تأثیر انتخاب جلیلی و پزشکیان بر بازار آهن

تأثیر انتخاب جلیلی و پزشکیان بر بازار آهن

بررسی تأثیر رویکرد اقتصادی و سیاسی رئیس جمهور بر بازار آهن و قیمت آهن آلات، امری پیچیده و چندوجهی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. توجه برنامه‌های عمرانی و زیربنایی، سیسات‌های اقتصادی و سیاست‌های بین‌المللی، توجه به توسعه صنایع و زیرساخت‌ها از جمله مواردی است که بر آینده بازار آهن و فولاد به‌عنوان صنعت مادر تأثیر قابل توجهی خواهد داشت...

تاثیر انتخابات بر بازار آهن آلات

آهن پرایس: نوسانات قیمت آهن آلات که ابتدای تیرماه روند نسبتا ثابتی داشت. تقریبا در هفته قبل افزایشی تدریجی پشت سر گذاشت. به طوری که قیمت میلگرد 16 اصفهان از 27 هزار تومان در هر کیلو به 28 هزار تومان رسید.

نوسانات افزایشی در غالب حوزه‌های بازار آهن مشاهده شد و علاوه‌بر میلگرد، قیمت روز تیرآهن، قیمت انواع ورق‌ها و پروفیل‌ها نیز رو به افزایش گذاشت. قیمت دلار نیز که از ابتدای هفته افزایشی شد و از مرز 62 هزار تومان عبور کرد. در پایان دیروز روند معکوسی در پیش گرفت و به کانال 61 هزار توامن بازگشت.

از عمده‌ترین دلایل نوسانات بازار آهن و ارز، می‌توان به واکنش روانی بازار به نتایج انتخابات اشاره کرد. در دور اول و ابهامات سیاسی و گمانه‌زنی‌هایی که درباره تأثیر انتخاب هر یک از کاندیداها بر بازار آهن و به طور کلی در امور اقتصادی و سیاسی کشور پیش‌بینی می‌شود، اشاره کرد.

رکود حاکم بر بازار آهن و همچنین انتظار برای مشخص شدن نتایج انتخابات به کاهش چشمگیر تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا منتهی شده است و به اصطلاح شاهد قفل شدن معاملات در بازار هستیم.

تأثیر رویکرد اقتصادی کاندایداها بر بازار آهن

این روزها مهمترین اخباری که منتشر و مطرح می‌شود. حول محور مسائل سیاسی، انتخابات و تأثیر رویکرد اقتصادی هر کاندیدا بر بازارهای مالی و به ویژه بازار آهن است. در گزارشی که هفته قبل مبنی بر تأثیر انتخابات بر روند قیمت آهن آلات منتشر شد، به تأثیر انتخاب شخص میانه رو و تندرو به عنوان رئیس جمهور پرداخته شد. اما در گزارش فعلی با جزئیات بیشتری به تأثیر دیدگاه‌ها و رویکردهای اقتصادی و سیاسی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان می پردازند.

نگاهی به رویکرد اقتصادی پزشکیان و جلیلی

از آنجایی که قیمت آهن آلات به طور مستقیم از نرخ ارز، میزان صادرات و واردات، نرخ تورم، توسعه روابط بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های مربوط به منابع و انرژی و عواملی از این دست تأثیر می‌پذیرد، سیاستی که هر یک از این کاندیداها در قبال موارد گفته شده در پیش می‌گیرند، آینده بازار آهن و قیمت روز آهن آلات را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طی مناظرات و تبلیغات انتخاباتی که در رسانه‌های مختلفی از وعده‌ها و صحبت‌های مسعود پزشکیان که تاکنون منتشر شده است شامل توسعه متوازن، رفع تحریم‌ها و عدالت اجتماعی، شفافیت دولت برای مردم و تشکیل نظام اقتصادی مشخص و شفاف، ایجاد بستر رشد اقتصادی و سیاست‌های حمایتی است.

مسعود پزشکیان که دنباله‌رو سیاست‌های روحانی به شمار می‌رود اصلاح طلب است و به عقیده برخی با نتخاب وی اوضاع اقتصادی کشور تا حدودی بهبود می‌یابد.

از جمله وعده‌های انتخاباتی سعید جلیلی هم می‌توان به مواردی از قبیل سیاست‌های حمایتی دولت و دخالت دولت در اقتصاد اشاره کرد. همچنین توسعه زیرساخت‌ها، مذاکرات جهت رفع تحریم‌ها، دیپلماسی و ارتباط با دنیا، شفافیت عمکرد و رویکرد دولت برای مردم، اولویت بر تولید به جای واردات و بومی سازی تکنولوژی اشاره کرد.

گفتنی است اصولگرایان طرفدار سعید جلیلی هستند و معتقدند برنامه‌ای که وی ارائه کرده است همان رویکرد شهید ابراهیم رئیسی است.

عقیده ها نسبت به انتخاب کاندیدها

 به عقیده برخی پیروزی هر از کاندیدها با توجه به رویکردی که دارد. می‌تواند به تشدید تنش‌ها و افزایش نرخ ارز منجر شود یا تا حدی به ثبات بازار کمک کند. با تمام این اوصاف باید دید نتایج انتخابات در دور دوم که روز جمعه 15 تیرماه برگزار می‌شود. به چه صورت خواهد بود و چه کسی پیروز میدان خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت میلگرد در نوسان

بی‌شک رویکرد هر یک از کاندیداها و تیم اقتصادی وی درباره سیاست خارجی و داخلی و مسائل اقتصادی، در اجرا یا عدم اجرای وعده‌ها و شعارهای انتخابی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بر همین اساس صنعت فولاد که به عنوان صنعت مادر نقشی اساسی در امور اقتصادی کشور ایفا می‌کند. در بازه چند هفته قبل به نتایج انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری چشم دوخت. همچنین در فاز انتظار به سر می‌برد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)