بازار فولاد در ابتدای تیرماه

از استیضاح وزیر صمت تا پس گرفتن امضا
بازار فولاد در ابتدای تیرماه

اخیرا انتقادات گسترده ای به عملکرد وزارت صمت و در راس هرم بر عملکرد وزیر صمت وارد است،از عدم اشتغال زایی گرفته تا قطعی ها مکرر برق فولادسازان و همچنین بحث واردات خودرو و گلایه مندی های پی در پی مردم بر نمایندگان مجلس مواردی است که تا کنون مطرح شده است. 

آهن پرایس: لازم دانستیم که دلیل انتقادات گسترده و اینکه چرا برخی نمایندگان خواستار استیضاح وزیر صمت هستند را بررسی نماییم، چرا که از یک سو سرمایه گذاری در بخش تولیدات، ارزش افزوده کمتری نسبت به سوداگری دارد و از سوی دیگر حمایت از تولید و تولید کننده به معنی کمک به اقتصاد کشور است ما نیاز دارم نه تنها نیازداخلی رفع گردد و به خودکفایی برسیم بلکه به صادرات و اشتغال زایی نیز بیانجامد اما آنطور که پیداست آنچنان که انتظار می رفت وزیر صمت به رسالت خود عمل نکرده است. 

سیدرضا فاطمی امین خودش نسبت به استعفا اقدامی نکرد. اما طرح استیضاح وزیر صمت به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده است که معاون پارلمانی رییس جمهور اعلام داشت که 20 نفر از نماینده ها امضای خود را از طرح استیضاح پس گرفتند، با این اوصاف بازم هم تعداد افراد مصمم برای استیضاح آنقدر هست که استیضاح انجام شود. 

محمود عباس زاده نماینده مشکین شهر اظهار داشت: همچنان برنظر خود مصر است که امضای خود را پس نمی گیرد چرا که با خود عهد کرده بوده که استیضاح وزیری را امضا نکند اما اگر امضا کرد تا انتها پای حرف خود ایستادگی نماید. شایان ذکر است تنها مشکل آقای وزیر فقط مساله واردات خودرو نیست هر چند که خرید خودروی خارجی حق مردم است و نباید این چنین باشد که همه خودروی داخلی بخرند. منطقی است سمت و سوی حرکتی رقابتی باشد و نباید منشا رشد و رقابت را گرفت. 

میرتاج الدینی اظهار داشت: در حال حاضر استیضاح فاطمی امین زود هنگام است و نمایندگان مجلس هر روز با گله های مردم به خاطر وزارت صمت مواجهند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: یکی از انتقاداته وارده به وزیر صمت عدم اهتمام در زمینه ایجاد اشتغال است. 

عباس زاده افزود: ما به طور کلی از وزرا انتظار بیشتری از توان و ظرفیت وزارتخانه اش نداریم اما انتظار می رود در حد توانشان با جدیت کار کنند. برخی اظهار می نمایند که اوضاع نابسامان است و با رفتن و آمد فرد جدید مشکل حل نخواهد شد اما اینطور نیست ما معتقدیم فردی که دلسوزانه عمل نماید و گره گشا باشد می تواند کارها را پیش ببرد. 

علیرضا میرزایی یکی از فعالان صنعتی در مورد استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: یکی از نقاط ضعفی که فاطمی امین داشت این بود که بخشنامه های دست و پاگیرو تصمیمات آنی و کوتاه مدت اتخاذ می کرد و مورد دیگر صدور بخشنامه اعمال عوارض بر صادرات محصولات فولادی که تا حدی خسرات هایی به همراه داشت. 

نارضایتی دیگری که بر عملکرد فاطمی امین وارد است سهمیه بندی و قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان تبدیل به یک روال عادی برای فولادسازان شده بود و مشکلات زیادی به همراه داشت. هیچگونه تدبیری برای برق فولادسازان اندیشه نشده و دقیقا در فصلی که باید اوج تولیدات فولادسازان باشند ناچارند به تعطیلات اجباری بروند و خسرات زیادی را متقبل شوند. 

چه خبر از بازار فولاد 4 تیر 1401

قیمت سنگ آهن 

نرخ سنگ آهن طی هشت روز متوالی هفته گذشته کاهشی بود،  این در حالتی است که  اخبار کاهش تولیدات کارخانه های چینی نیز منتشر شده است اما باز هم روند قیمت ها همچنان کاهشی بود. می توان اظهار داشت که این افت پیوسته ناشی از کمبود تقاضا یا تقاضای ضعیف بازار است.تا پیش از این هشت روز بر اساس آمار منتشره موسسه رتبه بندی فیچ برای بازه زمانی کوتاه مدت قیمت سنگ آهن، کک و زغال سنگ حرارتی، نیکل و روی افزایش داشته است و یکی از عمده ترین دلایل این افزایش قیمتی می تواند افزایش میزان تقاضا و بهم خوردن توازن در میزان عرضه ها علی الخصوص از جانب روسیه باشد. 

موسسه فیچ اعلام داشت : قیمت سنگ آهن در سال 2021 در محدوده ی قیمتی 140 دلار در هر تن بود و بر اساس همین قیمت ،پیش بینی افزایش قیمت آن در سال 2022 رقم خورد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بررسی بازار فولاد در خرداد ۱۴۰۱

بخشی از بیانیه صادر شده از فیچ: نگرانی هایی در عرضه وجود دارد چرا که میزان تولیدات چین نسبت به سال گذشته به دلیل برخی محدودیت های سیاستگذاری و همچنین کاهش میزان تقاضا کاهشی شده است  البته فراموش نکنیم که جنگ اوکراین و روسیه و همچنین کاهش فصلی محموله های برزیل و استرالیا نیز در این تصمیم گیری موثر است. 

روند قیمت گذاری در بازار فولاد

در هفته سوم خرداد ماه در حالی نرخ های جهانی روند کاهشی داشت اما بازار داخلی ایران تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله شیب تند نرخ ارز در بخش آهن آلات و فولاد افزایشی بود، اما در هفته گذشته قیمت مقاطع فولادی در شیب نزولی قرار گرفت و این شیب کاهشی در حالی رخ داد که دلار در کانال 32 هزار تومانی تثبیت شده بود.به عبارتی هفته پیشین بازار فولاد مشغول تخلیه حباب قیمتی و هیجانی بود چرا که یک حباب کاذب 23 درصدی مابین میلگرد و نرخ شمش به وجود آمده بود و در نهایت امر حجم تقاضا به شدت کاهشی شد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)