تقابل عرضه و تقاضا در بازار آهن

تقابل عرضه و تقاضا در بازار آهن

بازار آهن و فولاد ایران همچنان در گرداب نوسانات قیمتی دست و پا می‌زند. افزایش قیمت دلار، کاهش تولید و چالش‌های ناشی از قطعی برق، صنعت فولاد را به کام رکود کشانده است. در این میان، تقابل عرضه و تقاضا، نقش اصلی را در تعیین قیمت‌ها ایفا می‌کند. کارشناسان معتقدند که تا زمانی که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، به ویژه چندنرخی بودن ارز، حل نشود، این نوسانات همچنان ادامه خواهد داشت...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در پایان هفته حاکی از روند نسبتا ثابت و نوسانات جزئی در برخی مبادی فروش است. ماه مرداد با نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات در قالب مبادی فروش همراه بود که این روند با نرخ دلار همسو بود. نرخ دلار در ابتدای مرداد حدود 58 هزار تومان اعلام می‌شد و چند نوسان افزایشی و کاهشی، در پایان ماه روی کانال 59 هزار تومان معامله شد.

طبق آمار کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده 27.200 تا 27.500 تومان اعلام شد و میانگین نرخ میلگرد بازار هم بین 28 تا 28.500 تومان برآورد شد.

براساس نمودار قیمت میلگرد نیشابور در ابتدای مرداد ماه، 27.500 تومان اعلام شد اما در پایان مرداد حدود 28.500 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش هزار تومانی قیمت این محصول است. قیمت میلگرد فایکو نیز در یک ماه گذشته حدود هزار تومان افزایش داشت به این صورت که قیمت هر کیلوگرم میلگرد فایکو از 27.700 تومان به 28.800 تومان رسید.

قیمت تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در برخی بنگاه‌ها شاهد نوسان جزئی قیمت تیرآهن به ویژه در نرخ تیر ذوبی بودیم. قیمت قوطی ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها ثابت اعلام شدند، قیمت لوله مانیسمان، لوله گازی، لوله داربستی و سایر لوله‌ها هم ثبات داشتند. قیمت پروفیل 2 میل ورق مبارکه در محدوده 38.500 تا 39.000 تومان اعلام می‌شود.

قیمت پروفیل اصفهان نیز که در ابتدای ماه 40 هزار تومان بود در پایان ماه به 39.500 تومان رسید. با وجود بروز نوسانات افزایشی قیمت پروفیل در نیمه‌های ماه، در پایان شاهد کاهش جزئی نرخ این محصول بودیم.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز چهارشنبه حاکی است حدود 48.455 تن میلگرد عرضه شده حدود 43.759 تن از آن به صورت اعتباری عرضه شد و تنها 2 درصد از آن به صورت نقدی معامله شد.

به عقیده برخی کارشناسان، ورود حجم بالایی از میلگرد به بازار داخلی احتمالا به تعدیل قیمت این محصول در روزهای آتی منتهی خواهد شد؛ علاوه‌بر این احتمال وصل شدن برق صنایع فولادی در شهریور ماه و افزایش تولید مقاطع فولادی به تعدیل قیمت آهن آلات دامن خواهد زد؛ البته با توجه به عدم نقدینگی در بازار، افت ساخت‌و‌سازها و همچنین تعطیلی‌های مذهبی در ماه شهریور ممکن است با افت معاملات و کاهش تقاضا مواجه باشیم.

کاهش 5 درصدی تولید فولاد

گزارش‌های منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد از کاهش تولید فولاد ایران در 4 ماه نخست سال 1403 حکایت دارد که در مقایسه با ایم مشابه سال گذشته حدود 5 درصد برآورد شده است.

قطعی زودهنگام برق تولیدکنندگان فولاد در خرداد امسال و افت میزان تولید آهن آلات، بازگشت ارز حاصل از صادرات و کاهش 19 درصدی صادرات فولاد در 3 ماه نخست سال، صنعت فولاد کشور را دچار چالش کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، رسول خلیفه در این زمینه اظهار کرد: عدم هماهنگی بین چند وزارتخانه، نبود برنامه جامع برای موضواعت اقتصاد تولیدی، و نبود یک فرمانده اقتصادی از عمده‌ترین علل بروز وضعیت فعلی بازار آهن داخلی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بحران بازار آهن در ایران و جهان

به عقیده خلیفه تا زمانی که چندنرخی بودن ارز حل نشود، تولید و صادرات همچنان دچار چالش خواهد بود. فضای صنعت فولاد کشور بسته است و گر آزادی عمل داشته باشد صادرات 8 میلیارد دلاری سال گذشته، تا پایان امسال به 10 میلیارد نیز می‌رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی