بحران نقدینگی؛ سد راه رونق بازار فولاد

بحران نقدینگی؛ سد راه رونق بازار فولاد

در آخرین گزارش‌های منتشر شده از بورس کالای ایران، شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت محصولات فولادی به ویژه آهن اسفنجی و میلگرد بوده‌ایم. افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش محسوس حجم معاملات، نشان از وضعیت پیچیده و چالش‌برانگیز این بازار دارد. نوسانات نرخ ارز، رکود در بخش ساخت و ساز و محدودیت‌های صادراتی، در ایجاد این شرایط بی‌تاثیر نبوده‌اند...

آهن پرایس: بازار آهن اسفنجی در بورس کالای ایران همچنان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز، رکود در بخش ساخت و ساز و محدودیت‌های صادراتی قرار دارد.

در هفته‌های اخیر، شاهد نوسانات قیمتی در بازار آهن اسفنجی بوده‌ایم. اگرچه قیمت‌ها به‌طور متوسط افزایش 1.8 درصدی یافته‌اند، اما تقاضا همچنان ضعیف است. برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت آهن اسفنجی نیز رشد خواهد کرد اما این رشد به دلیل رکود بازار ساخت و ساز و بحران نقدینگی، ممکن است محدود باشد.

نوسانات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن اسفنجی است. افزایش نرخ ارز می‌تواند به افزایش قیمت تمام‌شده تولید و در نتیجه افزایش قیمت فروش منجر شود همچنین کاهش فعالیت‌های ساختمانی به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی منجر شده است.

کمبود نقدینگی در بازار، قدرت خرید فعالان اقتصادی را کاهش داده و به کاهش حجم معاملات منجر شده است. علاوه‌بر این نبود بستر مناسب برای صادرات محصولات فولادی، از جمله عوامل بازدارنده رشد بازار آهن اسفنجی است.

وضعیت معاملات در بورس کالا

در هفته‌های اخیر، حجم معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش نسبی همراه بوده است اما علی‌رغم افزایش حجم معاملات، تقاضا همچنان ضعیف است و بخش قابل توجهی از عرضه‌ها بدون خریدار می‌ماند؛ به عبارتی به دلیل بحران نقدینگی، خریدهای نقدی به شدت کاهش یافته و بیشتر معاملات به صورت اعتباری انجام می‌شود.

با وجود بهبود نسبی حجم معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل، همچنان سطح تقاضا پایین‌تر از حد انتظار است. علیرغم افزایش ۷۱ درصدی حجم تقاضا نسبت به هفته قبل، این میزان به سطح دو هفته قبل نرسیده است؛ همچنین، تنها ۳۵ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده به فروش رفت.

در بازار میلگرد نیز شاهد کاهش حجم معاملات و افزایش 1.7 درصدی قیمت میلگرد بوده‌ایم. کاهش تقاضا در بخش ساخت و ساز و اختلاف قیمت بین بازار بورس و بازار آزاد، از دلایل اصلی این وضعیت هستند.

از جمله عوامل مؤثر بر بازار میلگرد نیز می‌توان به کاهش فعالیت‌های ساختمانی و کاهش تقاضا برای میلگرد اشاره کرد. اختلاف قیمت بین بازار بورس و بازار آزاد، باعث شده است که خریداران تمایل بیشتری به خرید از بازار آزاد داشته باشند. کمبود نقدینگی در بازار، قدرت خرید فعالان اقتصادی را کاهش داده و به کاهش حجم معاملات منجر شده است.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است حدود 329 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که در مقایسه با عرضه پیشین افزایش 8.2 درصدی داشت. از این میزان حدود 35 درصدی به فروش رسید درحالی که میزان فروش نسبت به حجم عرضه در آخرین عرضه 26.8 درصد برآورد شد.

طبق آمار حدود 60 درصد از این محصول به فروش نرفت و بخش زیادی از حجم آهن اسفنجی عرضه شده به صورت اعتباری بود و به دلیل بحران نقدینگی، خرید نقدی کاهش محسوسی داشت.

به طور کلی می‌توان گفت بازار آهن اسفنجی و میلگرد در شرایط نامطلوبی قرار دارند. کاهش تقاضا، افزایش قیمت‌ها و محدودیت‌های صادراتی، از مهم‌ترین چالش‌های این بازار هستند. برای بهبود وضعیت این بازار، نیازمند بهبود شرایط اقتصادی کشور، رفع مشکلات نقدینگی و حمایت از بخش تولید هستیم.

آینده بازار آهن اسفنجی و میلگرد به عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های دولت، نوسانات نرخ ارز و بهبود شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد. در صورت ادامه روند فعلی، احتمالاً شاهد نوسانات قیمتی و کاهش حجم معاملات خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی آهن پایس از بازار آهن در پاییز 1403

گفتنی است بورس کالای امروز میزبان عرضه 142 هزار و 104 تن مقطع فولادی است که از این میزان حدود 106 هزار و 15 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن 22 هزار و 95 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین 3 هزار و 864 تن تیرآهن، 25 هزار و 900 تن میلگرد آلیاژی و 325 تن میلگرد، 2 هزار تن ورق رنگی، 2 هزار تن ورق سرد B و 2 هزار تن نیز ورق گالوانیزه G عرضه می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی