بورس کالا عامل رشد قیمت آهن آلات

بورس کالا عامل رشد قیمت آهن آلات
بورس کالا عامل رشد قیمت آهن آلات

آهن پرایس: بر اساس اخبار بازار ارز روز پنجشنبه نرخ دلار نوسان اندکی داشت و در بازار آزاد با قیمت 27 هزار و 670 تومان به فروش رسید، این نرخ فروش گویای کاهش قیمت دلار بود  در این میان اخبار بازار اهن بیانگر ثبات قیمت آهن آلات در پایان هفته گذشته بود، البته تا حدودی شاهد افزایش...

آهن پرایس: بر اساس اخبار بازار ارز روز پنجشنبه نرخ دلار نوسان اندکی داشت و در بازار آزاد با قیمت 27 هزار و 670 تومان به فروش رسید، این نرخ فروش گویای کاهش قیمت دلار بود  در این میان اخبار بازار اهن بیانگر ثبات قیمت آهن آلات در پایان هفته گذشته بود، البته تا حدودی شاهد افزایش جزئی در نرخ مقاطع فولادی توسط برخی شرکت‌ها بودیم اما غالب محصولات با ثبات قیمت عرضه شد.

طبق تجربه روزهای پیشین افزایش قیمت محصولات فولادی تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها در بورس کالا صورت گرفت درحالی که عامل خارجی دیگری که به این افزایش‌ها دامن بزند وجود نداشت، زیرا با توجه به تحلیل‌های آهن پرایس از اوضاع فعلی و چشم‌انداز بازار آهن در چند ماه آتی، نوسانات کاهشی نرخ دلار و همچنین کاهش و ثبات قیمت‌های جهانی، همگی دلیلی بر تثبیت و کاهش قیمت‌ اهن الات است اما گویا بازار اهن روندی معکوس را در پیش گرفته بود، گفتنی است احتمال می‌رود که اوضاع تا حدی به ثبات رسیده و این نوسانات کاهش بیابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش‌های بازار آهن در فصل سرما

از آنجا که در فصل سرما با رکود تقاضای مصرفی روبه‌رو هستیم و نیز تأثیر مثبتی که احیای مذاکرات وین در فروکش کردن التهابات بازار داشته عوامل مهمی است که روند صعودی قیمت‌ها را متوقف می‌کند.

تحلیل اهن پرایس از نرخ محصولات فولادی بیانگر ثبات قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها در پایان هفته گذشته بود اما در این میان تعدادی از شرکت‌ها نیز با افزایش 50 تا 100 تومانی محصول خود را عرضه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای قبل تمایل به ثبات داشت و تقریبا در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی افزایش 50 تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها با 10 الی 40 هزار تومان افزایش قیمت اعلام شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر مبادی فروش تغییری نداشت و با ثبات نسبی همراه بود.

لزوم اداره بازار فولاد طبق قانون تجارت

محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با ضرورت عدم دخالت دولت در تعیین نرخ محصولات فولادی اظهار کرد: نتیجه دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری صعود قیمت‌ها است اما اگر بازار فولاد براساس قانون تجارت مدیریت شود نظم بیشتری در این بازار حاکم خواهد شد. از جمله مسائلی که می‌توان به مدیریت نادرست دولت در این زمینه به آن اشاره کرد عدم ارائه راهکاری عملی برای حل چالش کمبود گاز در فصل سرما است.

کشانی در رابطه به مدیریت بازار براساس قانون تجارت گفت: این امر به تعادل قیمت‌ها در بازار منجر خواهد شد و شفافیت و عدم رانت‌خواری را نیز در پی خواهد داشت. اما براساس تجربه سال‌های پیشین قیمت‌گذاری دستوری موجب افزایش قیمت‌ها شده و زمینه رانت‌خواری را ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: تولید فولاد در سالجاری 34 میلیون تن است که این میزان فراتر از نیاز مصرف‌کننده داخلی است که به حل بحران عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد، گفتنی است این در شرایطی است که دولت با قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات غیرضروری و نابجا این نظم و تعادل را برهم نزند.

محمد محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل در رابطه با ثبت نام صنعتگران در سامانه جامع تجارت اظهار کرد: ثبت ‌نام واحدهای مختلف فولادی در سامانه تجارت آغاز شده است و اغلب معامله‌‌های فولاد و آهن در این سامانه با فاکتور انجام می‌شود و با کدپستی ثبت و کد صنفی واحدهای ثبت نام شده این امر در جریان است.

محمدپور با اشاره به هدف از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت بیان کرد: مقصود از ایجاد این سامانه ایجاد شفافیت در میزان محصولات تولید شده، مواد اولیه و محصولات پایانی است، گفتنی است ثبت نام واحدهای صنفی فعال در این سامانه آغاز شده است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل درباره تسهیل ثبت نام در این سامانه گفت: ضروری است نحوه مدیریت سامانه جامع تجارت فعالان فولادی را برای استفاده از آن ترغیب کند به طوری که هم مردم و هم دولت متناسب با نیازهای خود از این سامانه منتفع شوند.

محمدپور گفت: برخی از فعالان صنفی در زمینه استفاده از این سامانه اطلاعات کافی ندارند که ضروری است در این‌باره آموزش‌های لازم نیز ارائه شود، البته این امر تنها بخشی از افراد را دربرمی‌گیرد و حدود 40 درصد به استفاده از اینترنت و سامانه آگاه هستند.

وی در پایان تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فعالان فولادی برای فعالیت در زمینه شغلی‌شان ترغیب و برانگیخته شوند زیرا در صورت روی‌گردانی از فعالیت در بازار به دلیل عدم انگیزه و دلزدگی، به جای عرضه محصولات در بازار و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، به فعالیت‌های کاذب روی خواهند آورد که نتیجه این امر کاهش محصولات در بازار خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)