تفاوت قیمتی در بازار داخلی با بازار صادراتی

تفاوت قیمتی در بازار داخلی با بازار صادراتی
تفاوت قیمتی در بازار داخلی با بازار صادراتی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از بحث‌ های سال جاری تفاوت قیمت‌ های داخلی با صادراتی است که نرخ بازار داخلی از صادراتی پایین‌ تر است و فولاد سازان معتقد هستند، باید قیمت‌ های داخلی نیز نزدیک یا مانند قیمت‌ های صادراتی شود. کارشناسان بازار فولاد، باوجود...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از بحث‌ های سال جاری تفاوت قیمت‌ های داخلی با صادراتی است که نرخ بازار داخلی از صادراتی پایین‌ تر است و فولاد سازان معتقد هستند، باید قیمت‌ های داخلی نیز نزدیک یا مانند قیمت‌ های صادراتی شود. کارشناسان بازار فولاد، باوجود اینکه قیمت‌ های صادراتی ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین ‌تر از قیمت‌ های جهانی است، اما هم چنان صادرات دارای جذابیت‌ هایی است، به این دلیل که نرخ صادراتی از قیمت‌ های داخلی بالاتر است.
 از این ‌رو انجمن تولید کنندگان فولاد با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این کشاکش قرار دارند که قیمت‌ های داخلی را به قیمت‌ های جهانی نزدیک کرده تا فولاد سازان با قیمت‌ های جهانی محصول خود را صادر کنند و سبب ارز آوری بیشتری برای کشور شوند. با این وجود نگاه دولت به موضوع آن است که نرخ داخل نباید بیشتر از این افزایش پیدا کند، چرا که از یک‌ سو در سال گذشته تورم به اندازه کافی ایجاد شده و رکود داخلی نیز وجود دارد، بنا بر این افزایش بیشتر قیمت‌ ها امکان ندارد، چرا که برای نمونه ممکن است افزایش بهای میلگرد روی نرخ مسکن تاثیرگذار باشد و به نوبه خود سبب رکود بیشتر شود.
به اظهارات کارشناسان بازار فولاد، با تمام این شرایط فولاد سازان در سال جاری سود خوبی داشته ‌اند و فولاد سازان بزرگ کشور بالای ۳۰ درصد سود خالص و عملیاتی را در بورس به ثبت رسانده ‌اند. این سود از آنجا نشأت می‌گیرد که نرخ سنگ آهن و انرژی در سال گذشته و در سال جاری با افزایش چندانی روبه‌رو نبوده است. بازار در نیمه دوم سال با همین روال پیش خواهد رفت و ثبات نسبی خود را حفظ خواهد کرد. به‌ نظر می‌ رسد که در بازار فولاد با تغییرات چندانی رو به‌رو نخواهیم بود و دولت ترجیح می‌دهد که ثبات قیمت‌ها را حفظ کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)