست‌ها طوری باشد که مردم متضرر نشوند، برای مثال قیمت شمش بورس کالا از نرخ وارداتی محصولات فولادی بالاتر است.

این فعال صنعتی بیان کرد: در شرایط فعلی که قیمت‌های جهانی نزولی است و بازار داخلی نیز در رکود برجامی به سر می‌برد، تعیین فرمولی که به افزایش قیمت‌ها منجر شود به طوری که تنها یک بخش از زنجیره فولاد از این فرمول منتفع باشند به ضرر سایر بخش‌ها منتهی خواهد شد.

 درادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گام نهایی توافقات برجام

براری معتقد است: نمی‌توان بازار داخل را از بازار جهانی جدا کرد چراکه با این روش رقابت و صادرات به بازارهای جهانی از دست می‌‌رود. این درحالی است که بهرام سبحانی فعال صنعتی معتقد است قیمت‌های جهانی نباید در بازار داخلی فولاد تأثیر بگذارد و اساسا باید بر مبنای عرضه و تقاضای نرخ داخلی تعیین شود.

وی افزود: بورس کالا بستری برای تعیین نرخ محصولات فولادی است و نباید دستوری باشد به همین جهت تعیین فرمول برای قیمتگذاری به نوعی قیمتگذاری دستوری به شمار می‌رود که پای دلالان را به معامله‌ها باز می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)