زیان در زنجیره آهن و فولاد

زیان در زنجیره آهن و فولاد

بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته با ثبات گسترده‌ای آغاز به کار کرد و اغلب مبادی فروش قیمت آهن آلات را بدون تغییرعرضه کردند و تنها در برخی شرکت‌ها نوسانات پراکنده مشاهده شد. بازار ارز نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت.

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته با ثبات گسترده‌ای آغاز به کار کرد و اغلب مبادی فروش نرخ روز آهن آلات را بدون تغییر عرضه کردند و تنها در برخی شرکت‌ها نوسانات پراکنده مشاهده شد.

بازار ارز نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت به طوری که نرخ دلار در ابتدای روز تا مرز 33 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما تا پایان روز مجددا کمی عقب‌نشینی کرد و نهایتا در بازار آزاد 32 هزار و 730 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و در چند کارخانه قیمت میلگرد امیرکبیر و هیربد زرندیه و میلگرد زاگرس نوسانات پراکنده مشاهده شد. کف نرخ میلگرد روز گذشته عمدتا 15 هزار و 350 الی 15 هزار و 500 تومان برآورد شد که تقریبا ثابت بود.

بازار تیرآهن در عمده شرکت‌ها تغییر نداشت، نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان در شماری از بنگاه‌های تهران در برخی سایزها مانند سایز 14 ثابت اعلام شد و برخی سایزها هم مانند 16 و 18 به طور جزئی افزایش قیمت داشت. براساس گزارش‌ها نرخ تیرآهن سایز 16 حدود هزار تومان از سایر سایزها بالاتر است که علت آن ممکن است کمبود این محصول در بازار باشد.

نرخ قوطی پروفیل در بازار نوسانات پراکنده‌ای داشت به طوری که در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد، در برخی مبادی فروش از جمله کارخانه یاران و پایا اصفهان حدود 200 الی 300 تومان افزایش داشت و در چند کارخانه نیز کاهش قیمت 200 تومانی مشاهده شد. کف قیمت پروفیل ضخامت 2 میلمیتر از 22 هزار و 300 تا حدود 23 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز لوله داربستی، صنعتی، مانیسمان و ... روز گذشته را بدون تغییر قیمت عرضه شدند، همچنین قیمت نبشی و ناودانی هم تقریبا در کلیه مبادی فروش تغییر قیمت نداشت و در نبشی کارخانه منظومه و یاوران زنجان کاهش 100 تومانی مشاهده شد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در غالب شرکت‌ها تغییر نداشت، قیمت ورق سیاه و انواع آن در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد و در برخی شرکت‌ها از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه و کارخانه کاویان کاهش 100 الی 300 تومانی در برخی ضخامت‌ها مشاهده شد.

محمدیاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه از زیان شرکنت‌های فولادی در سال جاری خبر داد که علت آن را نیز رکود جهانی فولاد و رکود تولید دانست. به عقیده وی نوسانات زنجیره فولاد در مقایسه با سایر کامودیتی‌ها بیشتر است. به عنوان مثال در یک سال اخیر آلومینیوم نوسان 20 درصدی داشته اما فولاد و سنگ آهن حدود 60 درصد نوسان کاهشی تجربه کرده است.

در بازار داخلی فولاد کشور بیشترین سود نصیب حوزه احیای مستقیم و واحدهای پیش از آن می‌شود درحالی که واحدهای پایین‌دست زنجیره فولاد دچار زیان هستند، به عنوان مثال حلقه تولید گالوانیزه زیان‌ده شده است. وی در پایان بیان کرد: دیدگاه ما به زنجیره فولاد باید به صورت ملی باشد و محصولات جدید تولید کنیم.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که روز گذشته حدود 76 هزار تن شمش بلوم در بورس عرضه شد که از این میزان تنها حدود 8/5 درصد آن یعنی حدود 6 هزار و 500 تن به فروش رسید که نرخ پایه آن نیز 14 هزار و 862 تومان بود. امروز نیز حدود 40 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که نرخ پایه آن حدود 8 هزار و 639 تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با آخرین عرضه افزایش 2.3 درصدی داشته است.

ضرایب قیمت زنجیره محصولات فولادی

گزارش‌ها حاکی است که شورای آهن و فولاد که متشکل از انجمن‌های زنجیره فولاد است، برای تعدیل و توازن قیمت محصولات فولادی پیشنهادات جدید خود را درباره ضریب قیمت محصولات زنجیره آهن و فولاد به دولت ارائه کرده‌اند.

هدف از تشکیل شورای آهن و فولاد ایجاد هماهنگی و یکصدایی در زمینه‌های مختلف با سایر واحدهای زنجیره فولاد و تنظیم بازار بود، پیش از این نیز جلساتی با حضور انجمن تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن برگزار می‌شد اما امسال انجمن نوردسازان نیز به این شورا افزوده شد.

بر مبنای این دستورالعمل پیشنهادی نرخ پایه شمش فولادی 86 درصد قیمت کشف شده میلگرد، نرخ پایه آهن اسفنجی 46 درصد نرخ کشف شده میلگرد، نرخ پایه گندله 20 درصد نرخ کشف شده میلگرد( که در مدت 4 ماه به 22 درصد خواهد رسید) و نرخ پایه کنسانتره 16/5 درصد نرخ کشف شده میلگرد درنظر گرفته شده است.

طبق آمار تنها شرکت‌های تولیدکننده شمش امکان خرید آهن اسفنجی را دارند و همچنین تنها نوردسازان می‌توانند بیلت و بلوم خریداری کنند، شرکت‌های بازرگانی نیز می‌توانند به‌عنوان نماینده خریدار به صورت مچینگ و براساس آخرین نرخ کشف شده از بورس کالا به خرید محصول اقدام کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فروکش نوسانات در بازار آهن

درباره جزئیات حجم عرضه محصولات در بورس گزارش روشنی منتشر نشده است اما همه تولیدکنندگان زنجیره فولادی با در نظر داشتن مازاد و کمبود در هر زنجیره و لزوم ایجاد شرایط رقابتی با اولویت قرار دادن تأمین نیاز بازار داخلی اعمال می‌شود.

اما گزارش‌های میدانی از مخالفت جدی فولادسازان با این طرح حکایت دارد و گویا این طرح پیشنهاد گروهی از نوردکاران بوده است و احتمال دارد دولت آن را تصویب نکند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)