تأثیر روابط ایران و عراق در بازار آهن

تأثیر روابط ایران و عراق در بازار آهن
تأثیر روابط ایران و عراق در بازار آهن

با توجه به حضور 3 روزه رئیس جمهور در عراق می توان به این نتیجه رسید که اتفاق هایی که پیرامون این دیدار رخ می دهد به معنی گشایش‌های جدید و گسترده‌ای در روابط بین دو کشور و یک رویداد اقتصادی مهم برای تهران و بغداد می باشد؛ بنابراین کالاهای گسترده‌ای بین دو کشور ...

با توجه به حضور 3 روزه رئیس جمهور در عراق می توان به این نتیجه رسید که اتفاق هایی که پیرامون این دیدار رخ می دهد به معنی گشایش‌های جدید و گسترده‌ای در روابط بین دو کشور و یک رویداد اقتصادی مهم برای تهران و بغداد می باشد؛ بنابراین کالاهای گسترده‌ای بین دو کشور مبادله می‌شوند اما اگر بخواهیم به واقعیت‌ بازارهای دو کشور توجه کنیم،  به این نتیجه خواهیم رسید که جذاب‌ترین گروه کالایی، مصنوعات فولادی و مصالح ساختمانی است.

عراق سرزمینی پیچیده با ثروت فراوان است و بازارهای سنتی آن هنوز هم پایبند به رویکردهای پیشین معاملاتی هستند تا جایی که می توان گفت این بازار با مدرن شدن فاصله زیادی دارد. طبق گزارشات میدانی تحلیل گران آهن پرایس، در این کشور معاملات اغلب به‌صورت نقدی یا اعتباری صورت می‌پذیرد و این شرایط یعنی اینکه باید شناخت کافی از فرد یا کالا داشته باشند تا معامله انجام شود؛ در غیر اینصورت باید کالا را بصورت فیزیکی مشاهده کنند تا شاید معامله ای به ثبت برسد. موارد ذکر شده با ادبیات روز تجاری در جهان غریبه است آن هم در شرایطی که نقش بانک در مبادلات تجاری در این کشور مخصوصا معاملات داخلی، نقشی حداقلی است. نزدیک بودن ایران و عراق در مرزهای جغرافیایی به معنی حداکثر بودن روابط اقتصادی ایران و عراق در بین سایر کشورهای همسایه است بنابراین با گذشت زمان ایران و عراق به شرکای تجاری اول یکدیگر بدل خواهند شد.

مواردی همچون بازسازی ها و پروژه های عمرانی در عراق، افزایش گام به گام تولید و صادرات نفت خام این کشور و همچنین ضعف عمیق تولید، بدین معنی می باشد که ما با کشوری مواجه هستیم که به اندازه ی کافی ثروتمند است و میزان تقاضا در آن بالا می باشد. اگر تمامی کشورهای مهم در جهان را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این ویژگی مهم شاید تنها مختص به عراق باشد چراکه این کشور هم پول دارد و هم تقاضا!

تمامی این موارد نشان می دهد که اقتصاد دو کشور ایران و عراق به خوبی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند اگرچه در کنار همسایگی به تسهیلات بازرگانی، روابط عمیق‌تر و البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیاز دارد. در کشور ما محصولاتی همچون مصالح ساختمانی، مصنوعات فولادی و پتروشیمیایی تولید گسترده و قیمت تمام شده پایین تری در مقایسه با سایر کشورها دارد. حجم تولید بالا، قیمت تمام‌شده پایین و وجود بازار مصرف در عراق می تواند کلید واژه‌های یک تجارت قدرتمند و گسترده بین دو کشور به‌شمار بیاید؛ آن هم در شرایطی که جذاب ترین کالاها را می توان انواع مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد به‌شمارآورد.

بازار فولاد عراق بازاری سنتی می باشد که تولید فولادهای ساختمانی در این کشور نادر است. آماری قطعی از میزان تقاضای فولاد در عراق وجود ندارد ولی می‌توان ارزش این بازار را قبل از آغاز جنگ با داعش رقمی نزدیک به ۴ میلیارد دلار برآورد کرد که در این میان سهم ایران رقمی نزدیک به 11 درصد است که در ماه های اخیر این رقم بهبود یافته است. با توجه به جمعیت 40 میلیون نفری عراق و سرانه مصرف 300 کیلوگرم در سال، می توان گفت که تقاضای آهن آلات ساختمانی عراق 12 میلیون تن در سال خواهد بود ولی در واقع این رقم در طول سال به 15 میلیون تن نیز خواهد رسید که قطعا این مقدار باید از واردات تأمین گردد. به همین دلیل می توان به این نتیجه رسید که وضعیت بازار آهن داخلی با توجه به نیاز کشورعراق به مصنوعات فولادی در سال جدید رو به بهبود باشد و روزنه های صادرات محصولاتی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن بیش از پیش باز گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (15)

  • امین
    امین1398/01/17 - 20:47 پاسخ

    تا زمانی که مردم هجوم به خرید اهن کنن اوضاع همینه.مگه اهن چی داره که قیمتش این باشه.خدا لعنتشون کنه از مردم دارن سواستفاده میکنن

  • افشین
    افشین1397/12/24 - 01:42 پاسخ

    سلام شرکتا ب بهانه ی صادر کردن و شایعه ی اینکه آهن گران میشه میخوان کاری کنند ک هزینه گمرکی کمتری براشون داشته باشه و در نتیجه همین آهن رو بدون عوارض گمرکی بکنن تو کون مردم خودمون خدا لعنتشون کنه

  • علی
    علی1397/12/23 - 22:26 پاسخ

    خدایا همه دارن تبلیغ میکنند که اهن را گرون کنند تو یه کاری کن از مسولان که مایوس شدیم .

  • ج
    ج1397/12/23 - 21:54 پاسخ

    امیدوارم کار به جایی برسه که حتی یه دونه ارزن هم از ایران صادر نشه چه برسه به نفت و فولاد و .....

  • علی
    علی1397/12/23 - 18:23 پاسخ

    سلام دوستان.مشکل تحلیل درست یاغلط نیست.مشکل، سماجت و بی وجدانی تولیدکنندگان وعوامل دست اندرکارشون هست.فقط یه راه مونده.همدلی واتحاد وصبر مردم درنخریدن.شاید جواب بده.خداکنه جواب بده ومردم کمتر ظلم ببینن

  • علی
    علی1397/12/23 - 15:12 پاسخ

    خوب خدا روشکر ،همه چیز دست به دست هم داده تا وسیله گرانی کالا وظلم به مصرف کننده داخلی بیشتر و بیشتر بشه ،هیچ حد و مرزی هم که برای کنترل قیمت کالا و عدم اجحاف به مصرف کننده نیست ،یعنی تولید کننده آزاده قیمت رو با زد و بند به حداکثر ممکن برسونه ،راستی سازمان حمایت از مصرف کننده اینجا چه کاره است ،حقوق مفت از جیب ملت میگیرند منتظر اضافه حقوق وعیدی وپاداش هم هستند ،

  • محمدم
    محمدم1397/12/23 - 12:49 پاسخ

    دوستان همینجور که ما اینجا نشستیم و داریم بحث بیخود میکنیم تولید کنندگان محترم درحال افزایش قیمت و بازی با اعداد هستند وتنها چیزی هم که بیرایشان مهم نیست من و شمای مصرف کننده ایم.

  • قاسم
    قاسم1397/12/23 - 11:12 پاسخ

    ترغیب؟ کجای کاری شما؟ کسی که وظیفه اش اطلاع رسانی است را محکوم به چی می کنی؟ شما اگر بیل زین باغچه خودتو بیل بزن آقا محمد. اگر مردم صلاحشون رو می دونن چرا شما سنگشونو به سینه میزنی؟ داری ادعای الکی می کنی؟

    • محمد
      محمد1397/12/23 - 12:00

      سلام بزرگوار فکر کنم شما درست میفرمایید و پرایس عزیز هم که در پاسخ دادن به من که بحث میلگرد بود چالشهای قیمت خودرو و ماشین را مطرح میفرمایند درست میفرمایند چون ما به قول شما نباید به فکر مردم باشیم ویا شاید فردا حسب گفته پرایس عزیز بازار دیگری دچار چالش شود خوب حتما باید میلگرد هم گران شود برای بیان هر مطلبی نیاز به اعلان صریح نیست بلکه با ظرافت مطرح کردن بهتر جواب میدهد الان نگاه کنید همین امروز یک کارخانه ای قیمت را ثابت اعلان میکند دو باره بعد از بیست دقیقه اعلان میکند افزایش قیمت مجدد در همین امروز ایا فهم این موضوع و،،،،،، خیلی سخت است ،،،،،،، خوب کی باید هدف از انجام این رفتارها را اطلاع رسانی کند و به مردم بگوید ؟؟؟؟؟؟

    • محمد
      محمد 1397/12/23 - 12:10

      راستی یادم رفت خدمت شما بگوییم ،،،،افزایش قیمت مجدد ان کارخانه ،،،،،بیست تومان ،،،،،،بوده

  • محمدم
    محمدم1397/12/23 - 10:53 پاسخ

    خدارحم کنه.حتما بازم افزایش قیمت خواهیم داشت.البته من امیدوارم ذره ای فولاد به جایی صادر نشه.تولید کنندگان بدجور با ملت رفتار کردند.

  • محمد
    محمد 1397/12/23 - 10:51 پاسخ

    اهن پرایس به هر تدبیری وبهانه ای متوسل میشوی که قیمت اینده میلگرد را رو به افزایش نشان دهی و به خورد مردم بدهی ____۱ یکبار به بهانه پر کردن و تکمیل انبار اخر سال توسط کارخانجات که از عجایب است یکبار به بهانه ی افزایش صادرات وووو مردم را ترغیب به خرید میکنی و اگر روندهای افزایش قیمت کارخانجات را مردم ببینند که یک کارخانه افزایش قیمت میدهد شما در این کانال داد و فریاد راه میندازی اهن گران شد و قیمتها لحظه ای نیاز به تائید مجدد دارد وووو بخدا مردم خیر و صلاحشان را بهتر می فهمند و این این رفتارهای شما جواب نمی دهد مردم عجله نکنید قیمت میلگرد در سال ۹۸ سقوط میکند

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1397/12/23 - 11:04

      دوست عزیز بارها در همین مطالب عنوان شده است که مجموعه ی ما تنها روند فعلی بازار را تحلیل می کند و هیچ دخلی در قیمت گذاری ها ندارد. وقتی ما سایت و کانال اطلاع رسانی داریم، باید در هر موردی چه افزایش قیمت و چه کاهش قیمت اطلاع رسانی کنیم. ما چگونه مردم را ترغیب به خرید می کنیم؟؟؟ اینطور که شما می فرمایید، یک میلیون و 400 هزار حواله ی پیش فروش شده ی ایران خودرو نیز به دلیل ترغیب های ما بوده است!!! ما قیمت های روز انبار و کارخانه را به اطلاع می رسانیم و این عقل سلیم شماست که باید تصمیم گیری کند که آیا خرید انجام دهد یا خیر!؟! شما ادعا دارید که مردم خیر و صلاحشان را خودشان می دانند پس نیازی نیست که نگران ترغیب آنها باشید.

    • محمد
      محمد 1397/12/23 - 11:36

      پرایس عزیز و بزرگوار ،، عصبانیت شما در پاسخ دادن ستودنی و قابل تعمل و تعقل است