چشم انداز بازار فولاد در دولت رئیسی

چشم انداز بازار فولاد در دولت رئیسی
چشم انداز بازار فولاد در دولت رئیسی

آهن پرایس: مصطفی عبداللهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولاد ایران اظهار داشت: افزایش نرخ دلار، قیمت سنگ آهن و کمبود برق در کشور وضعیت قیمت فولاد تا حد زیادی به سیاست های جدید وزارتخانه بستگی دارد. کشور ترکیه برای جلوگیری از واردات مقاطع...

آهن پرایس: مصطفی عبداللهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولاد ایران اظهار داشت: افزایش نرخ دلار، قیمت سنگ آهن و کمبود برق در کشور وضعیت قیمت فولاد را تا حد زیادی به سیاست های جدید وزارتخانه وابسته کرده است. کشور ترکیه برای جلوگیری از واردات مقاطع از اهرم تعرفه استفاده کرده است بدینوسیله از ضربه خوردن به صنعت کشور خود جلوگیری می کند و در عین حال از تولید کننده نیز حمایت کرده است.

ما لازم داریم که در وزارتخانه مسولانه تر و دلسوزانه تر عمل شود و سرعت فرایند های بوروکراسی را کاهش دهند و تصمیم گیری ها سریع تر انجام شود به طور مثال در زمانی که شمش در داخل کشور کاهش قیمت داشته است باید از ابزار تعرفه استفاده کنند تا مانع صادرات شمش شوند و در ابتدا نیاز داخلی کشور تامین گردد و پس از رفع نیاز داخلی، صادرات را آزاد نمایند. 

چنانچه مشکلات برق مرتفع شود می توان اظهار داشت آینده ی خوبی در انتظار فولاد خواهد بود. فراموش نکنیم که ۱۵ سال پیش کشور ما وارد کننده فولاد بود و خوشبختانه امروز یکی از صادرکنندگان جهان هستیم   اما هم اکنون نیاز به دستگاهی یا اهرم داریم که بتواند این ثبات را با تعرفه و مصوبه ای کنترل نماید چنانچه این اتفاق بیوفتد واحدهای تولیدی ما بیشتر می توانند فعالیت نمایند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تصمیمات یک ماهه صادراتی

متاسفانه در سال جاری واحدهای تولیدی با توجه به قطعی های پیوسته برق و افزایش قیمت و کمبود صادرات وضعیت مطلوب نداشتند اما می توانیم به سیاست های جدید وزارتخانه امیدوار باشیم  و با سیاست های خردمندانه تولید شمش نه تنها افزایش یابد بلکه نیاز داخلی نیز تامین گردد و اضافه تولیدات کشور نیز صادر شوند.

چنانچه ما به هدف صادرات مقاطع و صنایع پایین دستی نائل آییم آنگاه میزان تولیدات و اشتغال زایی در کشور نیز افزایش خواهد یافت و بازگشت ارز به کشور و چرخه اقتصاد منطقه دوچندان خواهد شد با این اوصاف ما امیدواریم که در سال آینده بازار خوبی در پیشرو داشته باشیم و بتوانیم صادرات موفقی در محصولات نهایی داشته باشیم.

با توجه به شرایط برق کشور نمی توانیم با اطمینان در مورد وضعیت بازار و کاهش قیمت ها اظهار نظر کنیم اما باید توجه داشته باشیم که کلیه نهاده ها، انرژی های مصرفی و همچنین حقوق کارگران ریالی است در حالیکه مبنای قیمت گذاری محصولات فولادی دلار و قیمت های صادراتی است.

این مسئله بدین معنی است که بین حلقه های زنجیره شکاف و سود بالایی موج می زند چنانچه دولت اراده کند می تواند با اهرم کنترل این قیمت ها را کاهش دهد تا بدین وسیله هم صادرات به اندازه کافی و منطقی باشد و هم تولید کنندگان مقاطع طویل  بتوانند محصولاتشان را با قیمت مناسبی به مصرف کنندگان عرضه نمایند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)