بازار آهن درگیر ضعف تقاضا

بازار آهن درگیر ضعف تقاضا

گزارش‌ها حاکی است که بازار آهن همچنان آرام و همراه با ثبات است و در برخی کارخانه‌ها کاهش تا 200 الی 500 تومانی مشاهده می‌شود که از هفته گذشته تا دیروز ادامه داشته است...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات در روز گذشته نیز همچنان بر مدار ثبات بود و عمده شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت نداشتند اما در این میان برخی نیز نرخ محصولات خود را کاهش دادند.

اما بازار ارز برخلاف تلاش‌ها برای تثبیت نرخ دلار، روند افزایشی داشت و پس از نوسان در مرز کانال 33 هزار تومانی، سرانجام روز گذشته از این کانال فراتر رفت و در بازار آزاد حدود 33 هزار و 130 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات قیمت آهن

تداوم ثبات گسترده در بازار آهن روز گذشته به ثبات در اغلب کارخانه‌های میلگرد منتهی شد، به طوری که جز کارخانه میلگرد آریان فولاد، شاهرود و بافق که کاهش 100 الی 200 تومانی داشتند، مابقی مبادی بدون تغییر قیمت بودند اما میلگرد راد همدان و ابرکوه حدود 100 تومان افزایش داشتند.

نرخ روز تیرآهن نیز همچنان در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام ‌شد اما روز گذشته برخی شاخه‌های تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود 30 الی 50 هزار تومان کاهشی بود. نرخ روز ورق سیاه و انواع آن با ثبات در اکثر کارخانه‌ها همراه بود و تنها کارخانه‌های فولاد مبارکه و گیلان کاهش قیمت داشتند؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخشی از بازار ثابت بود و در کارخانه منظومه، آونگان و یاوران زنجان کاهش 200 تومانی داشت اما در عین حال نبشی شکفته و ظهوریان 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت قوطی پروفیل روز از 200 الی 500 تومان کاهش قیمت داشت اما پروفیل نیکان و صابری بدون تغییر بودند؛ قیمت روز لوله داربستی، گازی و ... نیز حدود 200 الی 500 تومان کاهش قیمت داشت.

آنچه از آمار برآورد می‌شود قیمت قوطی آهن از اواخر هفته گذشته تا دیروز کاهش تدریجی 200 الی 500 تومانی را تجربه کرده است به طوری که قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر اواسط هفته گذشته 22 هزار و 500 الی 23 هزار تومان اعلام می‌شد اما دیروز 22 هزار و 200 الی 22 هزار و 600 تومان اعلام شد.

افزایش قیمت دلار در نخستین روز هفته و استقبال از آهن اسفنجی و رونق معاملات این محصول در ابتدای هفته شد که نتیجه آن رونق نسبی تقاضا در مقاطع فولادی بود اما معاملات شمش و تیرآهن ذوب آهن اصفهان کم‌رمق بود و در عین حال کف نرخ میلگرد بورسی بین 15 هزار و 200 الی 15 هزار و 300 تومان در نوسان بود و تغییری نداشت.

به نظر می‌رسد قیمت بالا، عدم تمایل فروشندگان به کاهش قیمت و نیز فرمول یکطرفه قیمتگذاری تیرآهن در بورس کالا تقاضای این محصول را ضعیف‌تر کرده و رکود بیشتری در بازار این محصول حاکم است که کاهش چشمگیر قیمت تیراهن سایز 14، 18، 20 و 30 گواه این جریان است.

با این اوصاف می‌توان گفت نباید از این بازار انتظار نوسانات افزایشی ناگهانی داشته باشیم زیرا با توجه به وابستگی بازارها به یکدیگر به ویژه بازار مسکن، بازار آهن و فولاد هم مانند همه بازارهای موازی تحت تأثیر فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی و ضعف تقاضا قرار دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر ثابت قیمت آهن و فولاد

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 42 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس به دلیل نبود تقاضا باز هم از روی تابلو حذف شد.

طبق شنیده‌ها برخی از مبادی نورد به تازگی روش خود را تغییر داده و تابلو رسمی خود را ثابت اعلام می‌کنند اما به صورت توافقی و در قالب تخفیف، کاهش‌هایی را ارائه می‌کنند، این تخفیفات در فاصله‌های کم و معقول طبیعی است اما در برخی موارد مشاهده شده است که در هر کیلو بیش از 500 الی 700 تومان تخفیف اعمال می‌کنند که عدم شفافیت تابلوی این افراد را رقم می‌زند به طوری که ممکن است دیگر اعتبار نیز نداشته باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)