بازار میلگرد همسو با روند صعودی

بازار میلگرد همسو با روند صعودی

روز گذشته شمار زیادی از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند و روند نزولی جزئی  نیز تقریبا متوقف شد اما افزایش قیمت اندکی رؤیت شد که در واقع این تحرکات تلاشی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها تلقی شد...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات در بخشی از بازار با نوسانات افزایشی همراه بود و شماری از کارخانه‌ها نیز همچنان محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت دلار هم نوسانات چشمگیری نداشت اما همچنان در مرز کانال 33 هزار تومانی شناور بود، در پایان روز گذشته شاهد کاهش جزئی قیمت دلار بودیم به طوری که در بازار آزاد هر دلار حدود 32 هزار و 770 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد آجدار در برخی از مبادی فروش بودیم که حدود 50 الی 200 تومان برآورد شد اگرچه همچنان برخی از کارخانه قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. روز گذشته در بازار میلگرد تعداد کارخانه‌هایی که افزایش قیمت 50 الی 200 تومانی داشتند، بیشتر بود اما تقاضای چشمگیری مشاهده نشد و بازار همچنان کم‌تحرک بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی نسبتا ثابت بود، در بخش شاخه‌فروشی نیز جز یک کارخانه که با افزایش 20 الی 200 هزار تومانی همراه بود مابقی شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند اما برخی نیز با افزایش 300 الی 400 تومانی همراه بودند. عمق کم و تعداد اندک تولیدکنندگان نبشی و ناودانی، تغییر سریع و نوسانات نسبتا شدیدی در این حوزه رقم می‌زند.

انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان، گازی و ... نیز عمدتا ثابت اعلام شدند؛ قیمت روز پروفیل نوسانات متعددی داشت به طوری که در شماری از شرکت‌ها ثابت بود و برخی از کارخانه‌ها افزایشی و برخی دیگر کاهشی بودند.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بودند به طوری که شماری از شرکت‌ها نرخ روز ورق سیاه را با افزایش 200 الی 400 تومانی اعلام کردند و حدود 100 الی 400 تومان نیز کاهش قیمت مشاهده شد.

در این روزها شاهد برخی قیمت‌سازی‌های دستوری در بورس کالا هستیم به گونه‌ای که بازارساز با عرضه‌های اعتباری ادامه‌دار برای مشتریانی که اهمیت چندانی به قیمت‌ها نمی‌دهند و تنها در پی نقد و نسیه کردن در بازار داخلی هستند، با معاملات زیر حجم 10 درصد از عرضه‌های هفتگی به این قیمت‌سازی‌های به نوعی مجوز و مشروعیت داده و کماکان بر این رویه نیز اصرار دارد، به گونه‌ای که قیمت‌ها طوری شده که بورس کالا حدود 500 الی هزار تومان بالاتر و گرانتر از بازار است.

چنین شرایطی نتیجه خوبی برای آهن‌فروشان ندارد، زیرا آنها را در خرید محصولات فولادی مردد و مستأصل می‌کند که مبادا قیمت‌های دستوری ریزش کند و در این بازار بی‌رونق دچار ضرر و زیان شوند.

در اصل اوضاع به‌گونه‌ای شده که بازارساز آدرس صادرکردن محصولات را به تجار داخلی می‌دهد؛ به این شکل که مجبورید از بورس کالا محصولات را گران بخرید وگرنه این بازار را رها کنید و از سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد داخلی با خرید از بورس چشم‌پوشی کنید زیرا این کار از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست؛ درواقع می‌توان گفت تلاشی برای هدایت سرمایه از این بازار به سایر بازارها است.

افت مصرف جهانی فولاد

گزارش‌های انجمن جهانی فولاد حاکی است که کشور چین که خود بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده جهان است به دلیل رکودی که در بخش املاک تجربه می‌کند با کاهش 4درصدی مصرف مواجه شده است.

غالب شرکت‌ها از محدودیت‌های کرونایی که به رونق قیمت‌ها منجر شد سود بردند اما پس از مدتی دچار کاهش چشمگیر تقاضا شدند به این دلیل که نرخ بالای انرژی و برخی سیاست‌های پولی مانع از رشد قیمتها شد.

در شرایطی که اتحادیه اروپا دچار بحران کمبود انرژی است با کمبود مصرف فولاد مواجه هستیم که این اتفاق در سالجاری چشمگیر بود و در سال آینده نیز احتمالا تداوم خواهد داشت چراکه افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان را پایین می‌آورد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم ثبات قیمت آهن در کف

از طرفی دیگر با توجه به اوضاعی که در پی جنگ بین روسیه و اوکراین پیش آمده و تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده است اقتصاد این کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته که نتیجه آن احتمال کاهش 10 درصدی مصرف فولاد در این کشور است.

اما در عین حال برخی کشورها چشم‌انداز روشن‌تری دارند چراکه براساس آمار هند و ایالات متحده تا پایان سال آتی رشد مصرف را تجربه خواهند کرد؛ به طور کلی طبق اعلام این انجمن سال آینده با رشد نسبی تقاضای جهانی فولاد مواجه خواهیم شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)