افزایش قیمت آهن با رشد نرخ ارز مبادله

افزایش قیمت آهن با رشد نرخ ارز مبادله

به نظر می‌رسد قیمت دلار در بازار آزاد، از عوامل اصلی آرامش نسبی بازار آهن آلات در روز گذشته بوده است با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که نزدیک شدن نرخ ارز مبادله به نرخ بازار آزاد می‌تواند مجدداً به افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی منجر شود...

آهن پرایس: بازار میلگرد آجدار در حال حاضر روندی آرام را تجربه می‌کند به این صورت که در برخی از مبادی فروش، شاهد کاهش 200 تا 500 تومانی قیمت میلگرد به ازای هر کیلوگرم هستیم.

نرخ پایه میلگرد در برخی از مبادی فروش، 26500 تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده است به عنوان مثال قیمت میلگرد فایکو با 100 تومان کاهش حدود 27.300 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان سایز 14 و 16 در هر کیلو 28.800 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها در بنگاه‌های تهران ثابت اعلام شد اما قیمت برخی دیگر از سایزها بین 50 تا 200 هزار تومان به ازای هر شاخه کاهش یافت.

قیمت قوطی آهنی در غالب مبادی فروش حدود 500 تا 800 تومان افزایش داشت به عنوان نمونه قیمت پروفیل تولید شده از ورق 2 میلیمتری بین 45500 تا 47500 تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده، متغیر است و به نوع ورق مصرفی بستگی دارد.

قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم با افزایش 500 تا 800 تومانی عرضه شد. گفتنی است قیمت نبشی و ناودانی در عمده مبادی فروش ثابت بود و تنها در چند کارخانه بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت.

قیمت ورق سیاه و انواع ورق آهن در غالب مبادی فروش افزایش 100 تا 300 تومانی داشت و انواع ورق سرد نیز مانند قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها افزایش 800 تومانی داشت.

آنطور که از روند نوسانات آهن آلات برمی‌آید روز گذشته بازار نسبتا آرام بود که علت این آرامش بازار به دلیل روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد تلقی می‌شود. قیمت دلار در تابلوی برخی از صرافی‌ها به کانال 65 هزار تومان وارد شده است و در واقع قیمت دلار دیروز بین دو کانال 64 و 64 تومان شناور بود.

گفتنی است قیمت حواله دلار در بازار مبادله بین 40300 تا 40650 تومان است و قیمت اسکناس دلار در بازار مبادله بین 43200 تا 43600 تومان است.

برخی معتقدند که نرخ ارز مبادله باید به نرخ بازار آزاد نزدیک شود اما نزدیک شدن نرخ ارز مبادله به نرخ بازار آزاد می‌تواند باعث افزایش قیمت کالاهای داخلی شود.

این در حالی است که برخی کالاها با نرخی به مراتب بالاتر از نرخ ارز مبادله در حال فروش به مردم هستند. به عنوان مثال ورق کلاف گرم مبارکه با دلار 64 هزار تومانی و شمش فولادی با دلار 49 هزار تومانی فروخته شد. در حالی که قیمت دلار مبادله در حال حاضر بین 40 تا 43 هزار تومان است.

در چنین شرایطی این پرسش پیش می‌آید که آیا افزایش نرخ ارز در بازار مبادله، باعث گران شدن قیمت اهن آلات در بازار داخلی می‌شود؟ در پاسخ به این پرس می‌توان گفت در حال حاضر آهن و فولاد با نرخی حدود 49 تا 50 هزار تومان به ازای هر دلار در بورس کالا به مردم فروخته می‌شود. (به جز ورق که با 64 هزار تومان فروخته شد) و قیمت دلار مبادله بین 40 تا 43 هزار تومان است.

به نظر می‌رسد که افزایش احتمالی نرخ ارز مبادله تا حدی در قیمت فولاد لحاظ شده است؛ در واقع با وجود نرخ پایین‌تر دلار مبادله نسبت به نرخ بازار آزاد، شاهد نوعی گران‌فروشی فولاد در بازار داخلی هستیم. این گران فروشی با حمایت بازارساز و به دلیل فاصله زیاد نرخ ارز مبادله و آزاد و همچنین کاهش قابل توجه قیمت فولاد صادراتی صورت می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اختلاف 2500 تومانی در قیمت دلار

به نظر می‌رسد این روزها مهمترین عامل تعیین کننده قیمت آهن آلات، نه عرضه و تقاضا، بلکه نظر و هدف بازارساز است. باید مشخص شود که توافق بازارساز با فولادسازان بر چه قیمتی بسته شده است؛ تنظیم قیمت در بورس کالا با مهندسی عرضه‌های اعتباری انجام می‌شود و میزان این نوع عرضه‌ها، روند بازار را تعیین می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)