تأثیر طوفان الاقصی بر بازار آهن ایران

تأثیر طوفان الاقصی بر بازار آهن ایران

 افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره نقش حمایتی ایران از حماس در حملات موشکی روز شنبه، بازارهای سرمایه‌ای را متشنج کرده است؛ این وضعیت باعث افزایش قیمت دلار و طلا شده و تأثیر مخربی روی سایر بازارهای مالی نیز گذاشته کرده است؛ علاوه بر این از روز گذشته با بروز افزایش قیمت هیجانی در بازارهای مالی، بازار آهن داخلی نیز دچار افزایش قیمت ناگهانی شده است...

آهن پرایس: صبح روز شنبه 15 مهرماه شاهد حمله شدید نظامی فلسطین به اسرائیل بودیم که ده‌ها تن کشته و زخمی در هر دو منطقه برجای گذاشت. این حملات فلسطین علیه اسرائیل که به «طوفان الاقصی» نیز شهرت یافته، به نقل از سخنگوی حماس، پاسخی در برابر تمام خشونت‌ها و جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان است.

حملات حماس به اسرائیل در روز شنبه باعث توجه به نقش ایران در این واقعه شد. این حملات در مدتی کوتاه پس از توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی دلارهای مسدود شده ایران رخ داد. برخی مقام‌های آمریکایی، مانند سناتور مارکو روبیو و عضو کنگره دون بیکن، انتقاد کردند و این حملات را به تأمین مالی ایران به حماس نسبت دادند.

در مقابل، متحدان ایرانی، از جمله مقامات ایرانی از این امر حمایت کردند و از شروع بزرگ‌ترین نبرد برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل خبر دادند. با وجود احتمال حمایت ایران از گروه‌های مختلف مقاومت در منطقه، نقش ایران در این حملات مورد سوال قرار گرفته است.

همچنین، توافق تهران با واشنگتن برای آزادسازی دلارهای مسدود شده ایران انتقاداتی به دولت جو بایدن نیز ایجاد کرده است. این توافق به آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران انجامیده و این موضوع برخی از مخالفان سیاست‌های بایدن در خصوص ایران را ناراحت کرده است.

با این حال پس از بروز این تنش نظامی از روز شنبه شاهد افزایش هیجانی قیمت‌ها در کلیه بازاهای مالی به ویژه در قیمت آهن آلات و بازار ارز هستیم که از اواسط روز گذشته بروز کرد. به طوری که قیمت دلار از روز شنبه تا کنون با یک جهش شارپی نوسان 2 هزار تومانی تجربه کرد. روز شنبه قیمت دلار در کانال 49 هزار تومانی مبادله می‌شد و روز یکشنبه از کانال 52 هزار تومانی نیز فراتر رفت.

دیروز قیمت آهن آلات هم به طور جسته گریخته افزایش یافت و میلگرد، قوطی پروفیل و ورق پیشگام افزایش قیمت‌ها بودند. به طوری که قیمت قوطی آهن تا 1500 تومان هم افزایش یافت و قیمت میلگرد هم در هر کیلو افزایش 700 تومانی داشت.

با این اوصاف با توجه به چرخش نگاه‌ها به تهران و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش حمایتگرانه ایران از حماس، بازارهای سرمایه‌ای را متشنج کرده است در همین راستا بازار دلار و طلا نیز متأثر از این اوضاع در مسیر صعودی قرار گرفته است؛ تأثیر قیمت دلار و سایر بازارهای مالی نیز بر قیمت آهن آلات قابل انکار نیست از همین رو از روز گذشته شاهد رفتارهای هیجانی در بازار و افزایش قیمت‌ها در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی هستیم.

 از آنجایی که روز دوشنبه نخستین روز فعالیت بازارهای مالی خارجی است از همین رو فردا تأثیر این تنش نظامی در بازارهای جهانی را مشاهده خواهیم کرد؛ به همین ترتیب با بروز نوسانات متعدد در بازارهای جهانی، بازارهای داخلی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

در ادامه نی‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آغاز افزایش قیمت آهن و میلگرد

در حال حاضر نیز شاهد اثرات روانی و حقیقی این موضوع در بازار آهن و فولاد داخلی هستیم؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شد در نیمه دوم سال به ویژه از ماه آبان، شاهد نوسانات افزایشی در بازار آهن و فولاد داخلی باشیم اما با بروز طوفان الاقصی روند افزایشی قیمت‌ آهن آلات با شدت و حدت بیشتری آغاز شد.

در نهایت باید گفت از آنجایی که هنوز ابعاد دقیق این حمله نظامی مشخص نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و دامنه آن چقدر گسترده خواهد شد، احتمال دارد این روند افزایشی که در قیمت میلگرد و آهن شروع شده، همچنان ادامه داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)