رونق رینگ فولاد و رکود معاملات مقاطع

رونق رینگ فولاد و رکود معاملات مقاطع

در نیمه دوم آذر ماه سال 1402 با وجود رونق نسبی محصولات زنجیره آهن و فولاد اما واحدهای نوردی همچنان راکدند. 

آهن پرایس : درشرایط کنونی با وجود کاهش میزان عرضه آهن اسفنجی و از سوی دیگر نگرانی از کاهش میزان تولیدات به دلیل افت فشار گاز منجر به افزایش رقابت در رینگ آهن اسفنجی شد و در دومین هفته از آذر ماه معاملات شمش فولاد پر رونق شد. 
اما بازار مقاطع طویل فولادی همچنان کم رونق است و در نهایت نوردکاران از رونق بخشی میانی زنجیره بی نسب ماندند. 

بورس کالا

افت فشار گاز از یک سو و نگرانی از قطعی گاز واحدهای فولادی از سوی دیگر همزمان با کاهش اجباری تولید منجر به رونق معاملات شمش فولاد شد، در واقع 66 درصد از عرضه محصولات در هفته دوم آذرماه انجام شد اما رینگ مقاطع همچنان با رکود همراه است و متاسفانه 16 درصد میلگرد در بازار معامله شد. 

مشاهده قیمت میلگرد 12 ذوبی :



 

عرضه های میلگرد :

با بررسی بازار آهن آلات در هفته گذشته رکود همچنان مهمان بازار خواهد بود. در روز چهارشنبه 15 آذر ماه حدود 271هزار تن میلگرد فولادی با نرخ پایه در بازه 17 هزار و 800 تومان تا 20 هزار و 800 تومان در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد و به طور کلی  96 هزار و 993 تن تقاضا ثبت شد. 
البته فقط 43 هزار تن محصول در این بازار معامله شد و محصولات تعداد زیادی از تولیدی ها بدون مشتری بود و در سایر محصولات رقابت شدید بود و در نهایت میانگین نرخ فروش میلگرد در روز چهارشنبه به 21هزار تومان رسید.

با افزایش 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت میلگرد تمام شده به 22 هزار و 950 تومان می رسد. 
در این شرایط در همین روز 15 آذر قیمت میلگرد در بازار آزاد  تهران با مبلغ  23هزار و 700تومان همگرا بود. 
که فاصله قیمتی میلگرد بورسی و میلگرد در بازار آزاد به حدود ۷۵۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در این میان با افزایش فاصله قیمتی میان میلگرد بورسی و میلگرد در بازار آزاد می تواند در تغییر روند بازار موثر واقع شود و به عنوان یک محرک عمل کند. 

البته در صورتی این فاصله قیمتی می تواند منجر به افزایش میزان خرید منجر شود که چشم انداز تقاضای مصرفی برای این محصول بهبود یابد یا به عبارتی مجوز صادرات مقاطع برای افرادی به جز تولید کنندگان صادر شود. در شرایط کنونی که رینگ مقاطع فولادی بشدت راکد است و تقاضای چندانی موجود نیست با آسان نمودن شرایط صادرات می توان مانع تعطیلی و زیان نوردکاران کشور شد.
 
در ادامه می توانید این خبر را نیز بخوانید:آذر ماه بهترین فصل خرید آهن

رینگ فولادی پر رونق :

در دومین هفته از آذر ماه امسال حدود 276 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ای در محدوده ی 17 هزار و 500 تومان تا 18 هزار و 496 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. 
کف قیمت پایه در هفته دوم آذر ماه نسبت به هفته اول بالغ بر 300 تومان افزایش داشت و می توان اظهار داشت فروش 56 درصدی عرضه شمش فولادی در هفته گذشته منجر به رشد قیمت پایه در هفته دوم آذر ماه شد. 
مصرف کنندگان شمش فولاد، تقاضایی بالغ بر 363 هزار تن را در هفته دوم آذر ماه در بورس کالا به ثبت رساندند که این رقم بیشترین میزان تقاضای ثبت‌شده در این بازار پس از نیمه مردادماه امسال بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)