بحران شدید سنگ آهن و بیکاری معدن چیان

هزینه ناکارآمدی بنگاهداری صنایع فولاد را نباید معدنکاران پرداخت کنند
بحران شدید سنگ آهن و بیکاری معدن چیان

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است: وضع عوارض صادراتی بر سنگ آهن خام خلاف اصول اقتصاد مقاومتی است و هزینه ناکارآمدی بنگاه داری دولتی صنایع فولاد را معدنکاران نباید بپردازند و این امر منصفانه و معقول نیست .سیدعبدالرضا سیاسی راد روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: 

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است: وضع عوارض صادراتی بر سنگ آهن خام خلاف اصول اقتصاد مقاومتی است و هزینه ناکارآمدی بنگاه داری دولتی صنایع فولاد را معدنکاران نباید بپردازند و این امر منصفانه و معقول نیست .سیدعبدالرضا سیاسی راد روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز به دلیل شرایط اقتصاد بین الملل و داخلی شرکت های فولادساز کشور با زیان انباشته روبرو شده اند که از جمله آنها ذوب آهن به عنوان یکی از خریداران سنگ آهن داخلی، چند هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد .
وی خاطرنشان کرد: بازار کسب و کار سنگ آهن ایران در مدت سه سال گذشته شدیدترین بحران را پشت سرگذاشته است و پیامد آن تعطیلی بیش از 80 درصدی معادن فعال این بخش به ویژه مربوط به بخش خصوصی بود که حداقل 10 هزار نفر نیروی شاغل بیکار شدند.
سیاسی راد افزود: امسال براساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر تولید فولاد خام کشور به رقم 20 میلیون تن خواهد رسید و براین اساس 36 میلیون تن سنگ آهن نیاز است که از واحدهای داخلی باید تامین شود.
وی تصریح کرد: اکنون در شرایط رکودی و تعطیلی گسترده واحدهای سنگ آهن، وضع عوارض صادراتی نقض مفاد آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به حساب می آید.
دبیرکل انجمن یادشده یادآور شد: ظرفیت فعلی واحد های سنگ آهن کشور اعم از دایر و تعطیل 50 میلیون تن است که با کسر رقم 36 میلیون تنی برای تولید فولاد خام امسال، 14 میلیون تن مازاد وجود خواهد داشت.
وی گفت: چنانچه 14 میلیون تن به بازار عرضه شود، پیامد افت قیمت سنگ آهن را در بازار به دنبال خواهد داشت و این تولید غیراقتصادی است، مگر آنکه واحدهای فولاد ساز کشور برابر قیمت جهانی سنگ آهن را خریداری کنند.
سیاسی راد اضافه کرد: چنانچه تولیدکننده سنگ آهن ناچار باشد به فولاد سازان داخلی سنگ را به شکل دستوری بفروشد، پولش چگونه وصول خواهد شد، زیرا اکنون ذوب آهن مدت یک سال است که پول سنگ آهن دریافتی را پرداخت نکرده و چگونه انتظار دارند که ماده معدنی ارزان و به قیمت نازل در اختیار فولاد ساز قرار گیرد.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تاکید کرد: انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران برابر مفاد آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، سنگ آهن دانه بندی را ماده خام نمی داند و قرار گرفتن این ماده معدنی در فهرست شمول مواد خام غیرقانونی و نیازمند تجدیدنظر است.
به اعتقاد وی ، وزارت صنعت نباید نسبت به تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولاد سازی بخش خصولتی ( خصوصی - دولتی ) نگران باشد، امروز فولاد مبارکه از معادن غنی سنگان ( خراسان رضوی ) برخوردار است، ذوب آهن و فولاد خوزستان نیز از چادرملو ( یزد ) و گل گهر ( کرمان ) نیازهای خود را تامین می کنند.
وی گفت : آنگونه که فولاد سازان مورد حمایت قرار دارند، آیا دولت حاضر به تخصیص وام به بخش سنگ آهن، اختصاص یارانه و ... است، بنابراین واقع گرایی یک اصل مهم در برنامه ریزی به حساب می آید و نباید تجربیات پیشین را باردیگر آزمود .
سیاسی راد افزود: امروز تاسیس یک واحد فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن، بالغ بر 37 هزار میلیارد ریال(3700 میلیارد تومان) ( ارزی و ریالی ) منابع نیاز دارد، تا امکان اشتغال حداکثر دو هزار نفر را فراهم شود. در واقع برای ایجاد هر شغل نزدیک به 20 میلیارد ریال باید اختصاص پیدا کند، درحالی که در معادن به ازای 100 یا 200 میلیون تومان می توان یک شغل ایجاد کرد.
به گفته دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، انحصار در خریدار و حمایت مستمر و رانت گونه دولت از صنایع پایین دستی و مداخله پیوسته در رابطه میان تولید کننده و خریدار در سالهای گذشته، انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی را در مراحل بعدی زنجیره ارزش سنگ آهن بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی موضوع اختصاص 160 هزار میلیارد ریال(16 هزار میلیارد تومان) را از سوی دولت در برنامه اعطای تسهیلات بانکی در سال جاری برای واحدهای کوچک و متوسط یادآور شد و گفت: اطلاعات موجود نشان می دهد، تسهیلات مزبور در اختیار هیچیک از واحدهای کوچک و متوسط معدنی قرار نگرفته است و معلوم نیست، حامی این بخش چه مرجعی است. 
به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت 14 آذرماه امسال در نامه ای خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد وضع عوارض صادراتی را برای مواد معدنی خام و یا دارای ارزش افزوده پایین مطرح کرد که اخذ عوارض از سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص کمتر از 40 درصد برای دوره 97- 1395 به ترتیب پنج، 10 و 15 درصد، به عنوان یکی از این اقلام است .
چندی پیش نعمت زاده گفته بود، در 10 سال گذشته جمهوری اسلامی به میزان 30میلیارد دلار واردات فولاد داشته، درحالی که ارزش صادرات سنگ آهن به میزان پنج میلیارد دلار بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)