بازار چند نرخی میلگرد آجدار

بازار چند نرخی میلگرد آجدار

آنچه از نوسانات بازار آهن در روز گذشته برمی‌آید با تحریک معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا و گزارش‌هایی مبنی بر کمبود شمش فولاد با قیمت مناسب، بازار آهن و فولاد به افزایش قیمت تمایل داشت که این امر بیشتر در بازار میلگرد نمود پیدا کرد...

آهن پرایس: همان طور که احتمال می‌رفت بازار آهن روز گذشته دچار نوسانات هیجانی بود، به این صورت که قیمت روز آهن آلات در ابتدای روز ثابت و آرام گزارش می‌شد اما در نیمه‌های روز پس از معاملات بورس کالا، قیمت‌ها به ویژه قیمت میلگرد رو به افزایش گذاشت.

اما گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از کاهش قیمت دلار بود به این صورت که نرخ دلار از کانال 52 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در بازار آزاد در پایان روز 51 هزار و 350 تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

بازار میلگرد که در ابتدای روز آرام گزارش می‌شد، در اواسط روز رو به افزایش گذاشت و قیمت میلگرد آجدار در شمار زیادی از مبادی فروش بین 100 تا 1000 تومان افزایش یافت و در شماری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن اما در برخی از مبادی فروش کاهش 50 تا 150 هزار تومانی داشت و تعدادی از شرکت‌ها هم ثابت اعلام شد. قیمت نبشی و انواع ناودانی هم در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما افزایش 100 تا 300 تومانی در تعدادی از کارخانه‌ها مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه در چند کارخانه کاهش 100 تا 500 تومانی داشت اما در تعدادی از مبادی فروش افزایش 150 تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در اکثر کارخانه‌ها کاهش 200 تا 400 تومانی داشت و قیمت ورق رنگی هم ثابت اعلام شد.

قیمت قوطی آهن در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 200 تومانی هم مشاهده شد، قیمت روز لوله داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثبات اعلام شد.

افزایش قیمت میلگرد در نیمه روز گذشته متقاضی این پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد کرد که چه اتفاقی روی داده در شرایطی که بازار آرام است و روند کاهشی دارد، دلار کاهشی است و قیمت‌های جهانی هم همینطور، ناگهان قیمتها افزایشی شد!

در واقع می‌توان گفت آنچه از نوسانات بازار آهن در روز گذشته برمی‌آید بازار آهن و فولاد با تحریک معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا و گزارش‌هایی مبنی بر کمبود شمش فولاد با قیمت مناسب، بازار به افزایش قیمت تمایل داشت که این امر بیشتر در بازار میلگرد نمود پیدا کرد.

به همین دلیل با شرایط ایجاد شده بلاتکلیفی و بی‌قراری بازار آهن تشدید شد و متقاضی مصرف منتظر تعیین شدن قیمت پایه شمش بلوم در معاملات بورس کالا بود. بررسی آمار معاملات بورس دیروز از افزایش حدود 950 تومانی قیمت شمش حکایت دارد و هر کیلو شمش به قیمت 22 هزار و 500 تومان معامله می‌شود که افزایش چشمگیری به شمار می‌رود.

آنچه مسلم است اقدامات اخیر بازارساز در متمرکز کردن معاملات در بورس کالا و کلا تقویت بورس کالا؛ به کم‌عمق‌تر شدن بازار خارج از بورس کالا منجر شده؛ اما این واقعیت که عمق کم بازار آزاد به کمبود در این حوزه و افزایش قیمت در این حوزه از بازارها منجر می‌شود؛ ظاهرا درحال تحقق است و این خود ممکن است باعث بروز مشکلاتی شبیه به اختلاف نرخ بین بازار آزاد و بازار تنظیم بازاری در بازارهای ارزی گردد.

به عبارتی می‌توان گفت بازار داخلی فولاد در حال حاضر ظاهرا بیش از همیشه دچار مشکلات چندنرخی شده و این معضل به مشکلاتی مانند همین کمبود سایزهای ریز ۸ تا ۱۲ و افزایش قابل توجه اختلاف قیمت بین کف و سقف میلگرد پیشنهادی بازار دامن زده است.

شایان ذکر است البته اگرچه بازار میلگرد تا ظهر یک مقدار دچار برخی تحرکات و برخی افزایش قیمتها گردید، اما پس از مشخص شدن نرخ پایه ثابت عرضه شمش در بورس کالا مجددا روی به آرامش آورد.

نکته دیگری که کلیه بازارهای مالی کشور را ممکن است تحت تأثییر قرار دهد انتخابات کشور ترکیه است زیرا علاوه‌بر قیمت لیر و دلار، روی بازار صادرات ایران هم اثرگذار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در آرامش نسبی

پارامتر اثرگذار دیگری که نوسانات بازار آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد روند نرخ دلار است. اگر بنابر اخبار منتشر شده سفر پادشاه عمان و خبر توافق صحت داشته باشد، احتمالا باز هم قیمت دلار کاهش خواهد یافت؛ مورد دیگر احتمال قطعی براق در خردادماه و تأثیر آن روی بازار آهن و فولاد است. از همین رو توصیه می‌شود هنگام تحلیل بازار و پیش از اقدام به خرید آهن کلیه عوامل مؤثر بر بازار را مدنظر داشته باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)