بازار آهن در انتظار تیرماه سخت

بازار آهن در انتظار تیرماه سخت

بازار آهن درحال حاضر در شرایطی متناقض و ناپایدار به سر می‌برد. از یک سو، شاهد رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل و محدودیت‌های برق هستیم. از سوی دیگر، رکود حاکم بر بازار مصرف، کمبود نقدینگی و جذابیت بیشتر بازارهای جایگزین، رونق واقعی را از این بازار سلب کرده است. این وضعیت، نگرانی‌هایی را در مورد آینده صنعت فولاد و پیامدهای آن بر اقتصاد کشور به وجود آورده است...

وضعیت بازار فولاد و نوسانات قیمتی فولاد

آهن پرایس: بازار فولاد در حال حاضر با وضعیتی متناقض روبروست. از یک سو، شاهد رشد 5 درصدی قیمت ها به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل و محدودیت های برق هستیم. از سوی دیگر، رکود حاکم بر بازار مصرف، کمبود نقدینگی در بخش عمران و ساخت و ساز، و جذابیت بیشتر بازارهای جایگزین مانند اوراق و سپرده های بانکی، مانع از رونق واقعی این بازار شده است.

این شرایط، شبیه به وضعیتی است که در حال حاضر در بازار سهام نیز شاهد آن هستیم. سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره، نقدینگی را در سیستم بانکی قفل کرده و تمایل به سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، از جمله فولاد را کاهش داده است.

صنایع فولادی به شدت تحت فشار قرار دارند. تحریم‌ها، قوانین سختگیرانه ارزی و رکود در بازارهای صادراتی، صادرات را به نصف رسانده است؛ کمبود برق نیز مزید بر علت شده و تولید را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. مجموعه این عوامل، زنجیره تامین فولاد را در یکی از سخت ترین شرایط خود قرار داده است.

این موضوع به وضوح در افت شدید قیمت سهام شرکت‌های فولادی در بورس اوراق بهادار نیز منعکس شده اس؛ با این اوصاف در حال حاضر، چشم انداز روشنی برای آینده بازار فولاد وجود ندارد و تداوم شرایط فعلی می تواند به تعطیلی واحدهای تولیدی و تشدید مشکلات اقتصادی کشور بیانجامد.

قیمت میلگرد در سراشیبی ملایم!

پس از رشد اخیر قیمت روز آهن آلات، شاهد افت قیمت میلگرد در بازار داخلی هستیم. کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در حال حاضر بین 25800 تا 26800 تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام می‌شود. فشار عرضه، عاملی اصلی در این افت قیمت به حساب می‌آید. برخی مبادی فروش میلگرد، تخفیف‌های نامحسوس و عقب‌نشینی‌هایی در قیمت‌های پیشنهادی خود اعمال کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از افت 100 تا 300 تومانی قیمت میلگرد امروز در برخی از مبادی فروش و همچنین عقب‌نشینی 10 تا 30 هزار تومانی در شاخه‌ای از تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی از بنگاه‌های تهران است.

در حالی که قیمت میلگرد در حال کاهش است، بازار ورق، قوطی و پروفیل فعلا ثبات نسبی خود را حفظ کرده و نوسانات اندکی را تجربه می‌کند. به این صورت که  انواع ورق سیاه (st37 و st52) با کاهش 100 تا 500 تومانی قیمت روبه‌رو شدند؛ این در حالی است که قیمت ورق‌ گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق رنگی 300 تومان گران‌تر شدند.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی

قیمت پروفیل ساختمانی، پروفیل صنعتی، مبلی و انواع قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، در همین راستا قیمت لوله مبلی، لوله مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار  و بدون درز نیز در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ اما قیمت روز نبشی و ناودانی در برخی موارد بین 100 تا 300 تومان افزایش داشتند.

بازار فولاد در حال حاضر با تقاضای ضعیف و فشار عرضه روبه‌رو است. این موضوع به کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن در برخی موارد منجر شد. با این حال، قیمت ورق‌های مختلف تا حدودی افزایش داشته است.

انتظار می‌رود بازار فولاد در کوتاه‌مدت به نوسانات خود ادامه دهد. ثبات در نرخ ارز و رونق تقاضا در بخش‌های مصرف‌کننده، کلیدی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت اهن الات در آینده خواهد بود. هنوز برای پیش‌بینی قطعی روند آتی بازار فولاد زود است. به نظر می‌رسد که فشار عرضه در حال حاضر بر تقاضای ضعیف بازار غلبه کرده و قیمت‌ها را به سمت پایین سوق می‌دهد.

اوضاع احتمالا از تیرماه بدتر می‌شود!

بازار آهن و فولاد در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. تقاضای ضعیف، فشار عرضه بالا و مشکلات ناشی از کمبود برق، همگی دست به دست هم داده‌اند تا اوضاع این بازار را سنگین کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش 7 درصدی قیمت آهن در 20 روز گذشته

کارشناسان معتقدند که با شروع فصل گرما و افزایش مصرف برق، مشکلات مربوط به تامین برق در کشور تشدید خواهد شد. این موضوع می‌تواند به محدودیت تولید در صنعت فولاد و افت بیشتر قیمت‌ها منجر شود. در چنین شرایطی، به فعالان بازار فولاد توصیه می‌شود که موجودی انبارهای خود را تکمیل کرده و به اندازه نیاز خود خرید کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • کاربر میهمان
    کاربر میهمان1403/03/30 - 12:29 پاسخ

    از اخبار بروزی که در مورد بازار آهن آلات و فولاد انشار میدید ممنونم

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/04/24 - 09:22

      سلام و وقت بخیر. از همراهی شما ممنونیم

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی