بازار آهن در پسا انتخابات

بازار آهن در پسا انتخابات
بازار آهن در پسا انتخابات

آهن پرایس: پس از گذشت سه روز از انتخابات ریاست جمهوری، گویی جو روانی بازارآهن و تب انتخابات فروکش کرده و دوباره دلار به سمت کانال 24 هزار تومانی در حال حرکت است. دلار نسبت به روزهای گذشته 250 تومان افزایش قیمت داشته است و به محدوده ی 23 هزار و 980 تومان رسیده...

آهن پرایس: پس از گذشت سه روز از انتخابات ریاست جمهوری، گویی جو روانی بازارآهن و تب انتخابات فروکش کرده و دوباره دلار به سمت کانال 24 هزار تومانی در حال حرکت است. دلار نسبت به روزهای گذشته 250 تومان افزایش قیمت داشته است و به محدوده ی 23 هزار و 980 تومان رسیده است، و این افزایش در توقف روند کاهشی قیمت مقاطع موثر می باشد. 

قیمت پایه ی شمش در طی هفته ی جاری افزایشی جزیی داشته و از سوی دیگر ارز نیمایی با افزایش نرخ همراه بوده است که این امر نیز با کاهش قیمت جهانی خنثی شده است. پیش بینی جالبی که می توان داشت طبق روال سابق سه ماه اول سال به دلیل رکود بازار قیمت ها کاهش می یابد و یا به دلیل کاهش قیمت جهانی، قیمت مقاطع نیز نزولی می شود اما بلافاصله تحت تاثیر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا قرار گرفته و نه تنها جلوی ادامه ریزش گرفته می شود بلکه دچار افزایش قیمت نیز خواهد شد. آنچه که مهم است این روزها قیمت ها ثبات نسبی پیدا کرده اما چنانچه معاملات شمش و عرضه مقاطع با قیمت های بالا صورت گیرد بعید نیست که رشدهای محدود قیمتی نیز رخ دهد. 

هوشمندانه است که بررسی کنیم این روزها چه چیزی باعث سردرگمی فعالان عرصه آهن آلات شده است. آنچه که مهم و چشمگیر است در ابتدا تفاوت قیمت ارز نیمایی و ارز بازار آزاد  است و پس از این مورد از دیگر سو ارزان تر بودن قیمت مقاطع در بازار در مقایسه با بورس کالا است . این دو مهم، فعالان را سردرگم و تحت تاثیر جو روانی بازار قرار داده  است. در حالیکه با بررسی مو شکافانه متوجه می شویم این روال فقط از یک چیز حکایت دارد؛ اینکه بازیگران بزرگ و مافیای بازار تصمیم به عرضه با قیمت پایه بالا و در عین حال رعایت کف عرضه و در نتیجه صادرات قدرتمند محصول دارند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جو آرام قیمت ها در بازار آهن

فی مابین این تصمیمات هوشمندانه است که می دانیم فروش ارز حاصل از صادرات در بازار نیما اجباری نیست و آنچه که برداشت می شود این است که راه های متنوع تر ومختلفی برای تبدیل دلار با نرخ بازار آزاد وجود دارد. به طور کلی و با این اوصاف نتیجه نهایی که می توان گرفت با توجه به مذاکرات وین، فعلا راهبرد بازار صبر وشکیبایی با چاشنی از جنس انتظارات تورمی منفی است. 

قیمت میلگرد در روز دوشنبه تا حدی شاهد ثبات بوده است و برخی کارخانه ها کاهش 50 الی 100 تومانی را لحاظ کرده اند و شایان ذکر است یک کارخانه افزایش قیمت 90 تومانی را لمس کرد. بیشترین قیمت میلگرد مربوط به کارخانه نورد فولاد گلستان با قیمت 15 هزار و 800 تومان و کمترین قیمت میلگرد مربوط با قیمت 14 هزار و 850 تومان بوده است. در قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز ثبات نسبی ملاحظه شد و در برخی محصولات افزایش 50 و 450 تومانی رویت شد، البته یک شرکت کاهش 200 تومانی را نیز داشت. 

قیمت تیرآهن نیز در بازار آزاد کاهشی در حدود کیلویی 50 تومان داشت و تقریبا با ثبات همراه بوده و شاخه های پر فروش 10 الی 50 هزار تومان کاهش داشته و به طور کلی ثبات دارد. قیمت پروفیل نیز در تمامی  کارخانه ها  با ثبات قیمت اعلام و روانه بازار شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)