افزایش قیمت میلگرد در روزهای آتی

افزایش قیمت میلگرد در روزهای آتی

برخلاف تحرکاتی که در بازار آهن مشاهده می‌شود سمت تقاضای مصرفی همچنان راکد است و به نسبت گذشته تغییر چشمگیری نداشته و همچنان کمرنگ است؛ اما در سمت عرضه به واسطه تحرکات بازار ارز، نوساناتی در بخش عرضه مشاهده شد به همین دلیل ممکن است متقاضیانی که در انتظار تعیین تکلیف برجام بودند، وارد بازار شده و به تأمین محصولات مورد نیاز خود بپردازند.

آهن پرایس: روز گذشته نرخ روزانه آهن آلات در عمده حوزه‌ها با افزایش قیمت همراه بود و اکثر محصولات فولادی افزایش قیمت داشتند اگرچه در این میان برخی مبادی فروش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز روز دوشنبه با نوسان افزایشی روبه‌رو بود و قیمت دلار با رشد بالای 6 درصد به 31 هزار و 100 تومان رسید. قیمت دلار از زمان پیشنهاد متن نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام از 32 هزار تومان در نیمه مرداد به زیر کانال 29 هزار تومان در پایان مرداد ریزش کرد اما با ارائه شروط جدید ایران بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است.

تحلیل نوسانات قیمت آهن

گزارش‌ها از بازار آهن از افزایش 100 الی 200 تومانی قیمت روز میلگرد در عمده شرکت‌ها حکایت دارد و فعلا بازار از میلگرد زیر 15 هزار تومان فاصله گرفت، اگرچه شماری از کارخانه‌ها تغییری در قیمت محصولات خود اعمال نکردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی اروپایی و ایرانی نیز با افزایش 100 الی 200 اعلام قیمت شد، همچنین قیمت روز قوطی پروفیل و قیمت لوله داربستی، گازی و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی رو به افزایش بود که حدود 100 الی 300 تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها نیز در مسیر افزایش قرار گرفتند به طوری که قیمت ورق آهن و انواع آن در بازار حدود 100 الی 300 تومان افزایش داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت روز تیرآهن نیز به تبعیت از جو غالب بازار افزایشی بود به طوری که در عمده شرکت‌ها از 10 الی 100 هزار تومان نوسانات افزایشی مشاهده شد.

آنچه از اوضاع بازارها برآورد می‌شود به دنبال ناکامی در دستیابی به توافقات احیای برجام، بازار ارز و آهن و فولاد روند صعودی به خود گرفتند؛ به عبارتی می‌توان گفت هیجانات ناشی از ناامیدی از برجام موجب شد نرخ دلار دوباره اوج بگیرد و به رشد نرخ اهن الات نیز دامن بزند.

برخلاف تحرکاتی که در بازار آهن مشاهده می‌شود سمت تقاضای مصرفی همچنان راکد است و به نسبت گذشته تغییری نداشته و همچنان کمرنگ است؛ اما در سمت عرضه به واسطه تحرکات بازار ارز، نوساناتی در بخش عرضه مشاهده شد به همین دلیل ممکن است متقاضیانی که در انتظار تعیین تکلیف برجام بودند، وارد بازار شده و به تأمین محصولات مورد نیاز خود بپردازند.

اگر بازار تیرآهن و تحرکات مصنوعی این بازار را نادیده بگیریم، واقعیت‌های بخش عرضه و تولید، بالا رفتن هزینه‌های تحریم و تغییر سمت و سوی انتظارات و نیز غالب شدن واقعیت‌های اقتصادی بر مسائل و انتظارات مثبت سیاسی بیانگر این است که ظرفیت افزایش تدریجی و پله‌ای در نرخ میلگرد آجدار مشاهده می‌شود.

اما شرایط فعلی ا حکایت از دو سیگنال مثبت در بازار آهن دارد؛ به این شرح که دلار توافقی روز گذشته به 30 هزار تومان رسید، نرخ میلگرد صادراتی هم بین 530 الی 535 دلار بود که نتیجه چنین امری افزایش نرخ صادرات خواهد بود. همچنین معاملات مچینگ روز گذشته و تخمین نرخ پایه شمش در عرضه بعدی که حدود 12 هزار و 100 الی 12 هزار و 800 تومان برآورد شد، احتمال دارد در عرضه آتی شمش‌ها در کف مورد استقبال قرار بگیرند و قیمت دو هفته بعد شمش در محدود 12 هزار و 500 الی 13 هزار تومان قرار بگیرد که این امر به افزایش احتمالی قیمت پایه مقاطع فولادی در دو هفته آینده منجر خواهد شد.

آمار روزگذشته از بورس کالا بیانگر افزایش 1/6 درصدی نرخ شمش بود، به طوری که از 217 هزار و 840 تن شمش حدود 182 هزار و 370 تن معامله شد. نرخ شمش در معاملات روز گذشته 12 هزار و 562 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 1/6 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته است.

به گزارش متال بولتن نرخ شمش صادراتی ایران هفتم سپتامبر در هر تن حدود 455 الی 465 دلار برآورد شد. با اینکه این نرخ، مبلغی پایین برای بیلت صادراتی ایران به شمار می‌رود اما در یک سال گذشته به طور میانگین قیمت فروش بیلت صادراتی از نرخ پایه خود حدود 30 دلار فاصله گرفته است. اما باز هم قیمت بیلت صادراتی ایران در مقایسه با قیمت سایر کشورها پایین‌تر است، به طوری که طبق گزارش متال بولتن در همین ایام نرخ شمش صادراتی هند 495 دلار برآورد شد، همچنین بیلت ترکیه هم 617 دلار بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد قیمت آهن با ناامیدی از برجام

تحریم همه‌جانبه ایران، ابلاغ برخی دستورالعمل‌ها و اجرای سیاست‌های شتابزده موجب چالش در کل زنجیره فولادی شده است که نتیجه آن از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی کشور یا فروش محصولات با قیمتی بسیار پایین است که این جریان همه واحدهای زنجیره فولاد را در برمی‌گیرد. با این اوصاف می‌توان گفت عرضه شمش با قیمتی همسنگ با قیمت شمش منطقه امکان صادرات را از نوردکاران سلب خواهد کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • شرفی
    شرفی1401/06/22 - 22:47 پاسخ

    پاییز قیمت میلگرد چطوری میشه

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/24 - 09:01

      ممکن است پس از این افزایش نسبی مجددا روال ثبات را در پیش گیرد.

  • مهديان
    مهديان1401/06/22 - 22:39 پاسخ

    قيمت ناوداني ناب تبريز روي ظرفيت چند؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/24 - 09:03

      به قیمت درب کارخانه و روی سایت به روز شده