روزهای دشوار بازار آهن

روزهای دشوار بازار آهن

در هفته‌ای که گذشت فعالیت بازار آهن و فولاد به دلیل تعطیلات، قطعی اینترنت و مسدود شدن برخی برنامه‌های تعاملی تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و آخرین روز کاری هفته هم با ثبات عمده قیمت روز آهن آلات همراه بود. بازار ارز نیز پس از مدتی توقف دلار در کانال 31 هزار تومانی روز پنجشنبه نوسان افزایشی داشت.

آهن پرایس: در هفته‌ای که گذشت فعالیت بازار آهن و فولاد به دلیل تعطیلات، قطعی اینترنت و مسدود شدن برخی برنامه‌های تعاملی تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و آخرین روز کاری هفته هم با ثبات عمده قیمت روز آهن آلات همراه بود.

بازار ارز نیز پس از مدتی توقف دلار در کانال 31 هزار تومانی روز پنجشنبه نوسان افزایشی داشت و نرخ ارز وارد کانال 32 هزار تومانی شد، به طوری که آمریکا در بازار آزاد حدود 32 هزار و 10 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

بازار آهن و فولاد در دو سمت عرضه و تقاضا در این روزها با مقاومت خاصی روبه‌رو است، تقاضا به‌شدت ضعیف است و متقاضی پیشنهاد تخفیف می‌دهد اما عرضه‌کننده نیز به دلیل خرید محصول از بورس کالا با قیمت‌های بالا از فروش محصولات خود با قیمت پایین امتناع می‌کند که نتیجه این امر رکود و معاملات کم‌رمق بازار آهن است.

میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، کف قیمت میلگرد آجدار حدود 15 هزار و 200 تومان اعلام می‌شود و میلگرد صادراتی هم بین 520 الی 530 دلار برآورد شده است. نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی نیز عمدتا بدون تغییر اعلام شدند.

قیمت تیرآهن نیز به همین ترتیب بود یعنی تقریبا همه کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند اما با وجود این تقاضا ضعیف است و براساس برخی شنیده‌ها گویا زیرفروشی تیرآهن شاخه‌ای دوباره رایج شده است. گفتنی است کاهش قیمت در بخش شاخه‌فروشی بیشتر در سایزهای 24 و 30 مشاهده می‌شود؛ همچنین قیمت قوطی آهن و انواع لوله‌های صنعتی، گازی، داربستی و ... نیز تقریبا در اکثر مبادی فروش بدون تغییر عرضه شدند.

به نظر می‌رسد با به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای و نیز جریانات اخیر، شاهد برخی نوسانات افزایشی در نیمه دوم سال خواهیم بود که با افزایش نرخ ارز نمود خواهد یافت. البته این موج افزایشی احتمالا در نرخ مواد اولیه، محصولات وارداتی و مایحتاج روزانه مردم بیشتر خود را نمایان خواهد کرد.

از جمله‌ مواردی که این روزها مهمترین محرک‌های بازار به شمار می‌رود می‌توان به رشد 37 درصدی نرخ انرژی در ترکیه و تأثیر آن در بازارهای صادراتی و احتمال افزایش نرخ دلار که بخشی از آن به تأثیر از نتایج برجام و واقعیت اوضاع اقتصادی کشور است، اشاره کرد.

اما برخی فاکتورها نیز وجود دارد که تهدید محسوب شده و در شرایط فعلی بازار ریسک بزرگی به شمار می‌رود، به این صورت که تداوم اوضاع نامناسب و نامطلوب بازارهای جهانی فلزات و مواد اولیه، احتمال افزایش و تثبیت نرخ بهره در اروپا و آمریکا از فاکتورهای ریسک در بازارهای جهانی است.

در بازار داخل نیز با احتمال تداوم اختلال در اینترنت و مسدود بودن پیام‌رسان‌ها، شدت گرفتن روند خروج سرمایه‌های مختلف و عدم سرمایه‌گذاری در کشور، روی آوردن به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زودبازده، ترس و تردید نسبت به آغاز پروژه جدید و نهایتا آغاز فصل سرما و کاهش تقاضا و ساخت‌وسازها در این ایام از جمله ریسک‌های بازار آهن و فولاد در روزهای پیش رو است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در هفته اول مهر

براساس گزارش‌ها از بورس کالا، امروز حدود یک میلیون و 579 هزار و 677 تن محصول فولادی در بورس کلا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از ناودانی، شمش بلوم، میلگرد کلاف، تیرآهن، آهن اسفنجی، سنگ آهن و ... می‌شود، از این میزان عرضه حدود 59 هزار و 400 تن به شش بلوم اختصاص دارد. نرخ پایه شمش 14 هزار و 130 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر کاهش 3/4 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • حسن
    حسن1401/07/09 - 11:30 پاسخ

    چقدر ناله میکنید....ندارید؟؟؟ وقتی قیمت جهانی رفت بالا به ملت یک ریال ارفاق کردید حالا که قیمت و بازار جهانی باهم افت کرده جونتون هم دربیاد باید قیمت رو بکشید پایین