تناقض یارانه انرژی و قطعی برق

تناقض یارانه انرژی و قطعی برق
تناقض یارانه انرژی و قطعی برق

آهن پرایس: مسأله حذف یارانه انرژی صنایع فولادی این روزها به مبحث چالش‌برانگیزی تبدیل شده است، در همین زمینه بهرام شکوری عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با شاره به این مسأله اظهار کرد: اختصاص یارانه انرژی به صنایع تولیدکننده در کشور مسبوق به سابقه است که با تازگی...

آهن پرایس: مسأله حذف یارانه انرژی صنایع فولادی این روزها به مبحث چالش‌برانگیزی تبدیل شده است، در همین زمینه بهرام شکوری عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با شاره به این مسأله اظهار کرد: اختصاص یارانه انرژی به صنایع تولیدکننده در کشور مسبوق به سابقه است که با تازگی این امر بسیار مهم تلقی شده و آن را موجب تأمین سوخت ارزان قیمت برای صنایع می‌دانند.
اما ناگفته نماند که با قطعی انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان و عدم تأمین به موقع سوخت موردنیاز، کارخانه‌ها متحمل ضرر و زیان زیادی شده و حتی ممکن است با ادامه این روند به تعطیلی کارخانه‌ها نیز کشیده شود.

به گزارش آهن پرایس، وی در ادامه بیان کرد: حذف یارانه انرژی، بالابردن قیمت حامل‌های انرژی اساسا کار اشتباهی نیست اما زمانی که در زیرساخت‌ها توسعه‌ای ایجاد نشده باشد آسیب‌های زیادی به فعالان اقتصادی خواهد زد، با این اوصاف این افزایش‌ها توجیه‌پذیر نخواهد بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بی‌نظمی مالی در سیستم بانکی کشور و دریافت سودهای زیاد، بانک‌های داخلی را از رقابت با همتایان خارجی خود بازداشته است زیرا بانک‌های خارجی تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان اختصاص می‌دهند که بانکهای داخلی توانایی چنین کاری را ندارند و همین امر خود به چالش در صنایع منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سازوکار جدید برای بهبود صنایع فولادی

وی افزود: در کنار اختصاص یارانه انرژی ارزان قیمت، باید بنادر نیز توسعه پیداکنند تا هزینه‌های حمل و نقل نیز کاهش یابد زیرا در این صورت به جای مبلغ 4 دلاری هزینه حمل، 25 دلار باید در قبال آن پرداخت شود  از همین رو امتیاز یارانه انرژی تخصیص داده شده نیز در بیرون از کشور باید چندین برابر پرداخت شود.

افزایش نرخ شمش صادراتی

پس از رونق واردات و احیای تقاضای چین در هفته‌های اخیر، قیمت شمش صادراتی ایران نیز با افزایش چشمگیری مواجه شد. به طوری که دو تولیدکننده شمش روی هم رفته حدود 60 هزار تن شمش را در هر تن فوب بنادر جنوبی 543 دلار معامله کردند.

قیمت شمش صادراتی درحال حاضر حدود 543 الی 550 دلار در هر تن فوب معامله می‌شود و در مقایسه با هفته گذشته که حدود 535 الی 547 دلار بود، افزایش قیمت داشته است که این رشد قیمت را می‌توان به افزایش تقاضا در چین ارتباط داد.

چالش‌های حذف کد آیسیک

سعید ممبینی رئیس اصناف ایران در رابطه با حذف کد آیسیک اظهار کرد: با توجه به اینکه رسته ضایعات دارای کد ایسیک است اخیرا شهردای با حذف این کد، ضایعات آهن را نیز در رده سایر پسماندها از قبیل کاغذ و پلاستیک و ... قرار داده است که این امر فعالان این حوزه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی از انسداد کد آیسیک بدون اطلاع قبلی انتقاد کرد و افزود: دستکم اجرای این طرح باید از پیش به فعالان این حوزه اطلاع داده می‌شد. همچنین از آنجایی که روزانه تعداد سامانه‌ها در این حوزه رو به افزایش است پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مدیریت این سامانه‌ها را به اتاق اصناف و اتحادیه‌ها واگذار کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)