بازار متلاطم سنگ آهن

بازار متلاطم سنگ آهن
بازار متلاطم سنگ آهن

آهن پرایس: همانطور که پیش از اینها نیز فعالان اقتصادی و تحلیلگران بین المللی از چندین ماه قبل و حتی پیش از شروع سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بودند روند نزولی شدیدی در بازار سنگ آهن ملاحظه می‌شود و متاسفانه موج‌های متلاطم نابسامانی بازار سنگ آهن همچنان...

آهن پرایس: همانطور که پیش از اینها نیز فعالان اقتصادی و تحلیلگران بین المللی از چندین ماه قبل و حتی پیش از شروع سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بودند روند نزولی شدیدی در بازار سنگ آهن ملاحظه می‌شود و متاسفانه موج‌های متلاطم نابسامانی بازار سنگ آهن همچنان ادامه دارد.

پس از شوک کاهشی قیمت دو هفته پیشین، در هفته ی گذشته نیز شرایط را آنچنان بهبود نداد و متاسفانه کفه کاهش قیمت بسیار سنگین تر از ثبات یا افزایش قیمت بوده است. قیمت سنگ آهن در ابتدای ماه آگوست با اندکی افزایش به ۱۵۳ دلار و ۹۵ سنت رسیده بود اما فقط پس از گذشت ۳ روز یعنی در چهارم آگوست به ۱۴۳ دلار کاهش پیدا کرد و گویا این روند کاهشی ادامه دار خواهد بود.

موسسه آرگوس تحلیلی به نقش سیاست های پکن در ایجاد چنین وضعیتی در نوسان قیمت سنگ آهن پرداخته است و ابراز داشته که سیاست نهادهای نظارتی چین برای پیشگیری از تورم واراداتی، اصلی ترین عامل در ریزش قیمت سنگ آهن است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : چشم انداز بازار فولاد در دولت رئیسی

برخی از تحلیلگران بازار بیان داشته اند که تا پایان سال جاری امکان ندارد قیمت ها به اعداد دو رقمی و زیر ۱۰۰ دلار برسند چرا که سیاست کاهش تولیدات فولاد چین تا سقف سال پیشین میلادی خواهد بود و در نتیجه تقاضای موجود این حد از تولید فولاد در مقابل کاهش قیمت مقاومت خواهد داشت.

تعدادی از فعالان بازار نیز اظهار داشته اند که سقف پایدار افزایش قیمت سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی ۱۵۰ دلار در هر تن خواهد بود که نشان دهنده ی عدم تمایل فعالان بازار به رشد مجدد قیمت سنگ آهن می باشد.

می توان اظهار داشت یکی از دلایل ثبات قیمتی سنگ آهن در هفته جاری روی قیمت ۱۴۰ دلار، رشد نسبی قیمت مقاطع فولادی در بازار داخلی چین و بورس شانگهای بوده که منجر شده فولادسازان با توجه به افزایش سودشان از این کانال قیمتی سنگ آهن وارداتی چین تقریبا حمایت کنند.

با بررسی شواهد به نظر میرسد که روند کاهش قیمت سنگ آهن تابعی از میزان تقاضا و تولیدات فولاد است و با شیبی ملایم تر از از دو هفته ی پیشین تا پایان سال میلادی ادامه یابد و بر اساس تحلیل برخی از فعالان بازارهای بین المللی حد تعادل کف قیمت سنگ آهن در حدود ۱۱۰ دلار باشد و اندکی آرامش به بازار سنگ آهن برسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)