رکود بازار آهن در آغاز سال

رکود بازار آهن در آغاز سال
رکود بازار آهن در آغاز سال

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات طی روز گذشته نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و ثبات و سکون بر غالب محصولات فولادی سایه افکنده بود به طوری که جز در چند محصول، اکثر مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شدند.قیمت ...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات طی روز گذشته نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و ثبات و سکون بر غالب محصولات فولادی سایه افکنده بود به طوری که جز در چند محصول، اکثر مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت دلار نیز که در حال سیر روند صعودی بود روز گذشته وارد کانال 28 هزار تومانی شد به طوری که در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 80 تومان به فروش رسید، اما احتمال دارد رشد روزافزون دلار به تأثیر از اخبار منتشرشده مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، به طور موقت متوقف شده یا کمی عقب‌نشینی کند.

تحلیل روزانه قیمت آهن

اگر چه نوسانات بازار ارز چندی است که در بازار آهن و فولاد کم اثر است اما آنچه از اوضاع نرخ اهن الات برمی‌آید این بازار بلاتکلیف دچار نوعی رکود است که ممکن است با اصلاح قیمت دلار در طی این چند روز، عمق آن بیشتر شود.

با این حال آنچه از قیمت آهن الات در روز گذشته مشاهده شد ثبات اکثر محصولات بود، به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار پس از چند روز نوسانات نامنظم و متعدد، روز آرامی را سپری کرد و عمده شرکت‌ها دست به قیمت‌ها نزده و ثبات حداکثری را مدنظر قرار دادند، اگرچه همچنان نوسانات جزئی نیز به چشم می‌خورد و تعدادی از کارخانه‌ها حدود 50 الی 200 تومان کاهش و تعدادی نیز 30 الی 50 تومان افزایش قیمت داشتند.

نرخ روز تیراهن نیز عمدتا ثابت بود به این صورت که در بخش کیلوفروشی تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد اما قیمت تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات حداکثری،کاهش 5 الی 40 هزار تومانی در برخی شاخه‌های تیرذوبی تجربه کرد.

قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی ثبات داشت و تنها 200 الی 300 تومان در یک شرکت افزایش قیمت مشاهده شد.

اما برخلاف سایر محصولات، انواع ورق‌ها دچار نوسانات افزایشی بودند به طوری که قیمت روز ورق سیاه با افزایش 400 الی 500 تومانی اعلام قیمت شد و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با افزایش 300 تومانی همراه بود.

در بررسی علل ثبات بازار آهن می‌توان به نبود متقاضی مصرف اشاره کرد که آهن‌فروشان را به عدم تغییر قیمت‌ها ترغیب می‌کند، همچنین از طرف دیگر با توجه به ینکه اخباری مبنی بر عدم قطعی برق دست‌کم در فصل بهار، منتشر شد موجب کاهش نسبی هیجانات ناشی از آن شد.

همچنین موضوع مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد ابلاغیه جدید اصلاح سایز مقاطع عرضه شده در بورس کالا است که می‌تواند به افزایش خریدوفروش در آن منجر شود زیرا با توجه به عرضه سایزهای درشت و به صورت سبد، خریداران را از تهیه محصولات منصرف می‌کرد که طبق ابلاغیه جدید همه سایزها باید عرضه شوند که در این صورت پیش‌بینی می‌شود شرایط بهتری در بورس کالا ایجاد شود و در عرضه‌های آتی شاهد افزایش خرید آهن‌آلات از این طریق باشیم.

تبعات عوارض 17درصدی صادرات فولاد

موضوع دیگری که خبر انتشار آن موجب واکنش برخی فعالان فولادی شد وضع عوارض بالا بر محصولات صادراتی بود که تاحدودی نیز موجب اعتراض و نگرانی این دسته از فعالان حوزه فولاد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن بالا و تقاضا پایین

با توجه به جزئیاتی که از این مصوبه منتشر شده است و طبق نامه معاونت معادن و فرآوری مواد به دفتر مقررات صادرات و واردات، میزان عوارضی که برای صادرات شمش دریافت خواهد شد حدود 17 درصد در نظر گرفته شده است که این درصد از میزان سود تولیدکنندگان بالاتر خواهد بود.

شایان ذکر است که عوارض تعیین شده حدود 122 دلار در هر تن تخمین زده شده است و این در شرایطی است که نرخ شمش عرضه شده در بورس کالا حدود 100 دلار از نرخ شمش صادراتی کمتر است با این حساب طبق این ابلاغیه آسیب و زیان اقتصادی عوارض تعیین شده که متوجه شرکت‌های فولادی می‌شود بیش از 220 دلاردر هر تن خواهد بود.

شایان ذکر است درصدی که در نظر گرفته شده است از کل مبلغ دریافت خواهد شد که 17 درصد از کل مبلغ رقم قابل توجهی خواهد بود.

همچنین اگر عوارض میلگرد هم 5درصد تعیین شده باشد و نرخ میلگرد صادراتی را نیز در محدوده فعلی 680  الی 690 دلار درنظر بگیریم، بازار میلگرد داخلی هم در بازه قیمت‌های فعلی و کانال 17 هزار و 500 تومانی متوقف خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، در کنار افزایش هزینه‌های تولید محصولات فولادی که شامل افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش دستمزد نیروی انسانی، رشد نرخ سوخت و انرژی و ...، وضع عوارض 17 درصدی فولادسازان را متضرر خواهد کرد.

طبق بررسی کارشناسان این تعرفه آسیب‌های زیبان‌باری را در پی خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به افت صادرات و کاهش درآمد ارزی و به تبع آسیب اقتصاد کشور اشاره کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)