اصلاح بازار فولاد با حذف امضاهای طلایی

اصلاح بازار فولاد با حذف امضاهای طلایی
اصلاح بازار فولاد با حذف امضاهای طلایی

آهن پرایس: مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن اظهار داشت: رانت به دلیل وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری یا اعمال محدودیت در میزان عرضه و تقاضا و همچنین وجود امضاهای طلایی به وجود می‌آید. در واقع آنچه که وزیر صمت اعلام کرد باید در درون دولت انجام گیرد. یک مسئله واضح است که...

آهن پرایس: مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن اظهار داشت: رانت به دلیل وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری یا اعمال محدودیت در میزان عرضه و تقاضا و همچنین وجود امضاهای طلایی به وجود می‌آید. در واقع آنچه که وزیر صمت اعلام کرد باید در درون دولت انجام گیرد. یک مسئله واضح است که برخی افراد آماده ایستاده‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

فی الواقع قیمت‌هایی که وزارتخانه اعلام می‌نماید پایین‌تر از قیمت بازار است چرا که برخی از افراد به واسطه ارتباطات و ضابطه به راحتی با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کنند که در نهایت به احتکار محصول در انبار می‌انجامد و در زمان مناسب با قیمتی بالا عرضه می‌کنند و همین افراد توازن بازار را در هم می‌شکنند و در نهایت مصرف‌کنندگان اصلی بیشتر ضرر می‌کنند و هزینه تولید برایشان بیشتر تمام می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: محصولات فولادی و شمش در بورس کالا

وی افزود: نتیجه همین امضاهای طلایی وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان و همچنین صادرات کشور شد، بلاشک در این شرایط بهترین یا اولین قدم وزیر صمت باید در جهت حذف امضاهای طلایی و حذف برخی بخشنامه‌های نابخردانه است. تعداد این بخشنامه‌های صنعت فولاد به اندازه‌ای زیاد شده است که نیاز است موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد و برخی از بخشنامه‌ها لغو شده و با قوانین واضح جایگزین گردد.

ایشان در پایان اذعان داشت: من معتقدم حتی اگر رانتی در زنجیره فولاد پیش آمده دلیل اصلی آن تصمیات نادرست و بخشنامه‌های غیرمنطقی بوده است که یک خلأ در این میان ایجاد کرده و بعضی دلالان بدون زحمت پول زیادی به دست آورده‌اند.

به گزارش اهن پرایس، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران اعلام کرد: اجرای سامانه تجارت و دریافت کد فعالیت توسط فعالان صنعت فولاد را از راهکارهای پیشنهادی وزیر صمت دانست.

وی گفت: در آخرین جلسه‌ اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد با رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرای طرح ثبت نام در سامانه جامع تجارت مثبت ارزیابی شد، همچنین به آقای تابش پیشنهاد شد که ثبت‌نام همه واحدهای صنفی در این سامانه مهیا شود. زیرا وجود سامانه‌های متعدد برای واحدهای کوچک زمان‌گیر و هزینه‌بر است. گاهی پیش می‌آید که یک واحد صنفی با استفاده از این سامانه‌ها برای خرید یک شاخه تیراهن زمان زیادی صرف می‌کنند که به‌نظر می‌رسد باید قوانین موجود در این زمینه را بازبینی کرد تا موانع موجود نیز رفع گردد.

از طرفی واحدهای صنفی نیز برای استفاده از سامانه جامع تجارت آموزش‌های مربوطه را ندیده‌اند که باید به این امر هم توجه کرد. همچنین ممکن است برخی افراد مرتکب تخلفاتی شده و از عدم آگاهی برخی فعلان صنفی در این زمینه سوءاستفاده کنند که قانونگذار باید از ایجاد زمینه چنین تخلفاتی جلوگیری کند.

پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که آموزش لازم برای استفاده از سامانه جامع تجارت برای همه واحدهای صنفی مهیا شود تا بتوانند به‌درستی از این سامانه استفاده کنند در غیر این‌صورت استفاده از این سامانه حذف شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)