افت و خیز قیمت جهانی سنگ آهن

افت و خیز قیمت جهانی سنگ آهن
افت و خیز قیمت جهانی سنگ آهن

آهن پرایس: در یک هفته اخیر نرخ سنگ آهن تحت تاثیر گفت و گوهای سیاسی چین و کنفرانس های اقتصادی بازار فولاد نوسانات زیادی را شاهد بوده است که بر اساس گزارشات پلتس، قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمالی چین در یک هفته اخیر دچار کاهشی 7.4 دلاری شد و به ...

آهن پرایس: در یک هفته اخیر نرخ سنگ آهن تحت تاثیر گفت و گوهای سیاسی چین و کنفرانس های اقتصادی بازار فولاد نوسانات زیادی را شاهد بوده است که بر اساس گزارشات پلتس، قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمالی چین در یک هفته اخیر دچار کاهشی 7.4 دلاری شد و به 171.05 دلار در هر تن رسید.

در بازه زمانی 5 تا 11 مارس در برگزاری نشست دو قلوی حزب حاکم چین یعنی کنگره خلق چین و کنفرانس سیاسی مشورتی خلق چین در یک هفته گذشته، نرخ سنگ آهن در بنادر شمالی چین که به نحوی شاخصی برای تعیین نرخ این ماده اولیه یعنی سنگ آهن در تمامی بازارهای جهانی به حساب می آمد که در روزهای مختلف شاهد نوسانات زیادی از جمله سقوط آزاد و صعود شدید بود.

در صورتی که در روز نهم مارس و در زمانی که برنامه پنج ساله اجتماعی و اقتصادی چین اعلام شد و همانطور که این برنامه تاکید بر استفاده بیشتر از قراضه آهن به جای سنگ آهن در تولید فولاد و البته لزوم دستیابی به ذخایر سنگ آهن در خارج از کشور و تصاحب این ذخایر به منظور کاهش وابستگی صنعت فولاد چین به مواد اولیه کشورهای دیگر، قیمت سنگ آهن در بنادر شمالی چین با سقوط آزاد مواجه شد. 

به نحوی که براساس ارزیابی پلتس متوسط قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمالی چین در آن روز با افت شدید 10.55 دلاری به 163.60 دلار در هر تن رسید. در این بین فردای همان روز برگزار شدن کنفرانس بین‌المللی قراضه آهن توسط شرکت انگلیسی کالانیش و به میزبانی ترکیه، منجر به بازگشت سنگ آهن به ریل صعودی شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شرایط غیر شفاف در بازار آهن

دکتر کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن در این رابطه بیان کرد : حاضران این کنفرانس تجاری مهم همگی به اتفاق به این باور رسیدند که اعلام انجمن آهن و فولاد چین مبنی بر واردات حدود 300 میلیون تن قراضه آهن توسط این کشور با وجود تقاضای بالایی که برای این ماده اولیه تولید فولاد در سراسر جهان وجود دارد و همچنین مصرف حدود 300 میلیون تن قراضه آهن داخلی با توجه به عدم تصویب کنگره خلق چین بر تخریب سازه‌های فولادی زیر 10 سال عمر مفید، بیشتر یک بلوف تجاری محسوب می ‌شود. 

دکتر کیوان جعفری طهرانی با تاکید بر این که شواهد نشان دهنده آن است که چین توان افزایش مصرف قراضه آهن به مقدار دو برابر و حدود 300 میلیون تن در سال با استفاده از تغییر در فرمول بارهای ورودی کوره های خود را دارد، اما این موضوع سبب نخواهد شد که به یکباره واردات سنگ آهن به نصف کاهش یابد. به همین سبب در دو روز گذشته نرخ سنگ آهن در بنادر شمالی چینی روند صعودی به خود گرفت و شاخص پلتس برای سنگ آهن وارداتی عیار 62 درصد بنادر شمالی چین با رشدی 6.35 دلاری به 171.05 دلار به ازای هر تن رسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)