موانع کاهش قیمت آهن آلات

موانع کاهش قیمت آهن آلات

در دو هفته ابتدای سال نرخ میلگرد کانال 22 هزار تومان نیز رسید اما به دنبال از سرگیری افزایش قیمت آهن در دو هفته گذشته دوباره به کانال 27 هزار تومانی بازگشت و با توجه به نوسانات افزایشی جسته و گریخته‌ای که روز گذشته نیز مشهود بود، قیمت میلگرد در همان محدوده قیمتی گزارش شد. علاوه‌براین با توجه به کاهش حجم آهن اسفنجی، برکناری وزیر صمت و رشد نرخ دلار احتمالا رشد قیمت آهن تداوم داشته باشد...

آهن پرایس: روز گذشته نوسانات متعددی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی مشاهده شد به طوری که تعدادی از مبادی فروش به افزایش قیمت‌ روز آهن آلات اقدام کردند، شماری از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و برخی از شرکت‌ها هم قیمت‌ها را کاهش دادند.

قیمت دلار نیز پس از مدتی ثبات در کمتر از یک هفته افزایش 3 هزار تومانی را تجربه کرد و در مرز کانال 55 هزار تومانی شناور بود. به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد 54 هزار و 850 تومان مبادله شد، گفتنی است این رقم از ابتدای سال جاری بالاترین قیمت ثبت شده برای دلار است و به نظر می‌رسد رقم بالاتری نیز تجربه خواهد کرد.

بازبینی اوضاع بازار آهن

براساس آمار موجود از بازار آهن، قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در تعدادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت، چند کارخانه‌هم 100 تا 200 تومان اصلاح قیمت داشتند و سایر مبادی فروش نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان، فایکو و ماهان در هر شاخه با کاهش 30 تا 150 هزار تومانی همراه بودند؛ تیرآهن ظفربناب و کرمانشاه نیز حدود 30 تا 50 هزار تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت روز نبشی، سپری و ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند اما در کارخانه‌های ناب تبریز و آریان فولاد افزایش 100 تا 300 تومانی هم مشاهده شد.

انواع ورق‌ها هم نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت روز ورق آهن فولاد مبارکه و اکسین اهواز بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند ولی در سایر مبادی فروش تغییر قیمتی مشاهده نشد. در اغلب کارخانه‌ها قیمت روز ورق روغنی افزایش 800 تومانی داشت، قیمت ورق گالوانیزه بین 200 تا 500 تومان اصلاح شد و قیمت ورق رنگی نیز در عمده بنگاه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن که از ابتدای هفته بنای افزایش گذاشته بود، دیروز نیز در اکثر مبادی فروش با افزایش 500 الی 800 تومانی همراه بود اما در برخی از بنگاه‌ها ثبات قیمت هم مشاهده شد. قیمت لوله مانیسمان، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها هم عمدتا با افزایش 500 تا 800 تومانی همراه بودند.

آنطور که از نوسانات بازار آهن در روز گذشته برمی‌آید برخی از مبادی فروش با بازار ارز همگام شده و روند افزایشی در پیش گرفتند اما ممکن است اثر تمام و کمال نرخ دلار در قیمت آهن کمی با تأخیر انجام شود؛ اگرچه این درصورتی است که در سطح کلان اتفاق خاصی نیفتد و قیمت‌ها با سرعت بیشتری در مسیر افزایشی قرار بگیرند.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی از محدودیت حجم آهن اسفنجی در عرضه روز گذشته بود. بدیهی است که کاهش حجم عرضه مواد اولیه امنیت و آرامش بازار داخلی را برهم می‌زند. در واقع باید گفت به دلیل کاهش حجم آهن اسفنجی و نوسانات افزایشی نرخ دلار، هر کیلو آهن اسفنجی حدود 13 هزار و 200 تومان معامله شد که این قیمت برای آهن اسفنجی به افزایش قیمت محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد منتهی خواهد شد.

اتفاق مهم دیگری که روز گذشته شاهد آن بودیم استیضاح فاطمی‌امین وزیر صمت و در نهایت برکناری این وزیر بود. از تبعات برکناری فاطمی‌امین می‌توان به معلق ماندن برخی وعده‌ها و اجرا نشدن برخی دستورالعمل‌ها اشاره کرد.

به عنوان نمونه فاطمی امین که وعده دلار 28 هزار و 500 تومانی برای فولاد داده بود، با منتظر نگه داشتن بازار، به برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و انباشت تقاضا منجر شد. طبق تجربه هرگاه وزیری برکنار و شخص دیگری جایگزین می‌شود، برنامه‌های اجرایی در آن حوزه هم با همان وزیر کنار گذاشته می‌شود و غالبا دستورالعمل‌ها و سیاست‌های وزیر پیشین نادیده گرفته می‌شود که این امر خود عامل دیگری است که ممکن از آشفتگی بیشتری را در بازارها رقم بزند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به سیر کاهشی محصولات فولادی صادراتی و کاهش قیمت شمش بلوم صادراتی ایران، خبری از دلار 28500 تومانی نیست؛ زیرا با احتمال گشایش مجدد عرضه‌های اعتباری تداوم روند نزولی قیمت آهن آلات بعید به نظر می‌رسد؛ همچنین با محدودیت حجم عرضه آهن اسفنجی به التهاب بیشتر بازار و افزایش قیمت آهن آلات به ویژه در بخش‌های خصوصی منجر خواهد شد.

در دو هفته گذشته نیز که عرضه‌ای اعتباری برقرار بود شاهد افزایش حدود 5 هزار تومانی قیمت هر کیلو آهن بودیم، از ابتدای هفته نیز که افزایش نرخ آهن تا حدودی کنترل شده بود روز گذشته با برکناری وزیر صمت دوباره در بسیاری از کارخانه‌ها افزایشی شد و این در حالی است که قیمت‌های جهانی و محصولات صادراتی روندی نزولی دارند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر معکوس قیمت آهن با نرخ دلار

گفتنی است نرخ میلگرد که به دنبال روند کاهشی دو هفته نخست سال تا کانال 22 هزار تومان نیز رسیده بود، به دنبال از سرگیری افزایش قیمت آهن در دو هفته گذشته دوباره به کانال 27 هزار تومان رسید و با توجه به نوسانات افزایشی جسته و گریخته‌ای که روز گذشته نیز مشهود بود، قیمت میلگرد در همان محدوده قیمتی اعلام شد؛ با این حال باید منتظر نتایج عرضه‌های بورس امروز و معاملات شمش بلوم و اثر آن در نرخ مقاطع فولادی باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)