بازگشت بازار آهن به مسیر افزایش

بازگشت بازار آهن به مسیر افزایش

در پایان هفته افزایش  نرخ آهن آلات در  کلیه  زیرمجموعه‌های بازار آهن قابل مشاهده بوداما برخی از مبادی فروش نیز تغییری در نرخ محصولات خود ایجاد نکردند. با اینکه  کمتر از دو هفته از تلاش دولت برای ثبات بازار ارز می‌گذرد جز نوسانات جزئی، افزایش قیمت چشمگیری در قیمت دلار مشاهده نشد...

آهن پرایس: در پایان هفته نیز افزایش قیمت آهن آلات در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن قابل مشاهده بود و شماری از مبادی فروش نیز تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

کمتر از دو هفته از تلاش برای ثبات بازار ارز می‌گذرد و جز نوسانات جزئی، افزایش قیمت چندانی در قیمت دلار مشاهده نشد؛ اما از ابتد تا انتهای هفته نرخ دلار بین دو کانال 40 و 41 هزار تومانی در نوسان بود. روز گذشته نیز هر دلار در بازار آزاد حدود 41 هزار و 90 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

میلگرد آجدار در برخی کارخانه‌ها با افزایش 100 الی 500 تومانی همراه بود اما در بسیاری از کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت. قیمت میلگرد آجدار استاندارد به کانال 20 هزار تومان رسید و نرخ میانگین این محصول 19 هزار و 50 تومان برآورد شد.

قیمت ناودانی و نبشی نیز همچنان با ثبات قیمت همراه بودند؛ قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد و برخی سایزها هم افزایش 10 الی 50 هزار تومانی داشتند.

انواع ورق سرد و گرم نیز همچنان با نوسانات افزایشی همراه بود، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین حدود 500 الی هزار تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند؛ قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش چشمگیری همراه بودند.

قیمت قوطی پروفیل نیز در اغلب کارخانه‌ها افزایش قابل توجهی داشت مه حدود 200 الی 600 تومان برآورد شد، برخی از مبادی فروش نیز تغییری در محصولات خود اعمال نکردند؛ قیمت پروفیل تولیدشده از ورق ضخامت 2 میلیمتر روز گذشته به کانال 30 هزار تومان رسید. قیمت لوله داربستی، مانیسمان، گازی و انواع لوله‌ها نیز در شماری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و در برخی از مبادی فروش نیز افزایش 200 الی 600 تومانی داشت.

افزایش تدریجی قیمت آهن همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید در همه حوزه‌های بازار قابل مشاهده بود و برخی بخش‌ها مانند ورق و پروفیل شدت بیشتری داشت؛ اما این درحالی است که انتظار می‌رفت بازار به دلیل تجربه جهش قیمتی که اخیرا تجربه کرد، فعلا روند اصلاحی داشته باشد یا نهایتا ثابت بماند اما آنچه در بازار اتفاق افتاده خلاف انتظار است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود 75 هزار و 702 تن محصول فولادی به فروش رسید که حدود 36 درصد برآورد شد؛ همچنین از 184 هزار و 942 تن میلگرد، 59 هزار و 289 تن معامله شد که معادل 32 درصد است.

حدود 14 هزار و 648 تن نیز تیراهن معامله شد که نرخ پایه آن 18 هزار و 765 تومان برآورد شد؛ گفتنی است کلیه حجم عرضه شده ورق گرم B مورد معامله قرار گرفت. قیمت این محصول 23 هزار و 364 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 38 درصدی نرخ این محصول است.

آنچه درحال حاضر بیش از هر چیزی خبرساز شده کمبود گسترده گاز و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، سازمان‌ها و ادارات و مراکز آموزشی در شماری از شهرها است و براساس گزارش‌ها سرمای هوا همچنان پایدار است و احتمالا چالش بیشتری به بار خواهد آمد.

گویا برخی از شهرک‌های صنعتی به دلیل سرمای هوا و مشکل تأمین گاز دچار قعطی برق بدون اطلاع قبلی شده‌اند؛ بنا بر اظهارات وزیر نفت، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد و درحال مدیریت توزیع گاز هستند.

این در حالی است که بنا بر اظهارات در زمینه تولید فولاد جایگاه هفتم جهان را کسب کرده‌ایم. بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به چالش کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی، اظهار کرد: صنعت فولاد یک صنعت مادر است، از همین رو ضروری است تمامی زیرساخت‌های ضروری و لازم این صنعت تأمین شود.

وی در ادامه بیان کرد: ظرفیت تولید فولاد در کشور حدود 40 میلیون تن برآورد شده درحالی که میزان تولید حدود 30 میلیون تن است که نبود زیرساخت مناسب مانع از بهره‌برداری از 15 میلیون تن ظرفیت تولید شده است.

کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان از چالش‌ها و محدودیت‌های این صنعت مهم است که در یک ماه اخیر شاهد هر دوی این چالش در صنعت فولاد بودیم که زمینه‌ساز مشکلات زیادی برای این صنعت اشتغال‌زا بوده است.

سبحانی در ادامه تأکید کرد: از آنجایی که این صنعت دارای جایگاه مهمی در میان سایر صنایع است و ارزآوری بالایی دارد، به همین جهت ضرورت دارد وزارت صمت، نیرو و نفت رفع چالش‌های این صنعت را در اولویت قرار داده و انرژی و خوراک صنایع فولادی را تأمین کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن در بازار داخلی و خارجی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: برای تولید 30 میلیون تن فولاد به کمتر از 5 درصد گاز و 10 درصد برق نیاز است، بنابراین ضروری است برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد، محدودیت‌های کمبود گاز و برق رفع شود.

در نهایت می‌توان یکی از مهمترین خبرهای هفته جاری را تقدیم لایحه بودجه 1402 به مجلس دانست که گویا طبق این لایحه حدود 59 درصد از کل بودجه به سهم مالیات اختصاص دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)