تولید فولاد به اسم ایران به کام رقبا

تولید فولاد به اسم ایران به کام رقبا
تولید فولاد به اسم ایران به کام رقبا

تولید کنندگان نسبت به رویه در پیش گرفته شده از سوی شرکت های فولادسازی اعتراض دارند و این اعتراض را پیش از  این در قالب نامه ای به رئیس جمهور نیز درج کرد ه اند. دلیل اصلی این اعتراض کمبود فولاد در بازارهای کشور و به تبع آن کاهش میزان تولیدی کارخانه هایی است که مواد اولیه شان باید از سوی فولادسازان تامین شود.

تولید کنندگان نسبت به رویه در پیش گرفته شده از سوی شرکت های فولادسازی اعتراض دارند و این اعتراض را پیش از  این در قالب نامه ای به رئیس جمهور نیز درج کرد ه اند. دلیل اصلی این اعتراض کمبود فولاد در بازارهای کشور و به تبع آن کاهش میزان تولیدی کارخانه هایی است که مواد اولیه شان باید از سوی فولادسازان تامین شود.

حبیب الله انصاری، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی درباره این مشکلات می گوید: عمده مواد اولیه کارخانه های زیرمجموعه تشکل ما از سوی شرکت های بزرگ فولادی در کشور تامین می شود اما در سال های اخیر متاسفانه این روند با مشکلاتی مواجه شده است و کارخانه های زیرمجموعه انجمن ما را هم با مشکلاتی مواجه کرده است. او در گفت وگو با «فرصت امروز» توضیح می دهد: این شرکت های فولادی نه تنها مواد اولیه را با قیمتی گران به صنایع وابسته خود عرضه می کنند بلکه نیاز صنایع وابسته را تامین نمی کنند و مواد اولیه مورد نیاز آنها را در اختیارشان نمی گذارند.

او با اشاره به اینکه این شرکت های فولادی به جای تامین نیاز داخلی، محصولات خود را با قیمتی بسیار ارزان تر از داخل به خارجی ها عرضه می کنند معتقد است که این عدم تامین مواد اولیه باعث شده روند تولید شرکت های تولیدکننده زیرمجموعه ما با مشکلاتی مواجه شود. به گفته انصاری روند فعالیت این شرکت ها با تقویت قوای تولیدی رقبا باعث شده  است تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی بسیاری از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند و در بازارهای هدف با مشکلاتی مواجه شوند. برهمین اساس ما سعی کردیم با تهیه بیانیه ای این اعتراض خود را به گوش مقامات بالادستی برسانیم زیرا تاکنون هیچ یک از اعتراض های ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره نتیجه ای نداشته است.

هرچند شرکت های فولادی نیز معتقدند دلیل صادر کردن ورق فولادی از دست ندادن بازارهای صادراتی کسب شده است. رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله های فولادی و پوشش خطوط انتقال هم با تایید این موضوع اعلام کرد که تشکل ما هم به دلیل اینکه از این اقدام فولادسازها به ستوه آمده، یکی از 14تشکلی است که اعتراض خود را طی بیانیه ای به رئیس جمهور ارائه داده است. 

ولی الله مهابادی درباره ارزان فروشی شرکت های فولادی به خارجی ها به «فرصت امروز» گفت: تمامی واحدهای صنعتی برای به حرکت درآوردن چرخه تولید کشور و خروج از رکود نیازمند تامین مواد اولیه خود هستند تا بتوانند محصول نهایی خود را تولید و به فروش داخلی و خارجی برسانند. او ادامه داد: شرکت های زیرمجموعه تشکل ما بیش از 4 میلیون تن ظرفیت تولید لوله و بیش از 30 میلیون متر مربع توان پوشش لوله را دارند که ورق فولادی از جمله مهم ترین مواد اولیه برای تولید محصول نهایی در این کارخانه هاست. مهابادی در ادامه توضیح داد: تشکل لوله های فولادی و پوشش خطوط انتقال سالانه نزدیک به 4 میلیون تن ورق نیاز دارند که بخشی از این ورق ها توسط فولادسازان بزرگ کشور و بخشی دیگر از طریق واردات تامین می شود. اما با افزایش تعرفه ها مشکلاتی برای واردات این نوع ورق ها به خصوص در زمینه خطوط انتقال گاز ایجاد شده است.

  به گزارش «فرصت امروز»؛ کارخانه ها با صدور محصولات فولادی به قیمتی کمتر از قیمت داخل، نه تنها باعث افزایش رکود در کشور و کاهش آمار تولید شده اند، بلکه با این اقدام خود به کشورهای رقیب کمک کردند تا بازارهای صادراتی ایران را در اختیار خود بگیرند. حال با تهیه بیانیه این تشکل ها و ارسال آن به رئیس جمهور، باید منتظر ماند که آیا تحولی در این روند صورت می گیرد یا خیر.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)