تداوم کاهش جهانی نرخ فولاد

تداوم کاهش جهانی نرخ فولاد

براساس آخرین آمار از متال بولتن هفته گذشته نرخ اسلب صادراتی ایران نوسان چندانی نداشت و در بازه 430 الی 445 دلار در هر تن به فروش می‌رسید، همچنین قیمت فوب صادراتی ایران نیز بین 455 الی 465 دلار در هر تن معامله می‌شد که این آمار بیانگر افزایش 0/3 درصدی نرخ این محصولات در مقایسه با دوم شهریور است...


آهن پرایس: براساس آخرین آمار از متال بولتن هفته گذشته نرخ اسلب صادراتی ایران نوسان چندانی نداشت و در بازه 430 الی 445 دلار در هر تن به فروش می‌رسید، همچنین قیمت فوب صادراتی ایران نیز بین 455 الی 465 دلار در هر تن معامله می‌شد که این آمار بیانگر افزایش 0/3 درصدی نرخ این محصولات در مقایسه با دوم شهریور است.

آنچه از گزارش‌ها و آمار برمی‌آید قیمت‌های جهانی هیچ رشدی نداشته و به عقیده کارشناسان احتمالا در میان‌مدت همچنان شاهد فشار نرخ محصولات فولادی در کلیه واحدهای زنجیره فولادی خواهیم بود.

در بررسی علل ریزش قیمت‌های جهانی می‌توان چنین عنوان کرد که کاهش تقاضا در سراسر جهان به ویژه در چین نزولی است، زیرا چین 52 درصد تقاضای جهانی فولاد را در اختیار دارد و ضعف تقاضا و رکود اقتصادی در این کشور به بازارهای جهانی هم سرایت کرده و به تعمیق رکود فعلی دامن زده است.

همچنین براساس این آمار نرخ شمش صادراتی منطقهCis از 505 دلار به 526 دلار در هرتن افزایش یافت که بیانگر رشد 4/1 درصدی نرخ این محصول است. نرخ میلگرد صادراتی نیز 6/1 درصد کاهش داشته است که 585 الی 590 دلار ریزش کرد.

با تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار داخلی به تأثیر از بازارهای جهانی، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار کرد: کاهش روزانه نرخ جهانی فولاد که از عواملی مانند زیرفروشی یا دامپینگ فولاد روسیه و کاهش تقاضای چین نشأت می‌گیرد، بورس کالا را برآن داشته تا سقف نرخ فوب ایران را در چند هفته گذشته اعمال نکند و برای تنظیم قیمتها در بازار داخلی و حفظ تعادل با بازارهای جهانی همسو شود. حال با وجود مازاد تولید و عرضه محصولات فولادی در داخل کشور، شاهد بازگشت بازار به تنظیم و تعدیل نرخ داخلی و صادراتی خواهیم بود.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد چین که حدودا نیمی از مصرف فولاد جهان را به خود اختصاص داده با رکود اقتصادی که این روزهای دچار آن است، به افت قیمت‌های جهانی منجر شده است. به طوری که نرخ فولاد در روزهای پایانی ژوئیه در کمترین نرخ خود قرار داشت.

درگیری چین با ویروس کرونا و تنش‌های چین و آمریکا جایگزین امیدهای محرک است، همچنین در اثنای شرایطی که فدرال رزرو در رکود قرار دارد و جو ضعیفی در بازار حاکم است، از طرفی دیگر تر از سیاست‌های تهاجمی بانک مرکزی به بدبینی‌های مربوط به چین، موجب تثبیت نرخ فولاد در کمترین میزان خود شد اما با وجود این آرامش معاملات پیش از گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، نوسانات شدید نرخ محصولات فولادی را محدود می‌کند.

نرخ میلگرد در بورس آتی شانگهای نیز بیانگر کاهش یک درصدی این محصول است، همچنین ورق کلاف گرم 0/6 درصد و فولاد ضدزنگ نیز 0/4 درصد کاهش یافت.

کاهش 70 درصدی نرخ مسکن چین در ماه گذشته، بیانگر بیشترین درصد کاهش از آغاز کرونا بود و به دولت‌های محلی برای حمایت از خریداران خانه و سازندگان و توسعه‌دهندگان فشار بیشتری وارد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مکانیزم قیمتگذاری در بورس کالا

بر اساس گزارش‌ها اگرچه در ایامی که قیمت فولاد باید به طور سنتی که زمان آغاز ساخت و ساز در چین افزایشی باشد اما پتانسیل چندانی برای افزایش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

به عقیده تحلیلگران به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت نرخ فولاد افزایش چشمگیری داشته باشد، دستکم میزان افزایش‌ها به اندازه‌ای که در گذشته شاهد آن بودیم نخواهد بود؛ زیرا آمار و ارقام و اوضاع فعلی نشان از ریسک نزولی دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)