روند گسترده رشد قیمت ها

روند گسترده رشد قیمت ها
روند گسترده رشد قیمت ها

بنا بر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، رشد نرخ در بازار ترکیه برای معاملات داخلی و صادراتی موجب شده تا بازار میلگرد در جهان با محوریت غرب آسیا با یک رنج مثبت رو به‌ رو شود و افزایش نرخ در بازار ترکیه قیمت‌ ها را در بسیاری از کشورهای منطقه نیز به حرکت درآورده است...

بنا بر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، رشد نرخ در بازار ترکیه برای معاملات داخلی و صادراتی موجب شده تا بازار میلگرد در جهان با محوریت غرب آسیا با یک رنج مثبت رو به‌ رو شود و افزایش نرخ در بازار ترکیه قیمت‌ ها را در بسیاری از کشورهای منطقه نیز به حرکت درآورده است. صنعت فولاد در ترکیه وابسته به واردات قراضه است.

این واقعیت در شرایطی که ارزش لیر ترکیه در یک روند کاهشی حرکت کرده بود، موجب شد بهای تمام‌ شده قراضه برای تولید کنندگان داخلی در این کشور افزایش یابد و به‌ رغم ضعف نسبی تقاضای داخلی، باز هم قیمت‌ ها در این بازار افزایش یافت. در کنار آن شاهد تغییر فصل در بازارهای ترکیه هستیم یعنی با نزدیک‌تر شدن به فصل بهار در غرب آسیا و شمال آفریقا و حتی کشورهای اروپایی، تقاضا برای خریدهای صادراتی میلگرد از ترکیه افزایش یافت. این روند کلی سیگنال افزایش مهمی برای بازار میلگرد در منطقه محسوب شده و تاکنون این افزایش قیمت‌ها را در بازارهای سنتی صادراتی این دو کشور به همراه داشته است.

دقیقا عکس این شرایط را در بازار میلگرد شرق آسیا شاهد هستیم. قیمت‌ های میلگرد صادراتی چین در روزهای اخیر کاهشی بوده که موجب شده قیمت‌ها در این حوزه جغرافیایی هنوز هم کاهشی باقی بماند. در بازار داخلی چین اما شرایط قیمتی میلگرد شکننده است و به‌ رغم تزریق خوش ‌بینی‌ های جدید به این بازارها اما هنور شاهد روند گسترده رشد قیمت‌ ها نیستیم.

البته پایان تعطیلات در چین پس از شیوع کرونا و البته تعطیلات سال نو چینی موجب شده تقاضای میلگرد برای مصرف در زیر ساخت‌های این کشور مخصوصا برای شرق چین افزایش یابد که البته در کنار بیم و امید از بارش ‌های پراکنده در این کشور هنوز به رشد قیمت ‌ها به‌ صورت قدرتمند منتهی نشده است. این روند البته به مرور زمان تغییر خواهد کرد و با توجه به آرامش نسبی اوضاع پس از کاهش ترس از اثرگذاری ویروس کرونا در این کشور، می‌توان چشم‌انداز این بازار را نیز مثبت ارزیابی کرد ولی اندکی زمان‌بر خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)