حباب قیمت آهن در بورس کالا

حباب قیمت آهن در بورس کالا
حباب قیمت آهن در بورس کالا

آهن پرایس: ماه فروردین از روز نخست با نوسانات شدید نرخ روز آهن آلات و تلاطم زیادی آغاز شد اما به تدریج به تأثیر از عوامل گوناگون آرام گرفت و در هفته‌ پایانی این ماه قیمت آهن آلات دچار ثبات و سکون گسترده‌ای بود که...

آهن پرایس: ماه فروردین از روز نخست با نوسانات شدید نرخ روز آهن آلات و تلاطم زیادی آغاز شد اما به تدریج به تأثیر از عوامل گوناگون آرام گرفت و در هفته‌ پایانی این ماه قیمت آهن آلات دچار ثبات و سکون گسترده‌ای بود که تا امروز هم این رکود پابرجا بود، به طوری که نه بخش عرضه قصد تغییر قیمت‌ها را داشت و نه در بخش مصرف، تقاضای چندانی برای خرید و فروش آهن آلات مشاهده شد.

قیمت دلار هم نوسان چندانی نداشت و با حفظ کانال قیمتی 27 هزار تومانی ابتدا کمی افزایش یافت اما پایان روز گذشته مجددا کاهشی شد به طوری که هر دلار در بازار آزاد 27 هزار و 750 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ اهن در غالب شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شد، به طوری که جز انواع ورق‌ها سایر محصولات نوسان چندانی نداشتند و میلگرد آجدار که همیشه سردمدار نوسانات بازار آهن است، روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همچنین قیمت نبشی، ناودانی ایرانی، پروفیل‌ها و انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و ... نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود، اگرچه قیمت تیرآهن نیز مستثنا نبود اما نوسان جزئی در نرخ این محصول مشهود بود به طوری که در بخش کیلویی 50 تومان و در بخش شاخه‌فروشی حدود 10 الی 30 هزار تومان در شاخه‌های پرفروش افزایش قیمت داشتیم.

اما قیمت روز ورق سیاه برخلاف سایر محصولات حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت درحالی که قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه حدود 200 تومان افزایش داشت.

نکته‌ای که این روزها بسیار مورد انتقاد و اعتراض فعالان این بخش قرار گرفته اختلاف قیمت فاحش محصولات فولادی بورس کالا با بازار آزاد است، به این صورت که محصولات عرضه شده در بورس با قیمتی بالاتر از بازار آزاد است درحالی که هیچ تقاضایی هم وجود ندارد و به عبارتی تناسبی بین عرضه و تقاضا مشاهده نمی‌شود.

البته تاحدودی میلگرد آجدار از این قاعده مستثنا است، به این صورت که با وجود افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته، نرخ میلگرد به رغم تقاضای مطلوب‌تر نسبت به سایر محصولات، کاهش قیمت جزئی را تجربه کرد.

اما نکته‌ای که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، وجود حباب 500 الی 1000 تومانی بورس کالا نسبت به بازار آزاد است و علی‌رغم وظیفه‌ این نهاد برای شفاف‌سازی قیمت‌ها، دامنه منفی 3 درصد را نیز اعمال نمی‌کند که نتیجه این امر اختلاف قیمت فاحش محصولات بورسی با محصولات بازار آزاد است که به رکودی عمیق منجر شده است.

به عنوان مثال نرخ شمش فولادی در بازار آزاد بدون احتساب 9درصد ارزش افزوده، به طور میانگین حدود 14 هزار و 600 تومان است درحالی که همین محصول در بورس کالا حدود 15 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود که با بازار آزاد اختلاف قیمت 1000 تومانی دارد.

مثلا قیمت میلگرد اجدار در بازار آزاد به طور میانگین 16 هزار تومان است، درحالی بورس کالا 16 هزار و 800 تومان این محصول را عرضه می‌کند و دارای اختلاف قیمت 900 تومانی است.

آنچه گفته شد درحالی ایجاد شده است که وظیفه بورس کالا تنظیم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضاست و می‌بینیم که در بازار بدون متقاضی، قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد، این در حالی است که هر مصوبه‌ای که ابلاغ می‌شود و هر اقدامی که صورت می‌گیرد با هدف تنظیم بازار است اما نتیجه آن در بازار معکوس است.

به گزارش آهن پرایس، جریانات گفته شده در بازار آهن و فولاد، زمانی رخ داده است که انتظار می‌رود بازار در اوج فروش و رونق خود باشد اما آنچه مشهود است رکود عمیق خرید و فروش است.

از سوی دیگر با گذشت بیش از 10 روز از مطرح شدن بحث تعیین عوارض صادراتی و انتقادات متعددی که بر آن وارد شده است همچنان اوضاع بازار را در حالت تعلیق و رکود نگه داشته است و آنچه در مخالفت با این مصوبه بیان می‌شود این است که تعیین عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار تصویب شده در حالی که خود عاملی برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضع تعرفه برای تأمین بازار داخلی

با این حال علی هراتیان مدیر عامل شرکت راهبر فرآیند آریا با اشاره به منافع کسب بازارهای صادراتی بیشتر در غیاب روس و اوکراین، در زمینه تعیین عوارض صادراتی اظهار کرد: صادرات محصولات فولادی یکی از مهمترین منابع ارزآور برای کشور به شمار می‌رود اما از بین رفتن این فرصت با وضع عوارض صادراتی بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های ایجاد توسعه در کشور بهبود اوضاع صادرات است که می‌توانیم با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و دور شدن این دو کشور از میادین صدور محصولات فولادی، بازار صادرات این دو کشور را در دست بگیریم اما می‌بینیم که چین و ترکیه به سختی و مصرانه به دنبال کسب این جایگاه هستند. در نهایت اجرای این مصوبه مانعی برای توسعه ملی محسوب می‌شود که به نفع صنایع فولادی کشور نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)