جهش مجدد قیمت آهن

جهش مجدد قیمت آهن
جهش مجدد قیمت آهن

نابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، جهش قیمت‌ ها در بازار آهن در پی بی ‌ثباتی نرخ ارز در کشور روی داد. قیمت میلگرد در بازار آزاد در مرداد ماه کاهش ۱۴ درصدی در بازار آزاد را تجربه کرد و حتی به زیر ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید اما در هفته گذشته سیر صعودی...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، جهش قیمت‌ ها در بازار آهن در پی بی ‌ثباتی نرخ ارز در کشور روی داد. قیمت میلگرد در بازار آزاد در مرداد ماه کاهش ۱۴ درصدی در بازار آزاد را تجربه کرد و حتی به زیر ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید اما در هفته گذشته سیر صعودی را طی کرد و به بالاتر از ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید. در هفته گذشته قیمت دلار در معاملات نقدی بازار آزاد، رشد بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد و حتی تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان هم بالا رفت. این افزایش قیمت ارز باعث جهش قیمت محصولات فولادی شد.

بخشی از هزینه ‌های فولاد سازان ارزی است و به این دلیل، افزایش نرخ ارز در افزایش نرخ‌ ها در بازار آهن نقش بسزایی دارد. علاوه بر این، تجربه ثابت کرده است که به محض بی‌ثبات شدن بازار ارز، بازار آهن و فولاد یکی از بازارهایی است که مورد هجوم تقاضاهای سفته ‌بازانه قرار می ‌گیرد و این تقاضاها، جهش نرخ‌ ها را درپی دارد. البته نباید فراموش کرد که بخشی از افزایش قیمت آهن ‌آلات در هفته‌ های اخیر ریشه در مبانی اقتصادی از جمله افزایش نرخ فولاد صادراتی ایران و همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی دارد.

از این رو موضوع قیمت‌ ورق فولادی در بازار آزاد از چندی پیش مورد توجه فعالان بازار آهن و مصرف‌ کنندگان قرار گرفته است، در شرایطی که ورق در بورس کالا با قیمت ‌های مشخص به فروش می‌ رسد، بازار آزاد روند افسار گسیخته ‌ای را برای تعیین قیمت‌ ها در پیش گرفته است، اگر چه نوسانات بازار ارز را با در نظر گرفتن قیمت ‌های جهانی نمی‌توان غیر مرتبط با این افزایش قیمت‌ها دانست اما انتقاداتی هم به برخی از نهادها در تعیین قیمت‌ ها وارد شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)