بازار آهن در رکودی بی‌ سابقه

بازار آهن در رکودی بی‌ سابقه

روز گذشته شاهد بازاری آرام و کم‌نوسان در غالب حوزه‌ها بودیم و تغییری اگر در نرخ آهن آلات مشاهده شد با هدف تحریک تقاضا بود، اما به طور کلی بازار آرام و با رکود عمیقی همراه بود...

آهن پرایس: روز گذشته عمده مبادی فروش فعالیت خود را با ثبات نسبی قیمت روز آهن آلات شروع کردند، اگرچه در برخی حوزه‌ها از جمله در بازار میلگرد شاهد برخی نوسانات افزایشی بودیم که غالبا برای تحریک تقاضا بود.

نرخ دلار نیز اگرچه نوسانات چشمگیری نداشت اما سمت‌وسوی بازار ارز رو به افزایش بود به طوری که هر دلار در بازار آزاد 30 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

کف قیمت میلگرد روز گذشته با افزایش 100 الی 200 تومانی در برخی مبادی حوالی 14 هزار و 800 تومان اعلام شد، غالب شرکت‌ها نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما در کارخانه نستا کاهش 100 الی 300 تومانی داشت.

قیمت روز تیرآهن در عمده مبادی فروش با 10 الی 30 هزار تومان افزایش همراه بود و برخی نیز با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز غالبا تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند کارخانه کاهش 100 الی 500 تومانی مشاهده شد.

انواع ورق‌ها نیز به تبعیت از سایر محصولات عمدتا ثابت بودند به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییر قیمت نداشتند اما قیمت ورق سیاه و انواع آن با افزایش 100 الی 300 تومانی همراه بود و تنها کارخانه ورق سیاه گیلان با کاهش 100 تومانی اعلام قیمت شد.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید هیچ خبری در بازار آهن نیست و معامله چندانی هم مشاهده نمی‌شود و این نوسان افزایشی جزئی برای تحریک متقاضی مردد است، اگر خریدی هم انجام شود معمولا به صورت توافقی است و فعلا توپ در زمین خریدار است.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان کردیم و همچنین به عقیده کارشناسان اوضاع بازار آهن تا پایان تابستان به همین منوال خواهد بود، در همین زمینه محمد اصفهانی فعال بازار اهن و فولاد اظهار کرد: به عقیده کارشناسان رکودی که از ابتدای سال در بازار آهن و فولاد حاکم شده در 30 سال اخیر سابقه نداشته است.

وی در ادامه افزود: رکود معاملات از ابتدای سال به کاهش نرخ محصولات تا کمترین قیمت منجر شده که همچنان هم تداوم دارد، این رکود در بازارهای جهانی هم مشاهده می‌شود که خود سیگنالی برای تعیین روند بازار آهن است.

اصفهانی رکود در بخش مسکن و افت ساخت‌وساز را علتی برای رکود فعلی عنوان کرد و افزود: مصرف و تقاضا مانند چرخه‌ای در بخش مسکن به هم متصل هستند، به این صورت که با افزایش نرخ ملک طبیعتا ساخت مسکن نیز کاهش یافت و با توقف پروژه‌های عمرانی مصرف اهن الات نیز کاهش پیدا کرد.

این فعال بازار آهن و فولاد روند بازار را در روزهای آینده رکودی دانست که تا اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا ادامه‌دار خواهد بود و اگر اتفاق اثرگذاری در بازار روی ندهد احتمال دارد روند بازار همچنان کاهشی باشد.

اوضاع بحرانی فولاد چین

همانطور که در مطلب بالا نیز گفتیم قیمت جهانی فولاد یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار در نرخ محصولات داخلی است که این روزها نیز در رکود به سر می‌برد.

برخی یکی از دلایل این رکود را رکود اقتصاد چین و کاهش تقاضا در این کشور دانسته‌اند چراکه چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فولاد در جهان محسوب می‌شود.

گویا چین در مواجهه با برخی چالش‌ها مانند کمبود انرژی و کاهش ساخت‌وسازها دچار رکود در این بخش شده است که این امر بر عرضه برخی کالاها مانند زغال سنگ و سنگ آهن نیز اثر گذاشته است.

گفتنی است افت عرضه و تقاضا در چین نه تنها صنعت این کشور بلکه سایر کشور‌ها نظیر استرالیا که عرضه‌کننده سنگ آهن به چین بود را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

براساس پیش‌بینی کارشناسان اگر اوضاع ساخت‌وساز در چین به همین منوال باقی بماند در سال آینده میلادی با کاهش 50 درصدی قیمت‌ها مواجه خواهیم بود. صنعت فولاد چین که غالبا در صدر توسعه اقتصادی چین بود درحال حاضر اوضاع مساعدی ندارند و برخی از آنها در شرف تعطیلی هستند که کمبود انرژی و قطعی برق به این امر دامن می‌زند و روند تعطیلی کارخانه‌های فولاد چین را تسریع می‌کند، به طوری که درحال حاضر فعالیت حدود 20 کارخانه به حالت تعلیق درآمده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع نامساعد بازار آهن

شایان ذکر است امروز 322 هزار و 185 تن محصولات فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل شمش بلوم، ورق رنگی و تختال است. حجم عرضه شمش بلوم 193 هزار و 185 تن است که نرخ پایه آن 12 هزار و 252 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است این محصول در مقایسه با عرضه پیشین حدود 11/5 درصد کاهش حجم داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)