افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

در پی افزایش نرخ شمش بورسی در هفته جاری و با احتساب سایر هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده میلگرد تولیدشده از این شمش به 28 هزار تومان می‌رسد. اگرچه فعلا میانگین نرخ میلگرد در محدود 26 الی 27 هزار تومان است اما اگر روند افزایشی دلار همچنان ادامه‌دار باشد قیمت میلگرد به بیش از 28 هزار تومان نیز می‌رسد...

آهن پرایس: پس از ثبات مقطعی و کوتاه مدت قیمت روز آهن آلات، روز گذشته شاهد ازسرگیری نوسانات افزایشی در این بازار بودیم، اما در این بین برخی از کارخانه‌ها تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و اصلاح جزئی نیز در شماری از بنگاه‌ها مشهود بود.

قیمت ارز روز گذشته افزایش افسارگسیخته‌ای داشت و به بالاترین نرخ در سال جاری رسید. قیمت دلار که در کانال 54 هزار تومانی بود با هزار تومان افزایش در پایان روز به 55 هزار و 700 تومان رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

بازار آهن روز گذشته در اغلب زیرمجموعه‌ها روندی افزایشی در پیش گرفت، در همین راستا قیمت میلگرد آجدار که پیشگام نوسانات بازار است، در اکثر مبادی فروش حدود 100 تا 800 تومان افزایش داشت، تعدادی نیز تغییر قیمت نداشتند. گفتنی است در پی افزایش قیمت‌های جسته و گریخته کف قیمت میلگرد از کانال 26 هزار تومانی فاصله گرفت و سقف قیمت آن در کانال 28 هزار تومانی قرار گرفت، همچنین میانگین قیمت میلگرد نیز 27 هزار و 420 تومان برآورد شد و به عبارتی قیمت میلگرد در کانال 27 هزار تومانی درحال کف‌سازی بود.

قیمت ورق سیاه در چند کارخانه 100 تا 200 تومان افزایش داشت، تعدادی نیز 100 تا 400 تومان کاهش قیمت داشتند و برخی از شرکت‌ها تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند؛ همچنین قیمت ورق رنگی، روغنی و ورق گالوانیزه هم بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت روز پروفیل آهنی نیز روندی افزایش داشت و نرخ هر کیلو قوطی حدود 300 تا 700 تومان بالا رفت اما چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند؛ قیمت لوله داربستی، مبلی و انواع لوله‌ها هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی ناب تبریز و اشتهارد با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بودند. قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز بین 50 تا 200 هزار تومان در اغلب کارخانه‌ها رو به افزایش بود ولی تیرآهن فولاد یزد ثبات قیمت داشت.

آمار موجود از نوسانات روز گذشته حاکی است معاملات آهن اسفنجی و شمش بلوم در بورس کالا آدرس افزایش قیمت‌ها را می‌دهد و درحال حاضر نشانی از تعدیل قیمت آهن در بازار داخلی مشاهده نمی‌شود.

در واقع می‌توان گفت بخشی از التهابات افزایشی قیمت آهن آلات در بازار دیروز به همین امر مربوط می‌شد؛ مضاف بر این افزایش قیمت دلار نیز عامل دیگری است که سیاست‌های مدیریت بازار را تا حدودی کم‌اثر کرده و افزایش قیمت‌ آهن را رقم زد. افزایش 4 تا 5 هزار تومانی نرخ دلار محرک آشفتگی مجددا بازار آهن و سایر بازارها را در چند روز گذشته رقم زده است.

اثر روانی نوسانات افزایشی بازارهای مالی مانند طلا و سکه را نیز می‌توان در افزایش قیمت مقاطع فولادی در روز گذشته دخیل دانست؛ به همه این عوامل می‌توان استیضاح و برکناری وزیر سمت را نیز اضافه کرد؛ چراکه به نظر می‌رسد فعالان بازار فولاد فارغ از هر نوع نظارتی افزایش قیمت مقاطع فولادی را تسریع کردند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است با اینکه قیمت آهن اسفنجی که از پایان سال گذشته با اتصال گاز فولادی‌های روندی کاهشی در پیش گرفته بود تأثیر چندانی در نرخ محصولات پایین‌دست زنجیره فولادی نداشت و دوباره قیمت‌ شمش و سایر محصولات در مسیر افزایش قرار گرفتند.

در واقع افزایش 31 درصدی نرخ پایه آهن اسفنجی در آخرین عرضه که معادل 13 هزار تومان است، خود محرکی برای افزایش قیمت شمش و سایر آهن آلات در روزهای آتی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع کاهش قیمت آهن آلات

این نکته را نیز نباید نادیده گرفت تورم روزافزون که گریبان‌گیر اقتصاد کشور است خود عامل دیگری است که مانع از کاهش و اصلاح قیمت فولاد خواهد شد. از همین رو به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای کنترل روند افزایشی قیمت آهن کنترل تورم است، همچنین پرهیز از عرضه‌های اعتباری در بورس کالا نیز می‌تواند عاملی برای کنترل قیمت آهن باشد؛ علاوه‌بر این با افزایش میزان پیش‌پرداخت معاملات بورس کالا به بیش از 10 درصد، خود عامل کنترل‌کننده نوسانات هیجانی قیمت آهن و فولاد به شمار می‌رود. با این اوصاف می‌توان گفت با توجه به عوامل مؤثر و تعیین‌کننده نرخ آهن، روند بازار طی روزهای آتی افزایشی خواهد بود اما پیش‌بینی قطعی در بازار ایران عملا امکان‌پذیر نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ناشناس
    ناشناس1402/02/17 - 23:56 پاسخ

    دیگر این مملکت قابل زندگی نیست چرا که .......