روزهای سخت پیش بینی قیمت آهن

تاثیر نرخ ارز و بازار های جهانی بر قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده
روزهای سخت پیش بینی قیمت آهن

 با نزدیک شدن به فصل زمستان به طور معمول نگرانی ها درباره ی میزان تولید صنایع فلزی و فولادی بیشتر می شود. به دلیل سهمیه بندی شدن گاز مصرفی کارخانه های تولیدی به نظر می رسد سمت تقاضا در بازار  محصولات فلزی و فولادی کاهش پیدا کند.

 آهن پرایس: در مناطق سردسیری کشور سرعت پیشرفت پروژه های حوزه ی مسکن سازی نیز کاهش یافته است. پروژه های عمرانی و مسکن سازی سهم قابل توجهی از تقاضای بازار آهن و میلگرد را  به خود اختصاص می دهند که با کاهش میزان تقاضا از سمت این صنعت، تقاضای خرید نیز کاهش می یابد. کاملا طبیعی است که در بازار هایی که علاوه بر قیمت متریال و هزینه ی تولید، میزان عرضه و تقاضا نیز در قیمت گذاری آهن آلات تاثیر گذار هستند، کاهش سمت تقاضا باعث کاهش نسبی قیمت ها خواهد شد.

البته علاوه بر کاهش دمای هوا و تاثیری که هر ساله بر صنعت ساختمان سازی و تولید صنایع فولادی داشته، این روزها سایه سنگین رکود در بازار خرید مسکن نیز بر کاهش تقاضای میلگرد و تیرآهن بی تاثیر نبوده است. 

برای اینکه درک بهتری از میزان تقاضای صنعت مسکن سازی از بازارهای آهن و فولاد را داشته باشیم بهتر است به این نکته توجه کنیم که طبق نظر برخی کارشناسان حوزه ی مسکن به دلیل کمبود زمین لازم برای ساخت ساختمان های مسکونی خصوصا در کلان شهرها، شهرداری ها و مجریان ساختمانی باید به سمت ساخت ساختمان های بلند حرکت کنند. ساخت اسلکت های این سازه های بسیار بلند نیز مستلزم استفاده از تیرآهن و میلگرد است. این پازل نشان میدهد که صعنت ساختمان سازی تا این میزان به تولیدات آهن و فولاد نیازمند بوده و این نیاز در کوتاه مدت نیز رفع نخواهد شد. البته در صورت بهینه سازی مصرف می توان میزان مصرف آهن در ساختمان ها را تا حدودی کاهش داد.

تاثیر نرخ ارز و بازار های جهانی بر قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده

این روزها نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز کشور رویت نمیشود. با توجه به ساکن بودن قیمت ارز در ماه های گذشته در محدوده ی 50 هزار تومان و کمرنگ بودن عوامل سیاسی تاثیر گذار بر قیمت ارز شاید نگرانی زیادی درباره ی افزایش قیمت ارز و به طبعه آن افزایش قیمت آهن در اثر افزایش ارز وجود نداشته باشد. 
با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش همیشگی تقاضای چینی ها در این روزها اما سمت تقاضا در بازارهای جهانی تقویت شده و همین امر باعث افزایش قیمت سنگ آهن صادراتی از ابتدای آذر ماه شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که افزایش قیمت آهن تا پایان سال و تا زمانی که میزان تقاضای چینی ها افزایش دارد ادامه خواهد داشت. هرچند با شروع سال نو میلادی انتظار می رود سرعت این افزایش قیمت کاهشی شود. با این حال با توجه به عبور قیمت سنگ آهن معدنی از ناحیه‌ی 137 دلار و همچنین عبور قیمت شمش آهن از ناحیه 500 دلار نمی توان انتظار بازگشت قیمت ها حتی بعد از سال میلادی را نیز داشت. 
افزایش نرخ سنگ آهن و شمش آهن در بازارهای جهانی و همچنین چشم انداز افزایش تقاضای چینی ها به عنوان کشوری که سهم بسیار قابل توجهی از بازار صاداراتی کشور را در اختیار دارند می تواند در کنار کاهش احتمالی میزان مصرف داخلی در کشور مسیر افزایش صادرات و شناسایی سودهای مناسب برای تولید کنندگان را هموارتر کند. 

 

بررسی قیمت میلگرد و تیرآهن در آذر ماه 

 

همانطور که یک بررسی اجمالی از نمودارهای قیمت تیرآهن و میلگرد نشان میدهد قیمت این محصولات فلزی از میانه ی آذر ماه و با رشد قیمت جهانی و همچنین افزایش حجم صادرات رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده اند. در حال حاضر قیمت دیروز تیر آهن 14 به عنوان ارزان ترین تیرآهن موجود در بازار در محدوده ی 4میلیون و 200 هزار تومان ثبت شد و قیمت تیر آهن 16 نیز به عنوان یکی از پر کاربردترین تیرآهن های موجود در بازار در محدوده ی 5 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه شده است. تیر آهن 30 نیز به عنوان گران ترین تیرآهن موجود در بازاردیروز در محدوده ی قیمتی 13 میلیون و950 هزار تومان داد و ستد شده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز بخوانید:رونق رینگ فولاد و رکود معاملات مقاطع

بررسی نمودار قیمت میلگرد نیز نشان میدهد که این محصول نیز تحت تاثیر افزایش محصولات فولادی ضمن افزایش قیمت نسبی بعد از میانه ی آذر ماه دیروز در محدوده ی 22 الی 23 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده است. قطعا تاثیر افزایش تقاضای صادارتی می تواند در آینده بر قیمت میلگرد تاثیر بیشتری داشته باشد. در آخر قیمت ورق سیاه نیز در انواع مختلف بین بازه ی قیمتی 34 الی 36 هزار تومان به ازای هر کیلو معامله شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)