سرانجام بازار فولاد چیست؟

سرانجام بازار فولاد چیست؟
سرانجام بازار فولاد چیست؟

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در گفتگویی بیان کرد: صنعت فولاد امسال بار سنگینی به دوش خواهد داشت. در کنار این موضوع همزمان باید اشتغال و افزایش تولید را نیز حفظ کرد. در سال جهش تولید مسئولیت بزرگی بر دوش تولیدکنندگان است که در این شرایط اتکای کشور...

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در گفتگویی بیان کرد: صنعت فولاد امسال بار سنگینی به دوش خواهد داشت. در کنار این موضوع همزمان باید اشتغال و افزایش تولید را نیز حفظ کرد. در سال جهش تولید مسئولیت بزرگی بر دوش تولیدکنندگان است که در این شرایط اتکای کشور به درآمد ارزی صادرات فولاد است. 
مصرف ورق های فولادی به دو دسته تجاری و ویژه تقسیم میشوند که در بخش تجاری با سرمایه گذاری های صورت گرفته، با افزایش عرضه اما در بخش ویژه با کاهش عرضه مواجه شده است. اکنون در قسمت ورق های پوشش دار پایه روی مانند گالوانیزه و غیره، سرمایه گذاری افراطی رخ داده است. اکثر تولیدکنندگان توانایی پر کردن ظرفیت تولید را ندارند؛ در صورتی که در قسمت گریدهای ویژه، کشور با فقدان ظرفیت تولید ورق های گالوانیزه ساختمانی و خودرویی روبرو است و از طرفی مستلزم اطمینان از بازگشت سرمایه و پذیرش ریسک های مربوطه می باشد.
آیا هدف بورس مشتری مداری است؟
رویکرد اصلی بازار مشتری مداری بوده است. در شرایط رقابتی زحمتی به مشتری نمیرسد در حالیکه در شرایط رکودی، شاهد نوسان قیمت بودیم که مشتری مسیر واردات را گزینش میکند. در شرایط کنونی عرضه محصولات در بورس کالا، نسبت به روش فولاد مبارکه با در نظر گرفتن  تولیدات، به بیش از 70هزار نوع محصول میرسد در صورتی که بورس عرضه محصولات در 5 نماد صورت می گیرد و سبب مشکلات در برنامه ریزی و اختصاص سهمیه به مشتریان میشود. مورد دیگر، وجود محدودیت در تناژ سفارش گذاری است که نتایج ظرفیت بهین یاب و سهمیه در بورس است. بر اساس شواهد سهمیه موجود ماهیانه بین 50تا 70 مشتری بخش میشود.
نکته دیگر مشکلات مالی ایجاد شده برای مشتریان در پی ضوابط سختگیرانه بورس برای تسویه در سه روز کاری است. مشکل بعدی مشارکت دلالان در تهیه نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان در خرید بورس است که باعث انبار کردن کالا توسط دلالان و فروش با نرخ بالا در بازار آزاد است. موضوع دیگر ایجاد بازار های موازی در نتیجه از حضور دلالان و فروش سهام های خریده شده از بورس به قیمت بالاتر تر شده است. با رویکرد فولاد مبارکه در هدف ایفای نقش محوری در مدیریت راهکارهایی ارائه شده است. در این خصوص، ایجاد طرح توسعه خط نورد گرم شماره 2 برای عرضه جدید از گروه های  محصولات مورد نیاز صنایع خودرو و لوله های انتقال سیالات و صنایع کشور است. به امید خدا در سال 1400 شاهد به ثمر رسیدن بخشی از سرمایه گذاری های در راستای پاسخگویی به میزان تقاضا خواهیم بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)