بازگشت نرخ میلگرد بر مدار ثبات

بازگشت نرخ میلگرد بر مدار ثبات

در شرایطی قیمت میلگرد رو به افزایش بود که قیمت دلار و قیمت محصولات فولادی صادراتی و نیز نرخ جهانی فولاد و مواد اولیه روندی کاهشی داشتند اما همچنان تقاضای مصرفی در کمترین حالت قرار داشت...

آهن پرایس: روز دوشنبه هفته جاری بازار آهن و فولاد نوسانات مختلفی را تجربه کرد به این صورت که روند افزایشی قیمت آهن آلات که در برخی مبادی فروش مشهود بود بیشتر در بازار میلگرد آجدار نمودار شد، کاهش و ثبات قیمت هم همچنان در اکثر کارخانه‌ها قابل مشاهده بود.

قیمت دلار هم که در مرز کانال 51 هزار تومانی اعلام می‌شد روز دوشنبه با کمی افزایش به کانال 52 هزار تومان برگشت اما مجددا در پایان روز کاهشی شد و روی 51 هزار و 750 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

نوسان افزایشی قیمت میلگرد آجدار روز دوشنبه هم ادامه داشت طوری که تعدادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 600 تومان افزایش قیمت داشتند اما شماری از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کاهش 50 تا 80 هزار تومانی در برخی سایزها قابل مشاهده بود. قیمت قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد همچنین قیمت لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و ... عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و سپری هم در برخی مبادی فروش افزایش 200 تا 300 تومانی داشتند اما عمده کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهش 500 تومانی داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در غالب بنگاه‌ها کاهش 300 تا 600 تومانی داشتند اما قیمت ورق رنگی در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

همانطور که از گزارش روند نوسانات در چند روز گذشته برمی‌آید به رغم نرخ دلار و قیمت محصولات صادراتی که سیر کاهشی داشتند، اما برخی از مقاطع طویل فولادی از جمله میلگرد با افزایش قیمت همراه شد.

در حال حاضر ممکن است قیمت شمش در بورس کالا و بازار آزاد داخلی در محدوده 20 هزار و 500 تا 20 هزار و 700 تومان به تعادل رسیده است و به نظر می‌رسد کف نرخ میلگرد تولیدشده از این شمش حدود 25 هزار تومان تمام شود.

چنانچه نرخ میلگرد در حال حاضر کف نرخ تعادلی این بازار باشد، بی جهت نیست که بازار حاضر به پذیرش قیمتی پایین‌تر از این سطح نشد، به‌طوری که حتی معاملات شمش روز دوشنبه در بورس کالا، علیرغم افزایش ۹۰۰ تومانی در بازار آزاد؛ خود را با این نرخ تراز کرد و دوشنبه هم بنا بر پیشنهاداتی که از بازار میلگرد آجدار به گوش می‌رسید؛ نرخ ۲۵ هزار تومانی دیگر به سختی در دسترس بود و بازار با یک رشد قیمتی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان در کف نرخ‌های پیشنهادی مواجه شد.

نکته قابل توجهی که در تحلیل بازار باید در نظر گرفت اخبار و عوامل سیاسی و تأثیر آن بر بازارهای مختلف به ویژه بازار آهن است. از اخبار سایسی اثرگذار می‌توان به انتخابات ترکیه، سفر پادشاه عمان به ایران و موضوع نیمه‌تمام برجام اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار چندنرخی میلگرد آجدار

گزارش‌ها حاکی است امروز هم حدود 298 هزار و 643 تن مقطع فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل 90 هزار تن تختال c می‌شود، قیمت این محصول در هر کیلو 19 هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مجموع حدود 161 هزار و 642 تن نیز میلگرد عرضه می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع بازار و فاصله قیمتی جزئی و محدود میلگرد بورس کالا با بازار آزاد، تقاضای چشمگیری اتفاق نیفتد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 9 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • عباس نثارپور
    عباس نثارپور1402/03/01 - 14:05 پاسخ

    آقا یه مسؤل طرف میخاد خونه بساز ه بایداز میله گرد استفاده کنه طبقه نقشه من خودم شاهد بودم که طرف بخاطر گرونی میلگرد بعد از تایید مهندس یک ساعت قبل بتن ریزی میله گردهای تقویتی رو کامل در آورد ن ای باعث زرر به خودمون و کسی که میخاد از این خونه استفاده کنه میشه و این گرونی باعث میشه مالک یا پیمانکار از کار خودش دزدی کنه .

  • مهین باقری
    مهین باقری1402/02/27 - 20:21 پاسخ

    اخه‌ انصافه میلگردی که سال گذشته ۱۶۰۰۰ تومان بوده امسال دو برابر باشه ما چگونه خانه دار شویم