بازار آهن درگیر کمبود انرژی

بازار آهن درگیر کمبود انرژی
بازار آهن درگیر کمبود انرژی

آهن پرایس: هفته پیشین با کاهش محدود قیمت دلار پایان یافت، پنجشنبه گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با نرخ 28 هزار و 230 تومان مبادله شد. در همین راستا بازار اهن نیز شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات بود و مقاطع فولادی تغییر قیمت چندانی تجربه نکردند. از جمله علل تثبیت قیمت‌ها می‌توان...

آهن پرایس: هفته پیشین با کاهش محدود قیمت دلار پایان یافت، پنجشنبه گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با نرخ 28 هزار و 230 تومان مبادله شد. در همین راستا بازار اهن نیز شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات بود و مقاطع فولادی تغییر قیمت چندانی تجربه نکردند.

از جمله علل تثبیت قیمت‌ها می‌توان به نزدیک شدن به موعد نشست برجامی و احتمال لغو تحریم‌ها اشاره کرد، کاهش تقاضای محصولات نهایی در بازار آهن و بورس کالا نیز از عواملی است که به ثبات فعلی قیمت اهن دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات در پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد البته کاهش قیمت 100 تومانی در چند شرکت ملاحظه شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر اعلام شد و قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود، اما در بخش شاخه‌فروشی با 20 هزار تومان کاهش در بازار عرضه شد. قیمت پروفیل نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

تعیین قیمت محصولات بدون نرخ دلار

این روزها مسئله حذف وابستگی قیمت محصولات فولادی به نرخ دلار همچنان از مباحث داغ بازار اهن به شمار می‌رود. برخی حذف این وابستگی را غیرممکن دانسته و برخی نیز اجرایی شدن آن را عامل تنظیم بازار می‌دانند.

در همین راستا انوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در این زمینه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای تنظیم قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات ناگهانی و نابجا در بازار آهن، تعیین قیمت محصولات براساس نرخ ورق فولادی که در داخل کشور تولید شده، انجام شود چنانچه قیمت دلار اساس تعیین قیمت مقاطع فولادی باشد، افزایش قیمت‌ها امری دور از نتظار نیست.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که هزینه واردات ورق فولادی از هزینه تولید داخلی آن بیشتر است، به همین جهت طرح تجمیع این دو محصول از جانب وزارت صمت ارائه شد که به تعادل نرخ ورق منجر خواهد شد، اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که این طرح مانع از رشد قیمت‌ها باشد.

رحام بیان کرد: قیمت نهایی مقاطع فولادی هنگام عرضه در بورس کالا معمولا افزایش می‌یابد به همین جهت به ناچار مابه‌التفاوت این اختلاف قیمت توسط صنایع لوازم خانگی و خودروسازی و... پرداخت می‌شود، از این رو یکسان‌سازی نرخ ورق وارداتی با ورق تولید داخل لزوما به کاهش قیمت منجر نمی‌شود و به نظر می‌رسد امری نشدنی و غیرممکن باشد، زیرا قیمت ورق عرضه شده در بورس کالای هفته گذشته که تولید داخل بود بالاتر از نرخ جهانی آن ثبت شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران پیشنهاد کرد به جای تجمیع قیمت ورق‌ها، واردات آن را افزایش دهیم. همچنین به نظر می‌رسد تعیین نرخ براساس نرخ ورق تولید داخل تا حدودی موجب تنظیم قیمت بازار شده و مانع از افزایش قیمت واحدهای تولیدی خواهد شد.

کمبود انرژی در صنایع تولیدی

این روزها احتمال قطعی برق و گاز صنایع تولیدی با توجه به کمبود گاز در فصل سرد سال، از جمله مباحث مهم و چالش‌برانگیز صنایع است. عدم سرمایه‌گذاری در جهت توسعه صنعت برق و گاز به مشکلی تبدیل شده که هم بخش خانگی و هم صنایع را تهدید می‌کند و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی کارخانه‌ها بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده‌اند.

کارخانه فولاد یزد از جمله این واحدها است که بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده است، در همین راستا محمدرضا ریحانی مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به صحت این خبر، اظهار کرد: پس از دریافت بخشنامه کاهش مصرف گاز، واحد تولید با یک‌سوم ظرفیت درحال فعالیت است.

عدم مدیریت صحیح منابع برق و گاز کشور توسط مسئولان مربوطه وضعیت فعلی و مشکلات جاری در این زمینه را شکل داده که آسیب‌های آن دامن مردم و فولادسازان را گرفته است. در دوره ریاست جمهوری روحانی پروژه توسعه پارس جنوبی که تا 1392 توسط شرکت‌های چینی و ایرانی درحال اجرا بود متوقف شد تا به شرکت‌های اروپایی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاد و متضرر اصلی این اتفاق مردم بودند و همچنان نیز درگیر این کم‌کاری‌ها هستند.

با توجه به مشکلات متعددی که فولادسازان درگیر آن هستند می‌توان به این نتیجه رسید که چالش اصلی این صنایع انرژی و زیرساخت‌های مربوط به آن است. در نتیجه اینگونه برآورد می‌شود که حتی اجرایی شدن طرح مسکن ملی که راهکاری برای برون‌رفت از رکود و سکون حاکم بر بازار تلقی می‌شد، به دلیل نبود زیرساخت‌های صحیح، صنایع تولیدکننده برای تأمین محصولات مورد نیاز با مشکل مواجهه خواهند شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)