تمایل آهن فروشان به رشد قیمت‌ها

تمایل آهن فروشان به رشد قیمت‌ها
تمایل آهن فروشان به رشد قیمت‌ها

آهن پرایس: پایان هفته گذشته قیمت روز آهن آلات در بیشتر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در کنار این ثبات، افزایش قیمت روزانه میلگرد و قیمت تیراهن کاملا مشهود بود. بازار ارز نیز همچنان در مسیر نزولی قرار...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته قیمت روز آهن آلات در بیشتر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در کنار این ثبات، افزایش قیمت روزانه میلگرد و قیمت تیراهن کاملا مشهود بود.

بازار ارز نیز همچنان در مسیر نزولی قرار گرفته و کانال قیمتی 27 هزار تومانی را حفظ کرد، از این رو در پایان هفته گذشته قیمت دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد 27 هزار و 510 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به تحرکی که به واسطه معاملات بورس کالا در قیمت اهن الات در هفته گذشته ایجاد شد می‌توان دریافت که بسیاری از پارامترهای اثرگذار در قیمت‌ها اثربخشی خود را از دست داده‌اند، یکی از این پارامترها که همواره مانند دماسنج در کلیه‌ها بازارها عمل می‌کرد، قیمت دلار بود که چندین ماه است که گویا مسیری جدا از بازار اهن و فولاد در پیش گرفته است.

زیرا همانطور که از شواهد و قراین پیداست گاهی شاهد حرکت این بازار برخلاف جهت هم هستیم به طوری که قیمت دلار با اینکه این روزها کاهشی است و حتی ممکن است کانال قیمتی 27 هزار تومانی را شکسته و باز هم کاهش بیابد، نرخ اهن و فولاد یا ثابت است یا روندی افزایشی دارد.

با توجه به این امر آنچه در بازار اهن در روز نیمه تعطیل هفته گذشته پیش آمد افزایش قیمت میلگرد آجدار بود به طوری که حدود 50 الی 300 تومان قیمت‌ها بالا رفت اگرچه بخش زیادی از اهن‌فروش‌ها نیز تغییری در قیمت این محصول ایجاد نکردند.

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز مانند میلگرد، بیشتر میل به افزایش داشت اما ثبات قیمت نیز در برخی مبادی مشاهده می‌شد، به این صورت که افزایش حدود 50 الی 150 تومانی در بخش کیلوفروشی و افزایش 10 الی 40 هزار تومانی در بخش شاخه‌فروشی مشهود بود.

اما مابقی محصولات فولادی برخلاف این دو محصول، می‌توان گفت تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت بودند به طوری که قیمت روز نبشی و ناودانی در کلیه شرکت‌ها ثابت بود و تنها در یک شرکت کاهش 50 تومانی مشاهده شد. همچنین قیمت انواع لوله داربستی، صنعتی، مانیسمان و ... و همچنین پرفیل به تبعیت از جو غالب بازار ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد.

براساس آچه از اوضاع برآورد می‌شود می‌توان گفت تحرکی که در بازارآهن ایجاد شده متأثر از بورس کالا است، زیرا با افزایش نرخ شمش و تسهیل و آزادسازی صادرات آن، تقاضای خرید این محصول نیز افزایش پیدا کرد و به دنبال آن سیگنال مثبتی به بازار آهن ارسال شد که موجب افزایش قیمت‌ها شد.

اما این افزایش قیمت‌ها با ترس و ابهام همراه است زیرا اخبار مثبتی که به طور مداوم از مذاکرات وین منتشر می‌شود مانعی برای رشد قیمت‌ها است از طرفی دیگر تقاضای خرید اهن الات نیز کماکان بی‌رونق است که معادلات بازارگردان‌ها را برای افزایش قیمت به هم می‌ریزد.

اگرچه هرساله سردی هوا موجب کاهش تقاضا می‌شد اما در سالجاری این رکود طولانی‌تر شده که گویا عوامل خارجی دیگری جز مذاکرات، در این امر دخیل است که کمبود نقدینگی یکی از آن‌هاست.

به گزارش آهن پرایس، در هر صورت آنچه در بازار اهن مشاهده می‌شود گویای این است که درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها نیست و تعیین قیمت‌ها به شیوه دستوری انجام می‌شود. 

در هر صورت باید گفت علی‌رغم نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای ممکن است قیمت‌ها تا پایان سال کاهش پیدا نکنند، اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد ولی درحال حاضر ثبات یا افزایش نسبی محتمل‌ترین گزینه در بازار فعلی است. 

شایان ذکر است که آنچه در بازار عرضه رخ می‌دهد لزوما به تحریک تقاضا منجر نمی‌شود و افزایش قیمت و عرضه، ممکن است به افزایش تقاضا و خرید اهن الات نینجامد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پای لنگ تقاضای آهن

به ویژه اگر تا پایان بهمن ماه مذاکرات وین به نتیجه برسد کلیه بازارها متأثر خواهند شد اما نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که کشور ما دچار مشکلات بنیادی و کلان اقتصادی است و اگر تحرکات مثبتی در بازارها به واسطه توافقات ایجاد شود، گذرا و تحت تأثیر ناشی از هیجانات و جو روانی مثبت است و تا زمانی که اصلاحات از ریشه انجام نشود رفع تحریم‌ها کمک چندانی به بهبود اقتصاد مریض کشور نمی‌کند.

آخرین اخبار از مذاکرات وین

پس از تنفسی چند روزه که نشست برجام منتظر تصمیمات طرفین مذاکره برای دستیابی به توافقات نهایی بود طبق اطلاع وزارت خارجه آمریکا به کنگره، برای تسهیل برگشت به تعهدات برجام برای طرفین، بخشی از تحریم‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرده است که این خبر سیگنالی قوی و اثرگذار در همه بازارها به ویژه بازار آهن و فولاد محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه در چند هفته پایانی سال قرار داریم و بازارسازها میل به افزایش قیمت‌ها دارند اما ممکن است این خبر مثبت مانع رشد قیمت‌ها باشد. از طرفی دیگر این اتفاق امکان از سرگیری فعالیت‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای برای شرکت‌های چینی، روسی، اروپایی و... را در ایران فراهم می‌کند.

همچنین طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا این معافیت زمینه‌ای برای تسهیل گفت‌وگوها و بازگشت ایران به تعهدات برجام است، در همین زمینه یک مقام ارزشد وزارت خارجه آمریکا نیز تأکید کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها به معنی حصول توافقات نیست و بیشتر به دلیل بررسی جزئیات چگونگی ذخایر اورانیوم غنی شده و فعالیت‌های سلاح‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

به هر حال با اینکه به دلیل رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی ممکن است شاهد افزایش قیمت در بازارهای داخلی نیز باشیم اما با توجه به سیگنال‌های مثبت از مذاکرات و همچین روند نزولی نرخ دلار، احتمال افزایش قیمت آهن در بازار داخلی به کندی و به صورت محدود اتفاق بیفتد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • صابر
    صابر1400/11/18 - 09:36 پاسخ

    قیمت روز تیرآهن ساعت چند در میاد ؟

  • سعید
    سعید1400/11/17 - 14:06 پاسخ

    بازار همچی کاهش پیدا میکنه امروز ۱۴۰۰/۱۱/۱۷