مکانیزم قیمتگذاری در بورس کالا

مکانیزم قیمتگذاری در بورس کالا

گزارش‌ها از قیمت اسلب و بیلت ایران بازار جهانی حاکی از افزایش جزئی نرخ این محصولات در پایان هفته گذشته بود. به طوری که نرخ اسلب صادراتی ایران با افزایش 2/5 درصدی در هر تن، حدود 437 دلار و 50 سنت معامله شد، بیلت صادراتی نیز حدود 458/5 دلار در هر تن به فروش رسید...

آهن پرایس: گزارش‌ها از قیمت اسلب و بیلت ایران بازار جهانی حاکی از افزایش جزئی نرخ این محصولات در پایان هفته گذشته بود. به طوری که نرخ اسلب صادراتی ایران با افزایش 2/5 درصدی در هر تن، حدود 437 دلار و 50 سنت معامله شد، بیلت صادراتی نیز حدود 458/5 دلار در هر تن به فروش رسید که گویای افزایش یک دلار و 50 سنتی این محصول است.

بیلت صادراتی منطقه CIS هم که حدود 521 دلار معامله شد ثبات قیمت داشت اسلب صادراتی منطقه CIS هم به همین ترتیب بود و بدون تغییر قیمت حدود 430 دلار به فروش رسید.

کاهش صادرات فولاد در ایران

در زمینه صادرات، کشور ما با چالش‌های زیادی مواجه است که بخشی از این مسئله به تحریم‌های گسترده علیه ایران برمی‌گردد، اما برخی اتفاقات مانند جنگ بین روسیه و اوکراین، برخی سیاست‌های داخلی و اوضاع بازارهای جهانی و ... به افت صادرات محصولات فولادی کشور منجر شد.

در همین زمینه محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب اظهار کرد: در ابتدای سال ما با کاهش چشمگیر صادرات مواجه بودیم که دلیل اصلی آن اعمال عوارض سنگین صادراتی روی محصولات فولادی بود که نتیجه آن کمرنگ شدن ایران از بازارهای هدف صادراتی منطقه بود.

این فعال صنعتی با اشاره به مازاد تولید فولاد بیش از نیاز مصرف داخلی در کشور عنوان کرد و افزود: روزهای پایانی سال گذشته صادرات کشور در وضعیت مناسبی قرار داشت و منبع ارزآور ارزشمندی محسوب می‌شد اما با ابلاغ تصویب عوارض سنگین ورق برگشت و صادرات نیز کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی بیان کرد: این جریان اعتراضات تولیدکنندگان و صادرکنندگان را برانگیخت تا پس از مدتی با اعمال برخی اصلاحیه‌ها به طور کلی لغو شد؛ اما در غیاب ایران، چین و ترکیه و روسیه بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کرده بودند.

دامپینگ فولاد روسیه مهمترین عاملی بود که در این ایام بازارهای صادراتی را دگرگون کرد، اما کاهش قیمت‌های جهانی نیز به کاهش نرخ مقاطع فولادی از جمله نرخ شمش تا 440 دلار شد. از آنجایی که صادرات با چنین قیمتی برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست در نتیجه به افت صادرات دامن زد.

این فعال صنعتی در پایان اظهار کرد: برمبنای گزارش‌های وزارت صمت حجم زیادی از مقاطع فولادی در انبارها ذخیره شده است درحالی که تقاضای قابل ملاحظه‌ای هم برای این محصولات مشاهده نمی‌شود.

وضعیت نامشخص قیمتگذاری در بورس

در دو هفته گذشته که تغییر فرمول قیمتگذاری نرخ پایه محصولات فولادی در دستورکار وزارت صمت قرار گرفته، بدون رسیدن به نتیجه مشخصی همچنان ادامه دارد.

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به روند این نشست‌ها اظهار کرد: جلسه‌ای که در هفته گذشته برگزار شد با هدف رسیدن به یک نظر مشترک برای تعیین نرخ پایه محصولات فولادی بود که با حضور انجمن‌های زنجیره فولادی برگزار شد. در پایان نیز بنا شد پیشنهادات و نظرات اعضا شنیده شود و در نهایت به نتیجه واحدی برسند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:افزایش قیمت فولاد تا پایان سال

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف این نشست تمهید همکاری همه اعضای زنجیره فولاد بود که سیستم و روش عرضه و فروش، نوع ارتباط انمجن‌ها با هم، سیاست‌های متعدد معاملات و حلقه‌های مختلف زنجیره موضوع محوری و اصلی این نشست بود و بنا بر این شد که تداوم داشته باشد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: برگزاری چنین جلسات و نشست‌هایی موجب نزدیک شدن انجمن‌های واحدهای فولادی به یکدیگر می‌شود به همین جهت در صدد هستیم نحوه قیمتگذاری در بورس کالا بر مبنای منافع کلیه وحدهای فولادی انجام شود و با مشارکت و همفکری اعضا مکانیزم بهتری برای قیمتگذاری‌ها انتخاب شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)