سایه قیمت دلار بر بازار آهن

سایه قیمت دلار بر بازار آهن

سیر صعودی نرخ آهن در همه زیرمجموعه‌های بازار مشهود بود اما در برخی محصولات فولادی در شماری از مبادی فروش ثابت اعلام شدند. بازار ارز هم در اواسط روز گذشته کانال 39 هزار تومان را لمس کرد و تا پایان روز کمی اطلاح قیمت داشت...

آهن پرایس: روند افزایشی قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار روز گذشته نیز مشهود بود ولی ثبات نسبی قیمت‌ها در برخی مبادی فروش هم قابل ملاحظه بود.

بازار ارز به دنبال نوسان جهشی اواسط روز گذشته کانال 39 هزار تومان را لمس کرد و قیمت دلار تا پایان روز کمی عقب‌نشینی کرد، به طوری که هر دلار در بازار آزاد 38 هزار و 320 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

سیر صعودی قیمت میلگرد آجدار از ابتدای هفته تا روز گذشته همچنان تداوم داشت و رقم افزایش این محصول روز گذشته بین 20 الی 200 تومان اعلام شد، چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند. طبق آمار نرخ میلگرد در بازار روز گذشته عمدتا در بازه 16 هزار و 900 الی 17 هزار و 500 تومان اعلام شد و نرخ متوسط این محصول هم به 17 هزار و 150 تومان رسید.

قیمت روز پروفیل آهنی نیز با افزایش 200 الی 500 تومانی همراه بود؛ قیمت لوله داربستی، مانیسمان، مبلی و انواع لوله‌ها نیز افزایش 200 الی 500 تومانی داشتند. همچنین افزایش 100 الی 200 تومانی هم در قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی قابل مشاهده بود البته چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر با توجه به نوع ورق مصرفی بین 23 هزار و 300 الی 24 هزار و 700 تومان شنیده می‌شد. تیراهن شاخه‌ای روز گذشته نیز از 20 هزار الی 200 هزار تومان افزایش قیمت داشت و در چند کارخانه هم قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز روبه افزایش بودند به طوری که قیمت ورق سیاه از 500 الی هزار تومان افزایش داشت و قیمت ورق گالوانیزه نیز با افزایش 300 تومانی همراه بود. قیمت روز ورق روغنی با 500 تومان افزایش اعلام قیمت شد و ورق رنگی هم 400 تومان افزایش داشت.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود 190 هزار و 280 تن محصول فولادی به تابلو معاملات بورس راه یافتند که از این میزان حدود 99 هزار و 523 تن معامله شد که رقمی معادل 52 درصد برآورد شد. میلگرد عرضه شده در بورس 67 هزار و 329 تن برآورد شد که با قیمت 15 هزار و 689 تومان به فروش رسید.

به گزارش آهن پرایس، همانطور که از نوسانات بازار آهن روز گذشته برمی‌آید در تعدادی از مبادی فروش قیمت‌ها ثابت اعلام شد و مشتری محصول مورد نیاز خود را به قیمت روز سه‌شنبه خرید کرد.

 با توجه به قطعی گاز در ایام سرد سال که منجر به محدودیت و قطعی گاز صنایع فولادی شده، محصولات فولادی نیز به همین میزان با کاهش تولید مواجه شده است.

از همین رو محمد آقاجانلو مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره شرایط فعلی صنایع فولادی هشدار داد و تبعات توقف تولید آهن اسفنجی را گوشزد کرد.

آقاجانلو از جمله تبعات قطعی گاز و روشن و خاموش شدن لوله‌های ریفورمر را موجب آسیب این دستگاه‌ها دانست و گفت: این امر موجب خرد شدن کاتالیست‌های ریفورمر می‌شود که میزان این خسارت را می‌توان 12 میلیون و 435 هزار یورو برآورد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تلاطمات قیمتی بازار آهن

وی به قطعی گاز در زمستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته مجتمع تولید آهن اسفنجی قائنات، سبزوار، میانه و چند تولیدکننده دیگر به دلیل کاهش 482 هزار و 317 تنی محصول با عدم‌النفعی 33 میلیون و 762 هزار و 190 یورویی مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران بیان کرد: هزینه نگهدای تجیزات تولید و تعمیرات آنها را نمی‌توان در کوتاه مدت ارزیابی کرد و قطعی گاز در طولانی مدت نیز به مستهلک شدن و خراب شدن این تجهیزات منجر خواهد شد. از طرفی دیگر توقف تولید و حتی کاهش میزان تولید نیز با روانی منفی روی کارکنان خواهد داشت و موجب بروز نارضایتی‌ها و اعتراضات پرسنل خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)