بازار آهن عاری از تقاضا

بازار آهن عاری از تقاضا

پارامترهای اثرگذار بر قیمت روز آهن حاکی است که قیمت‌های فعلی آهن آلات نرخی منطقی است و حباب مثبت ندارد و به نظر برخی کارشناسان اکنون زمان مناسبی برای تهیه و خرید آهن مورد نیاز است...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته رکود و ثبات حاکم بر بازار آهن عمق بیشتری گرفت و قیمت روز آهن آلات همچنان در غالب حوزه‌های بازار با ثبات قیمت و کاهش جزئی همراه بودند.

بازار ارز نیز نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار نسبتا ثابت بود به طوری که هر دلار در ابتدای روز حدود 50 هزار و 100 تومان مبادله شد اما با کمی نوسان مجددا در پایان روز حدود 50 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

ظاهرا به تأثیر از اخبار منفی مربوط به هواپیمای اوکراینی، توقیف نفتکش‌ها و نشست کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در پایان روز قیمت دلار افزایش جزئی داشت. با این حال امروز نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 را درپیش داریم که به طور قطع نتیجه آن در بازار ارز نمود خواهد یافت.

بررسی اوضاع بازار آهن

بازار میلگرد روز چهارشنبه را در آرامش نسبی سپری کرد و قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و شماری از کارخانه‌ها هم کاهش 100 تا 400 تومانی داشتند به طوری که کف قیمت میلگرد در بازار داخلی کماکان در محدود 24 تا 24800 تومان قرار داشت.

قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی و سپری هم در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد ولی قیمت نبشی جاوید بناب با کاهش 300 تومانی همراه بود. قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند اما برخی سایزهای ذوب آهن اصفهان و ماهان کاهش 20 تا 50 هزار تومانی داشتند.

قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند، قیمت لوله مبلی، لوله مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات چندانی نداشتند به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی هم در کلیه مبادی فروش ثابت بود. قیمت ورق گرم آهنی هم در عمده کارخانه‌ها ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش 100 تا 300 تومانی داشت.

همانطور که از وضعیت بازار آهن داخلی برمی‌آید فضای رکودی حاکم بر آن به خروج تقاضای سرمایه‌ای و عقب‌نشینی تقاضای مصرفی منجر شده است. چراکه به دنبال سیاست‌های بازارساز برای کنترل قیمت فولاد، فعالان این بازار هم به دلیل ترس از زیان و ضرر میل چندانی برای خرید آهن ندارند.

با بررسی مؤلفه‌های بنیادی اثرگذار بر قیمت آهن کیلویی، می‌توان گفت قیمت‌های فعلی تقریبا منطقی است و حباب مثبت ندارد از همین رو برخی کارشناسان معتقدند اوضاع فعلی بازار فرصت مناسبی برای مصرف‌کننده است و متقاضی می‌تواند برای تأمین نیاز مصرفی خود اقدام به خرید کند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که معاملات مقاطع طویل عرضه دیروز هم مانند بازار آزاد رونق چندانی نداشت، به این صورت که از 292 هزار و 417 تن میلگرد عرضه شده 15 درصد مورد معامله قرار گرفت که معادل 44 هزار و 571 تن برآورد شد. قیمت هر کیلو میلگرد دیروز 22 هزار و 660 تومان اعلام شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن زیر بار رکود

همچنین حدود 40 درصد از مجموع تیرآهن‌ها و 60 درصد نیز از کل ناودانی عرضه شده به فروش رسید، حدود 760 تن نیز از نبشی عرضه شده معامله شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)