دلایل بی ثباتی بازار

دلایل بی ثباتی بازار
دلایل بی ثباتی بازار

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تلاش برای رشد عرضه ها در کنار شنیده هایی مبنی بر ورود دستگاه های نظارتی به بازار فولاد در نهایت موجب شد ۱۱۱ تن عرضه شمش در روز گذشته در رینگ معاملاتی بورس کالا ثبت شود که یک رقم معنی دار و برجسته به شمار می رود و همین نکته...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تلاش برای رشد عرضه ها در کنار شنیده هایی مبنی بر ورود دستگاه های نظارتی به بازار فولاد در نهایت موجب شد ۱۱۱ تن عرضه شمش در روز گذشته در رینگ معاملاتی بورس کالا ثبت شود که یک رقم معنی دار و برجسته به شمار می رود و همین نکته به تنهایی می تواند جریان غالب در بازار را تغییر دهد. عقبگرد بازار میلگرد هم به وضوح تاثیر این رخداد را بر بازار فولاد نشان داد و این شرایط آن هم در وضعیتی که فعالیت های وزارت صمت اثر خاصی بر مدیریت قیمتی بازار بر جای نگذاشته نشان می دهد باید بورس کالا را قرارگاه اصلی مدیریت بازار به شمار آورد.

مدیریت بازار از مسیر سازوکارهای اقتصادی به جای مداخله دستوری بهترین شیوه بازگشت آرامش قیمتی به بازار فولاد است که به جای اعمال سقف رقابت عملکرد درخشانی از خود بر جای می گذارد. چون شیوه مدیریت بازار از مسیر صحیحی عبور کرده می توان انتظار تغییر فاز بنیادین بازار فولاد را مطرح کرد. قیمت های فعلی هم به قدری بالا رفته که ناخودآگاه امکان تعدیل نرخ را در ذات خود نهفته دارند.

از این رو پس از یک دوره ۳ هفته ای که عوامل مختلفی از جمله افزایش بی قاعده نرخ ارز، پیش بینی رشد تورمی و عدم تایید ۲ مرتبه ای بخش اعظم معاملات شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا التهابات شدید برای شمش در بازار را رقم زد به نحوی که بهای این محصول در بازار آزاد به نرخ ۱۰ هزار تومان که رقمی بیش از قیمت جهانی با احتساب دلار آزاد است رسید، رینگ معاملاتی بورس کالا در چهارمین عرضه شمش فولاد در تیر ماه شاهد عرضه قابل توجهی محصول با شرایط جدید بود. عدم ثبات عرضه، نبود قانون الزام تولیدکنندگان برای عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا و بی توجهی برخی مسوولان برای نظارت بر کاهش عرضه ها از مهم ترین دلایل بی ثباتی در این بازار است و نقد به وزارت صمت و شیوه فعالیت آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • رضا
    رضا1399/04/25 - 14:33 پاسخ

    فعلا که دنیا به کامشونه ، ولی اینطوری هم نمی‌مونه روزی رو میبینم که ورشکستگی تمام کارخانه های فولاد بدلیل گرانی شمش هایی که خریدن وباید به نرخ پایین بفروشند رو بدنبال داره یقینا هرچه که قیمت میلگرد رو بالا ببرند باید شمش رو گرانتر بخرند پس خیلی ذوق زده نشن از این افزایش روزانه قیمت میلگرد وسایل محصولات فولادی ،....