ساخت مسکن محرک بازار آهن

ساخت مسکن محرک بازار آهن
ساخت مسکن محرک بازار آهن

آهن پرایس: آمارها از بازار ارز حاکی از ادامه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود و آنطور که به نظر می‌رسد مطابق صحبت‌های رئیس جمهوری پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای آرام و بدون نوسانی را در پیش داشته باشد. همچنین گزار‌ش‌ها از بازار آهن بیانگر ادامه روند ثبات قیمت‌ روزانه آهن آلات در بازار است و گویا...

آهن پرایس: آمارها از بازار ارز حاکی از ادامه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود و آنطور که به نظر می‌رسد مطابق صحبت‌های رئیس جمهوری پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای آرام و بدون نوسانی را در پیش داشته باشد. همچنین گزار‌ش‌ها از بازار آهن بیانگر ادامه روند ثبات قیمت‌ روزانه آهن آلات در بازار است و گویا درحال حاضر هیچ فاکتور تعیین‌کننده و مؤثری برای تغییر اوضاع فعلی مشاهده نمی‌شود.

از طرفی براساس اخبار موجود از مذاکرات برجامی، طی تماس تلفنی رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری کشور روسیه صحبت‌هایی درباره لغو تحریم‌ها صورت گرفت که به ظاهر به‌دنبال واکنش به این خبر، بازار نیز ثبات خود را حفظ کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن نیازمند شوک

آنچه در بررسی‌های اخیر از بازار آهن برآورد می‌شود این است که وجود متقاضی برای محصولات میانی مشاهده می‌شود اما محصولات نهایی تقاضای مصرفی چندانی ندارد. از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز خود را از بورس کالا تأمین می‌کنند، به دلیل مواجهه با کمبود تقاضای مصرف و اشباع بازار، دیگر تمایلی برای خرید ندارند به همین جهت پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که محصولات دپو شده در انبارها پایان نیافته و کمبود محصول احساس نشود، این رکود فعلی ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس آمارها از تالار صنعتی امروز 124 هزار و 577 تن مقاطع فولادی مانند شمش، میلگرد، تیرآهن و نبشی در بورس کالا عرضه خواهد شد. نرخ میلگرد عرضه شده 14 هزار و 698 تومان در نظر گرفته شده است که با نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته حدود 7/6 درصد تفاوت دارد. همچنین نرخ آن در مقایسه با آخرین عرضه حدود 0/5 درصد رشد داشته و قیمت کشف شده آن نیز نسبت به آخرین عرضه 0/2 درصد ثبت شده است.

با توجه به آنچه در رابطه با کمبود تقاضای مصرف بیان شد احتمال می‌رود محصولات نهایی عرضه شده رقابت چشمگیری نداشته باشند. آنچه ممکن است تاحدوی بازار را به حرکت دربیاورد، احتمال قعطی گاز در زمستان است که ممکن است موجب افزایش قیمت محصولات در کوتاه مدت شود اما رویدادی که بتواند بازار آهن را از سکون خارج کند، علاوه‌بر احساس نیاز  و کمبود موجودی در انبارها، آغاز ساخت‌وسازها و رونق بازار مسکن است.

تحلیل اهن پرایس از بازار اهن در روز گذشته بیانگر سکون نسبی قیمت‌ در عمده شرکت‌ها بود، قیمت میلگرد در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی شرکت‌ها نیز با 50 الی 400 تومان کاهش محصول خود را عرضه کردند.

قیمت ناودانی و نبشی مانند چند روز گذشته همچنان ثبات خود را حفظ کرد اما کاهش 100 الی 200 تومانی این محصول در چند شرکت نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام شد، در بخش شاخه‌ای نیز ثبات نسبی حاکم بود و تنها یک شرکت حدود 20 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی حدود 100 الی 200 تومان با افزایش قیمت عرضه شد و قیمت ورق سیاه نیز حدود 50 الی 100 تومان رشد قیمت داشت. قیمت لوله و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات کلی حاکم حدود 100 الی 200 تومان با کاهش قیمت عرضه شد.

روند صادرات محصولات مازاد در بورس

همانطور که در تحلیل‌های پیشین ذکر شد بنا بر این بود که کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و پس از تأمین نیازهای داخلی، مازاد محصولات به کشورهای حاشیه صادر شود.

 سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی در همین زمینه اظهار کرد: بنا است در پیش‌نویس تنظیم بازار که در پایان تابستان ارائه شده تغییرات کلی صورت بگیرد، به همین منظور نشستی در وزارت صمت با حضور انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط به زنجیره فولاد برگزار شد که در این نشست موضوعاتی از قبیل صادرات محصولات فولادی و مقاطع فولادی در بازارهای داخل کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی بیان کرد: آنچه حاضران در این نشست بر آن اتفاق نظر داشتند، وجود مازاد در برخی محصولات و عدم مازاد در برخی محصولات دیگر بود.

امیری با اشاره به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در ایام آتی، بیان کرد: از آنجایی که نوردکاران ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند، پس از سه بار عرضه محصولات در بورس کالا و عدم فروش آنها در بازار داخلی، امکان صادرات برای این محصولات فراهم می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این‌باره افزود: پس از عدم فروش محصولات در بورس برای انجام امور اداری به کمرگ ارسال می‌شود به همین جهت بروکراسی و ترددهای زمانگیر برای انجام امور اداری کاسته می‌شود که این عوامل امر صادرات را تسهیل می‌نماید.

از طرفی تولیدکنندگان می‌توانند برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از سایر تولیدکنندگان قراردادی بلندمدت منعقد کنند که در این صورت تغییر قیمت‌ها و سیاست‌های جاری در این زمینه مشمول این قراردادهای بلندمدت نمی‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)