بازار آهن آلات منتظر توافقات

بازار آهن آلات منتظر توافقات
بازار آهن آلات منتظر توافقات

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روز آهن آلات در بازار آزاد حاکی از این است که روز گذشته آهن‌فروشی‌ها بیشتر محصولات فولادی خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما کاهش محسوس قیمت اهن الات در برخی شرکت‌ها نیز قابل مشاهده...

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روز آهن آلات در بازار آزاد حاکی از این است که روز گذشته آهن‌فروشی‌ها بیشتر محصولات فولادی خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما کاهش محسوس قیمت اهن الات در برخی شرکت‌ها نیز قابل مشاهده بود، همچنین برخی مبادی فروش نیز از اعلام قیمت ممانعت کردند.

در حالی نرخ اهن الات بدون تغییر بود که بازار ارز نیز در آرامش نسبی به سر می‌برد و قیمت دلار با اندکی نزول مجددا به کانال 27 هزار تومانی بازگشت، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 930 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

با توجه به بازگشت بازار آهن به آرامش و سکون چند هفته گذشته، روز گذشته نیز نوسان چشمگیری در قیمت اهن مشاهده نشد. اگرچه با توجه به اوضاع بازار عرضه و تقاضا، انتظار می‌رفت قیمت‌ها عقبگرد کنند اما فروشندگان تمایل چندانی به کاهش قیمت مقاطع نداشتند و بیشتر آنها ثبات را پیشه کردند، این درحالی است که برخی فروشندگان حتی اعلام قیمت نکردند.

بنابراین طبق آمار موجود از بازار آهن و فولاد روز گذشته قیمت میلگرد آجدار تقریبا در بیشتر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد البته کاهش قیمت 10 تومانی این محصول در چند شرکت نیز مشهود بود.

در قیمت روزانه پروفیل و انواع لوله نیز این شرایط قابل مشاهده بود یعنی در کنار کاهش قیمت 100 الی 400 تومانی این محصولات در برخی شرکت‌ها، برخی با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند و چند شرکت نیز تمایلی به اعلام قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد، ورق گالوانیزه نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و بدون تغییر قیمت عرضه شد اما قیمت ورق سیاه کاهش 50 الی 100 تومانی داشت.

قیمت روز تیراهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها بدون تغییر بود اما کاهش 50 هزار تومانی این محصول در بخش شاخه‌‌فروشی قابل مشاهده بود، همچنین در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت در عمده مبادی فروش کاهش 100 تومانی نیز به چشم می‌خورد.

همانطور که انتظار می‌رفت با توجه به شرایط فعلی کشور رشد نرخ روزانه آهن آلات که از ابتدای بهمن ماه آغاز شده بود متوقف شد و بازار آهن مجددا در لاک خود فرو رفت زیرا در تحلیل‌های پیشین نیز اعلام کردیم که با توجه به در پیش بودن مذاکرات وین که تأثیر گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد و همچنین کمبود خرید اهن الات در پی کمبود متقاضی مصرف به دلایل متعددی از جمله سردی هوا و عدم نقدینگی و انتظار نتایج وین، بازار پتانسیل افزایش قیمت بیش از آنچه اتفاق افتاد را نداشت.

در حال حاضر نیز که مذاکرات وین به مراحل پایانی نزدیک شده بازار را در حالت تعلیق و انتظار نگه داشته است اما احتمال دارد پس از مشخص شدن نتایج در سرازیری قرار بگیرد و کاهش محسوسی درقیمت آهن آلات اتفاق بیفتد.

از سویی دیگر بورس کالا نیز که کلید ایجاد تحرک در بازار آزاد است و مانند پیش‌قراول عمل می‌کند بازار آهن را در انتظار میزان عرضه محصولات و تعیین قیمت‌ها و همچنین میزان معاملات در بورس کالا فروبرده است تا الگوی عمل خویش قرار دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات دوباره در بازار آهن

براساس گزارش‌ها امروز نیز حدود 318 هزار تن محصولات فولادی از جمله انواع تختال، شمش بلوم و ورق مبارکه در بورس کالا عرضه خواهد شد. گویا کف قیمت شمش نیز 12 هزار و 746 تومان تعیین شده که در مقایسه با عرضه پیشین 2 درصد کاهش داشته اما حجم عرضه آن حدود 8/1 درصد افزایش یافته است.

تأثیرات برجام بر بازار آهن

به گزارش آهن پرایس، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد ناگزیر اوضاع کلیه‌ بازارهای مالی به ویژه بازار آهن و فولاد با نتایج مذاکرات برجام گره خورده است و به یقین تأثیرات مثبتی نیز در این بازار خواهد داشت.

در همین زمینه بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع اظهار کرد: یکی از نتایج مثبت دستیابی به توافق و رفع تحریم‌ها تسهیل امر تجارت با سایر کشورهاست که هزینه‌های گزاف صادرات را کاسته و به میزان سود فولادسازان می‌افزاید که نتیجه این جریان رونق اقتصاد و تجارت کشور خواهد بود.

وی معتقد است: اگرچه دستیابی به مذاکرات وین تأثیرات مثبت زیادی در اقتصاد کشور دارد اما حتی اگر توافقی نیز صورت نگیرد ایران ضرر چندانی نخواهد کرد زیرا کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند که می‌تواند تأثیرات مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

اگرچه هنوز مذاکرات وین به نتیجه قطعی نرسیده است اما در همین حالت نیز تأثیرات خود را در بازار آهن دارد و همه منتظر مشخص شدن نتایج هستند به همین جهت اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و عملا خرید و فروش چشمگیری اتفاق نمی‌افتد. زیرا قیمت دلار که یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها است نیز تحت تأثیر مذاکرات مدام در نوسان است و اگر نشست‌ها به نتیجه مثبتی برسد اثرات کاهشی در کلیه بازارها خواهد داشت.

حال آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد بیانگر این است که هفته آینده طرفین مذاکره پس از توقف چنده روز به وین برمی‌گردند و تصمیمات نهایی خود را اعلام می‌کنند که ممکن است هر دو طرف امتیازات بیشتری مطالبه کنند یا توافق کنند و این مذاکرات به پایان برسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)